فناوری

حفظ امنيت تلفن همراه با رعايت 6 نکته کليدي

 

موبایلفرقي نمي کند که کاربر آندرويد باشيد يا iOS، در هر حال گوشي شما حاوي بسياري از اسرار و اطلاعات خصوصي  شماست. هرچه بيشتر از گوشي خود استفاده کنيد، بايد بيشتر نيز درباره امنيت آن نگران باشيد. در اين مطلب با 6 نکته کليدي براي حفظ امنيت تلفن همراه آشنا مي شويد.

۱- سيستم عاملي انتخاب کنيد که رمزگذاري را پشتيباني مي کند و از رمزگذاري آن استفاده کنيد: اگر واقعا به امنيت گوشي خود اهميت مي دهيد، بايد از سيستم عامل و گوشي استفاده کنيد که رمزگذاري مبتني بر سخت افزار را براي حافظه هاي داخلي و خارجي پشتيباني مي کند.از جمله چنين سيستم عامل هايي مي توان به Apple iOS و RIM BlackBerry اشاره کرد. اين بدان معناست که داده هاي ذخيره شده روي گوشي شما در برابر پيشرفته ترين هکرها نيز تا حد خوبي محافظت مي شود. بدون رمزگذاري ممکن است فردي داده هاي موجود روي دستگاه را حتي بدون در اختيار داشتن pin يا کلمه عبور نيز بازيابي کند.رمزگذاري کامل دستگاه در دستگاه هاي فعلي آندرويد محدود و بين توليد کنندگان مختلف، داراي تفاوت هايي است.

۲- يک pin يا کلمه عبور انتخاب کنيد:فعال کردن يک کلمه عبور، pin، کد عبور يا عبارت عبور، نخستين خط دفاعي براي محافظت از امنيت اطلاعات شماست. به گزارش ايتنا به نقل ازمرکز ملي مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي(ماهر)، اين کار باعث مي شود در صورت گم شدن، به سرقت رفتن و يا جا ماندن دستگاه در جايي، از برداشتن آن توسط ديگران و مشاهده و دستکاري محتويات آن جلوگيري به عمل آيد. اغلب در صورتي که رمزگذاري روي دستگاه فعال باشد، انتخاب کلمه عبور براي آن يک اجبار است. اگر رمزگذاري توسط سيستم عامل پشتيباني نشده باشد، بايد حتما خود را به تعيين يک کلمه عبور مناسب براي دستگاه تان ملزم بدانيد، زيرا گرچه به احتمال قوي داده هاي شما توسط افراد خاصي که کلمه عبور شما را نيز ندارند قابل بازيابي است، اما حداقل به اين شکل اين داده ها را در برابر برخي مجرمان محافظت خواهيد کرد.

۳- از بين بردن خودکار داده ها را فعال کنيد:اغلب سيستم عامل هاي موبايل، حذف خودکار داده هاي دستگاه را پس از چند بار تلاش ناموفق براي وارد کردن کلمه عبور، پشتيباني مي کند. اين کار در صورتي که رمزگذاري توسط دستگاه پشتيباني نشده باشد، بسيار ارزشمند است، اما براي دستگاه هايي که از رمزگذاري بهره مي برند نيز مي تواند مفيد باشد. دادن فرصت نامحدود به ديگران براي حدس زدن کلمه عبور، احتمال کشف آن را بيشتر مي کند. از بين بردن خودکار داده ها در iOS، Windows Phone 7 و BlackBerry پشتيباني مي شود، اما آندرويد براي اين کار به يک برنامه متفرقه نياز دارد. حتما از تمام داده هاي خود به طور منظم يک نسخه پشتيبان تهيه کنيد.

۴- رديابي و مديريت از راه دور را فعال کنيد:پيش از اين که گوشي يا دستگاه موبايل شما گم شود يا به سرقت رود، بايد يک راهکار رديابي و مديريت از راه دور را براي آن تنظيم کنيد.اغلب اين راهکارها به شما امکان مي دهد که موقعيت دستگاه را روي يک نقشه مشاهده و هشدارهاي صوتي براي پيدا کردن آن ارسال کنيد و با نمايش يک پيغام تصويري به ديگران مي گويد که چگونه آن را به شما بازگردانند. اين راهکارها همچنين به شما امکان مي دهد که از راه دور موبايل خود را قفل و يا داده هاي آن را پيش از دستيابي ديگران به آن، پاک کنيد. Apple براي iOS 4.2 و نسخه هاي پس از آن يک راهکار رايگان در اين زمينه ارائه کرده است. براي نسخه هاي قديمي تر iOS نيز يک سرويس پولي به نام MobileMe توسط اين شرکت عرضه شده بود. درباره آندرويد ، بايد از يک برنامه متفرقه براي اين کار استفاده کنيد. مايکروسافت نيز براي Windows Phone 7 سرويس رايگان Windows Live for Mobile را عرضه کرده است. RIM نيز سرويس رايگان BlackBerry Protect را بدين منظور ارائه کرده است.

۵- استفاده از Wi-Fi hotspot ها را محدود کنيد:زماني که از Wi-Fi hotspot هايي استفاده مي کنيد که رمزگذاري شده نيست، تمام ترافيک اينترنت شما از طريق بي سيم منتقل مي شود و در معرض نفوذ قرار مي گيرد. مهم ترين سايت ها وسرويس ها مانند وب سايت هاي بانکي، اغلب رمزگذاري (HTTPS/SSL) خود را پياده سازي مي کنند که از ترافيک آن ها محافظت مي کند. ولي اغلب ارائه دهندگان سرويس هاي ايميل و بسياري از سايت هاي شبکه هاي اجتماعي اين کار را انجام نمي دهند. در نتيجه شنود کنندگان مي توانند کلمات عبور و ترافيک مربوط به اين سايت ها را جمع آوري کنند.نسل سوم، نسل چهارم و اغلب ارتباطات داده اي سلولي ديگر،اغلب توسط بستر ارتباطي رمزگذاري مي شود. علاوه بر اين، استراق سمع روي اين نوع از ارتباطات چندان معمول نيست. در نتيجه بايد تا جايي که مي توانيد از ارتباطات داده اي به جاي Wi-Fi hotspot هاي ناامن استفاده کنيد.اما در صورتي که اصرار داريد از Wi-Fi hotspot ها استفاده کنيد، از آن هايي استفاده کنيد که رمزگذاري و احراز هويت را فراهم مي آورند.

۶- از يک آنتي ويروس يا برنامه امنيتي استفاده کنيد:اغلب راهکارهاي آنتي ويروس، ويژگي هاي ديگري را نيز در اختيار شما قرار مي دهد که از آن جمله مي توان به حذف داده ها از راه دور، پشتيبان گيري و تعيين موقعيت مکاني دستگاه اشاره کرد. شرکت هاي AVG و NetQin برنامه هاي امنيتي رايگاني را براي آندرويد عرضه کرده اند. شرکت LookOut نيز برنامه هاي رايگاني براي آندرويد، BlackBerry و Windows Mobile ارائه کرده است. در ميان برخي گزينه هاي تجاري نيز مي توان به Kaspersky Mobile Security McAfee WebSecureو Trend Micro Mobile Security اشاره کرد.

 منبع:خبرفارسی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا