فرهنگ و هنر

حرف‌های جالب شبنم قلی‌خانی درباره استرالیا و سینما

شبنم قلی خانیشبنم قلی‌خانی: در استرالیا از نزدیک با روش فیلمسازی در دنیا نیز آشنا شدم و از این لحاظ بسیار خوشحالم که دریچه ای جدید روبرویم باز شد، چرا که اصول و قواعد فیلمسازی دنیا را یاد گرفتم.

ساخت سه فیلم کوتاه در استرالیا
شبنم قلی خانی که حدود یک هفته است به ایران آمده گفت: در این مدت یک فیلم پیشنهادی داشتم که متن آنرا خواندم اما زیاد دوستش نداشتم، چرا که معتقدم اگر قرار باشد دوری از خانواده را تحمل کنم باید حتماً در کاری حضور داشته باشم که با فاکتورهای ذهنی خودم یکسان باشد که متاسفانه اینطور نبود.

شبنم قلی خانی در این مدت در خارج از کشور (استرالیا) به تحصیل در رشته کارگردانی سینما مشغول بوده است. او در این خصوص ادامه داد: در همین زمان که ایران نبودم، سه فیلم کوتاه هم ساختم، ضمن اینکه در ایران هم هشت فیلم کوتاه (چهار مستند و چهار داستانی) را نیز ساخته بودم.

در استرالیا از نزدیک با روش فیلمسازی در دنیا نیز آشنا شدم و از این لحاظ بسیار خوشحالم که دریچه ای جدید روبرویم باز شد، چرا که اصول و قواعد فیلمسازی دنیا را یاد گرفتم. فاکتورهایی مثل صدابرداری، صداگذاری، تدوین، ادیت، کار با دوربین و… . اطلاعات فنی ام تا قبل از تحصیل در این رشته زیاد نبود و الان با خیلی از مسائل فنی فیلمسازی که برای یک بازیگر نیاز ضروری است آشنا شدم. بازیگر سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» در ادامه گفت: سه فیلم کوتاه را در این مدت ساختم به نام های «بدن من قانون من» (my body my rool)، یک ویدئو کلیپ به نام «رهایی» که برگرفته از قصه بیژن و منیژه (یکی از قصه های شاهنامه) بود و طراحی آنرا خودم انجام دادم و فیلم «زمین بازی» که جدی ترین اثری است که آن را جلوی دوربین برده ام. چرا که عوامل و بازیگران آن از حرفه ای ها بودند و با تمام شان قرارداد امضا کردم. برای خودم تجربه خوبی بود همکاری با عوامل خارجی، آنهم به عنوان کارگردان.

شبنم قلی خانی افزود: قوانین ایمنی که در سینمای دنیا رعایت می شود، برایم بسیار جالب بود. یکی از این قوانین مربوط به زمانی بود که کودکان سر صحنه فیلم باید حاضر می شدند. طبق قوانین شان بچه ها جزو افرادی هستند که دیرتر از سایر عوامل باید سر صحنه باشند و زودتر از همه هم باید صحنه را ترک کنند و اینکه اگر فرد زیر 15 سال باشد، باید حتماً همراه با یکی از والدین اش سر صحنه فیلم برداری حاضر شود.

یکی دیگر از نکاتی که در مورد بچه ها رعایت می شود، این بود که در آخر فیلم یکی از شخصیت ها در روزنامه ای می خواند که این بچه کشته می شود؛ اما باز هم طبق قوانینی که در آنجا وجود دارد، ما باید کاری می کردیم که آن بچه متوجه این مسئله نشود تا در ذهنش تاثیر بدی نگذارد.

بازیگر سریال «اولین شب آرامش» در ادامه گفت: بر خلاف اینجا که همه افراد برای حتی کمک هر کاری که از دستشان بر بیاید انجام می دهند و به سایر عوامل کمک می کنند، در آنجا اینطور نیست و حتی کارگردان نمی تواند در کار دستیار خود دخالت کند و حتی پیشنهاد را هم قبول نمی کنند. فکر می کنم اگر زمانی بخواهم در ایران کارگردانی کنم، حتماً این قوانین را رعایت خواهم کرد و به این شیوه مطمئناً راندمان کاری هم بالا خواهد رفت. گاهی اوقات در اینجا به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی ما لطمه های زیادی را متحمل می شویم؛ مثل تصادف های آن چنانی و حتی فوت های ناگهانی.‌

قلی خانی كه در سریال «سرزمین كهن» نیز بازی كرده در این باره افزود: مدتی پیش در فاز دوم این سریال به كارگردانی كمال تبریزی بازی كردم.

او درباره نقش خود گفت: در این سریال نقش همسر رهی با بازی شهاب حسینی را داشتم كه الان گروه مشغول تصویربرداری فاز سوم این سریال هستند. آن طور كه متوجه شدم، مدتی است آنونس های این سریال از شبكه های تلویزیونی پخش می‌شود و بزودی قرار است روی آنتن شبكه سه سیما رود.

بازیگر سریال «پنجمین خورشید» ادامه داد: در فیلم «پریناز» به كارگردانی بهرام بهرامیان نیز بازی كرده ام كه به تازگی از توقیف درآمده و قرار است در جشنواره امسال به نمایش درآید. در این فیلم نقش خواهر فاطمه معتمد آریا را بازی می كنم كه در شرایطی خاص قرار می گیرد. تا به حال چنین نقشی را بازی نكرده بودم، با اینكه نقشم خیلی كوتاه بود اما دوستش داشتم. همكاری با آقای بهرامیان و خانم معتمد آریا هم از اتفاقات خوب كاری ام بود كه امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد.

او در پایان گفت: در حال حاضر یك فیلمنامه كامل و آماده دارم كه علاقه مندم آن را نیز در ایران بسازم، اما دیدار با اقوام و خانواده فعلاً وقتم را پر كرده و فكر كنم كه بزودی اینكار را بسازم

منبع:سیمرغ

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا