آشپزی و آشپزخانه

حرارت،خواص ماهي را کم نمي‌کند؟

 ماهي جزو خوراکي‌‌هايي است که براي مصرف، حتما به پخت نياز دارد. ممكن است اين سوال براي برخي افراد پيش بيايد که آيا ريزمغذي‌ها و درشت‌مغذي‌هاي موجود در گوشت ماهي در اثر حرارت از بين مي‌روند؟ واقعيت اين است که طي فرآيند پخت مقداري از ويتامين‌ها که به حرارت حساسيت بيشتري دارند، از بين مي‌روند؛ مثل ويتامين C يا ويتامين‌هاي گروه B. اما بسياري از مواد مغذي موجود در ماهي همچنان حفظ مي‌شود.‌ ميزان تخريب و از بين رفتن ويتامين‌ها هم به مقدار حرارتي که مي‌بينند، بستگي دارد…

خوشبختانه برخي مواد مغذي ديگر مانند پروتئين يا اسيدهاي چرب امگا3 موجود در گوشت ماهي، چندان تحت‌تاثير حرارت قرار نمي‌گيرند و از بين نمي‌روند و از آنجا که هدف از مصرف گوشت ماهي، دريافت پروتئين‌هاي مرغوب موجود در آن و اسيدهاي چرب امگا3 است،‌ نبايد نگران از دست رفتن اين مواد مغذي در طول فرآيند پخت باشيم. حتي زماني که ماهي پخته مي‌شود، هضم و جذب يا متابوليسم پروتئين‌هاي موجود در آن براي بدن هم ساده‌تر مي‌شود.

از طرف ديگر، نحوه پختن ماهي هم در حفظ ارزش تغذيه‌اي آن بسيار اهميت دارد و اگر بتوانيد ماهي را طعم‌دار و بعد به‌صورت بخارپز يا آبپز مصرف کنيد، تا حد زيادي باعث حفظ ارزش تغذيه‌اي آن شده‌ايد اما از آنجا که همه افراد طعم ماهي‌هاي بخارپز يا آبپز را دوست ندارند،‌ مي‌توان گفت روش کباب‌کردن هم از روش سرخ‌کردن ماهي بهتر است.

ماهي بخارپز و آبپز را مي‌توان با سس‌هاي خانگي و معطر، طعم‌دار کرد و ارزش تغذيه‌اي آن را بالاتر هم برد. ضمن اينکه مي‌توانيد براي تهيه ماهي کبابي يا تنوري،‌ از فر اجاق گاز هم کمک بگيريد. کباب يا تنوري‌کردن ماهي با پوست آن و جدا کردن پوست پيش از مصرف گوشت ماهي، باعث جدا شدن قسمت‌هاي کربني و سوخته پوست ماهي و سالم بودن گوشت مصرفي آن مي‌شود. هواپز کردن ماهي هم مي‌تواند جزو روش‌هاي سالم و مناسب پخت آن باشد. سرخ‌کردن طولاني مدت روش چندان مناسبي براي طبخ ماهي نيست زيرا هم در طول فرآيند سرخ‌کردن، روغن زيادي جذب گوشت آن مي‌شود، هم روغني که حرارت مي‌بيند و جذب ماهي مي‌شود، باعث به‌خطر افتادن سلامت سيستم قلبي و عروقي خواهد شد درحالي كه يكي از اهداف ما از مصرف ماهي، دريافت اسيدهاي چرب امگا3 براي حفظ سلامت قلب است.

منبع:‌ هفته نامه سلامت

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا