فرهنگ و هنر

از حاشیه سازی آزاده نامداری تا حمید صفت

پرحاشیه ترین هنرمندان

یکی از پر حاشیه‌ترین هفته‌های فرهنگی – هنری در کشورمان را پشت سر گذاشتیم؛ این حواشی به اندازه‌ای فرم‌های گوناگون رسانه‌ای را تحت تاثیر گذاشت که ما به عنوان انتشار دهنده در جست و جوی هویت اصلی خبر برای گنجاندن در قالب مناسب بودیم. از تفسیر این پدیده اجتماعی ناهنجار موجود در کشورمان که بگذریم، به این گزینه خواهیم رسید که چرا یک خواننده زیر زمینی باید دست به قتل بزند و بالاتر از آن چرا حمایت و قضاوت باید در فضای مجازی و حقیقی قبل از حکم هر دادگاهی انجام گیرد. همه این تفاسیر، نشانه‌ای است از سردرگمی جامعه در برخورد با حاشیه و متن یک خبر و در چنین حالتی از مجری محبوب و مفغموم تلویزیون گرفته تا یک خواننده رپ زیر زمینی، ثبات فرهنگی جامعه را به طرز ناهنجاری در هم می شکنند.

*راز پرونده مختومه

عنوان این سوءتیتر از کتابی به همین نام نوشته آگاتا کریستی گرفته شده است که این روزها به شدت ذهن مولف را درگیر خود کرده است. به راستی واقعه قتل پدر خوانده حمید صفت خواننده معروف و تا حدودی محبوب زیر زمینی کشورمان تکان دهنده بود که حتی افرادی که تا به حال برای یک بار هم صدای این هنرمند را لمس نکرده‌اند، وادار به واکنش کرد. به نظر می‌رسد این واقعه و حواشی به دنبال آن یک انگاره کاملا خصوصی در بازه رسانه باشد و بهتر است بیش از آن به این تفکیک مسئله پرداخته نشود. به هر جهت مسئله به شدت خانوادگی است و نمی‌توان بُعد رسانه‌ای آن را در نظر گرفت.

*دیوار بلند حاشا

هویت فرهنگی جامعه ما اگرچه با سرعت قابل تاملی در حال گذار از مرحله سنتی است؛ اما همچنان اکثریت موجود در جامعه ریشه‌ها و بن مایه‌های سنتی خود را حفظ می‌کنند. مسلما در چنین جامعه‌ای، هنگامی که سحر قریشی بازیگر مثلا سوپر استار سینمای ایران در گفت‌وگویی در شبکه مجازی با جدیت می‌گوید: ارتباط نزدیک بین دختر و پسر هیچ اشکالی ندارد؛ سوءتفاهم‌های زیادی آفریده خواهد شد. اولین برداشتی که می‌توان از این گفته بازیگر نسبتا خوش چهره سینما برداشت کرد در قامت نظریه شخصی خود وی است که اتفاقا تا آنجایی که ما از آن آگاهی داریم، ایشان حتی دوره‌های آکادمیک را پشت سر نگذاشته‌اند. حال جالب می‌شود که اگر رسانه‌ای در همین قالب با جهت مندی انباشته شده‌ای وی را مورد مصاحبه قرار دهد ایشان می‌تواند با گریز از این موضوع، دیوار حاشا را بلندتر از هر زمان دیگری جلوی حقایق فرهنگی ایران علَم کند و همچنان چهره شدن در سینما بیش از بروز هنر در این ژانر اهمیت دارد.

*حسام نواب صفوی

حسام نواب صفوی نیز اخیرا در مبارزه‌ای که با باد انجام داد و این مبارزه را در فضای مجازی منتشر کرد، گویی قصد تخریب آزاده نامداری مجری مغموم این روزهای جامعه را داشته است. آزاده نامداری که در جواب این پست نواب صفوی نوشته بود: دنیا گرد است آقای نبوی؛ به تصور خود جواب دندان شکنی به عمل زشت و هنجار شکن این بازیگر داده است؛ در حالی که جامعه‌ای که ادعای تمدن فرهنگی دارد، همه الگوی خود را از هنرمندان و چهره‌های شناخته شده در آن خواهد گرفت و بهتر است هنرمند به جای اینکه دامن به این حواشی هیجان انگیز بزند، با جرئت و قدرت کافی در مقابل نا آگاهی جامعه از دست‌های پشت پرده، ایستادگی کند.

*تقصیر من بود، تقصیر دیگران هم بود

محمد حسین مهدویان نیز در جشن حافظ اشاره‌ای به کاراکتر جعفر پناهی کرد و گفت: مجوز نگرفتن کارهای ایشان و حمایت نکردن از ایشان، تقصیر من و امثال من نیست و به ما ربطی ندارد. این جمله به اندازه‌ای فشار باران کوثری را بالا برد که وی به دفاع از جعفر پناهی برخواست و بیانیه‌ای از خود ارائه کرد. انصافا چنین حواشی در همه جای دنیا دیده می‌شود و اتفاقا در آمریکا شدت بیشتری نیز دارد؛ اما از جامعه متمدن ایرانی انتظار نمی‌رود که با تغییر چهره هنرمندی به گشادی و تنگی شلوار مردان و طرز حجاب خانم‌ها واکنش نشان دهد و از آن به عنوان یک ابزار سرگرمی در رسانه‌های مجازی استفاده کند.

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

اشتباه استراتژیک آزاده نامداری در تابستان لعنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا