پزشکی و سلامت

جوان سازی پوست و پیشگیری از چین و چروک با اصلاح تغذیه

جوان سازی پوست و پیشگیری از چین و چروک با اصلاح تغذیه

 

جه کنیم تا جوان بمانیم؟ چگونه از چین و چروک جلوگیری کنیم؟

 

به‌گفته متخصصین تغذیه آنچه می‌خوریم تاثیر بسیار زیادی روی پوست صورتمان دارد و درحقیقت با اصلاح تغذیه می‌توان بیشترین کمک را به رفع یا پیشگیری از چین‌وچروک  صورت‌مان یا هرنقطه از بدن‌مان داشته باشیم.آن‌ها براین باورند که تغذیه سالم و طبیعی تاثیرات بیشتر و عمیق‌تری بر بهبود وضعیت پوست و جوان‌سازی آن دارد تا استعمال دارو و ترکیبات شیمیایی. متخصصین پوست و زیبایی نیز این ادعا را می‌پذیرند و معتقدند رعایت رژیم غذایی و پرهیز از خوراکی‌های ناسالم همراه با استفاده از ترکیبات دارویی تاییدشده درجوان‌سازی بسیارموثراست. دکتر محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درادامه چند ماده غذایی موثر درپیشگیری از چین‌و‌چروک  پوست را عنوان می‌کند:

ماهی‌ها

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سالمون تنها برای قلب‌تان مفید نیستند. آن‌ها همچنین مایع غشاء سلولی را حفظ می‌کنند تا به پوست جوانی و لطافت ببخشند. سعی کنید هرهفته دو وعده ماهی چرب مانند سالمون و خال مخالی میل کنید. ماهی سالمون همچنین یکی از منابع خوب ویتامین D است.

آنتی اکسیدان‌ها

تحقیقات محققان استرالیایی نشان داده است افرادی که بیشتر لوبیا، ماهی، سبزیجات و روغن زیتون میل می‌کنند کمترین چین‌وچروک را دارند. محققان بر این باورند که ترکیب چربی‌های غیراشباع، پروتئین‌های بدون چربی و آنتی‌اکسیدان‌ها به مقابله با پیری کمک می‌کنند. سعی کنید هفته‌ای یک‌بار غذایی بر پایه لوبیا میل کنید و روزانه پنج تاشش وعده سبزیجات داشته باشید.

گوشت بدون چربی

گوشت‌های بدون چربی مانند گوشت سینه مرغ و ماهی سرشار از پروتئین هستند؛ البته لوبیا نیز گزینه غیر گوشتی است که می‌توانید استفاده کنید. درحالی‌که این غذاها را هضم می‌کنید بدن‌تان پروتئین‌های آن‌ها را به آمینواسید‌ها می‌شکند تا برای سلول‌ها پشتیبانی بسازد. داشتن مقدار زیادی آمینواسید کمک می‌کند بدن بتواند سریع‌تر سلول‌های پوست و کلاژن را بازسازی کند. توصیه می‌شود به تمام وعده‌های خود مقداری از این پروتئین‌های بدون چربی را اضافه کنید؛ به‌خصوص اگر کمبود پروتئین دارید.

از خوردن سیرغافل نشوید

سیرهای تند و تیز حاوی آنتی‌اکسیدان محافظت‌کننده از پوست به نام پلی‌فنول هستندکه پوست‌تان را از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند، مولکول‌های ناپایداری که تبدیل به کلاژن می‌شوند. سیر خردشده را قبل از اینکه به غذا اضافه کنید 10 تا 15 دقیقه نگه دارید تا ترکیباتش فعال شوند و خاصیتش افزایش بیابد. سیر و دیگر غذاهایی که حاوی پلی‌فنول‌ها هستند، همچنین جزء بهترین غذاهای مقابله و پیشگیری از سرطان نیز به‌حساب می‌آیند.

به جای قهوه، چای سبز بخورید

قهوه نیز ممکن است با بالابردن هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و نورآدرنالین باعث افزایش چین‌وچروک شود. به جای قهوه، کافئین خود را از چای سبز بگیرید که سرشار از پلی‌فنول‌ها است. روزانه چهار فنجان چای سبز بنوشید؛ اما اگر بدنتان به کافئین حساس است از ساعت سه بعدازظهر به بعد ننوشید.

آب؛ ارازن‌ترین روش جوانی

وقتی چای نمی نوشید بدن خود را با یک لیوان آب آبرسانی کنید. وقتی سلول‌ها را سرشار از مایعات نگه دارید آن‌ها نیز مواد مغذی را راحت‌تر وارد خود می‌کنند و غشاء را انعطاف‌پذیر می‌کنند. این یعنی ظاهر پوست‌تان نرم و صاف می‌ماند. سعی کنید در طول روز هفت تا هشت لیوان آب بنوشید و اگر در معرض گرمای زیاد یا فعالیت شدید قرار گرفتید، مقدار آبی را که می نوشید، افزایش دهید.

آنتی‌اکسیدان توت‌ها از سایر سبزی‌ها و میوه‌ها بیشتر است

توت‌ها چه تمشک، توت فرنگی، بلوبری، یا توت سیاه از دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند.توت‌ها چه تمشک، توت‌فرنگی، بلوبری یا توت سیاه از دیگر میوه‌ها و سبزیجات آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها نجات‌دهنده پوست هستند و شما را از چین‌وچروک و آسیب‌های پوستی محافظت می‌کنند. درصورت امکان روزی یک فنجان به‌صورت اسموتی یا میکس با سالاد میل کنید.

ویتامین E بهترین ویتامین درجوان‌سازی

این روغن سالم سرشار از اسید اولئیک است، اسید چربی که با نگه‌داشتن مایع غشای سلولی پوست را صاف می‌کند. ویتامین E و پلی فنول ها همچنین کمک می‌کنند ظاهر پوست جوان بماند.
برای این‌که بیشترین آنتی اکسیدان را دریافت کنید یک روغن اکسترا ویرجین صددرصد طبیعی انتخاب کنید. این نوع روغن زیتون بیشترین آنتی‌اکسیدان را دارد؛ چون کمترین تغییر در آن داده شده است. از این روغن به‌عنوان چربی در بیشتر غذاها استفاده کنید؛ اما مواظب باشید آن را زیاد حرارت ندهید؛ چون ترکیبات مفید خود را از دست می دهد.

پیشگیری از چین و چروک
جوان سازی پوست و پیشگیری از چین و چروک با     اصلاح تغذیه

دریا وفایی – روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا