پزشکی و سلامت

جلوگیری از انواع آفتاب سوختگی

روش‌هایی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی درجه 1 و درجه 2 | تابستان از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و حتی با وجود استفاده روزانه و مداوم از ضدآفتاب نیز ممکن است دچار آفتاب سوختگی شویم.

زمانی که پوست بدون هیچگونه محافظی مانند کرم ضدآفتاب و لباس مناسب در معرض مستقیم و طولانی مدت اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار بگیرد، دچار سوختگی می‌شود. به محض اینکه دچار آفتاب سوختگی شدید، باید بلافاصله به فکر درمان باشید. در این مقاله به معرفی راه‌کارهایی برای درمان آفتاب سوختگی پرداخته‌ایم.

به محض اینکه متوجه سوختگی پوست ناشی از آفتاب شدید، باید از آفتاب دوری کنید. برای تسکین پوست ناشی از آفتاب سوختگی بهتر است از مرطوب کننده حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید. آلوئه‌ورا علاوه بر مرطوب کردن پوست، از پوسته شدن پوست بعد از آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند. می‌توانید چند بار در روز از آلوئه‌ورا برای تسکین پوستتان استفاده کنید.

مراقب باشید از خرید و استفاده از محصولات حاوی مواد افزودنی و عطر و رنگ پرهیز کنید. اگر خود آلوئه‌ورا را در دسترس دارید از ژل طبیعی آن به طور مستقیم روی پوستتان استفاده کنید، در غیر این صورت به دنبال محصولاتی باشید که حاوی بیشترین میزان آلوئه‌ورا هستند.

برای تسکین درد می‌توانید دوش آب خنک بگیرید. سپس به منظور کاهش خشکی ناشی از آفتاب‌سوختگی و برای جذب آب به پوست بلافاصله از مرطوب کننده یا لوسیون آلوئه‌ورا استفاده کنید. حتی می‌توانید از کمپرس یخ بر روی ناحیه مورد نظر استفاده کنید.

آفتاب سوختگی درجه 2

به منظور کاهش تورم و درد می‌توانید آسپرین یا ایبوبروفن مصرف کنید. آفتاب سوختگی باعث کشیده شدن آب بدن به سطح پوست و در نتیجه کم آب شدن بدن می‌شود، به همین دلیل بهتر است آب زیاد مصرف کنید و هیدراته بمانید؛ دراین صورت از کم آبی بدن جلوگیری خواهید کرد.

در صورتی که مبتلا به سوختگی درجه 2 شده باشید ممکن است پوستتان دچار تاول شود. در این صورت تاول‌ها را دستکاری نکنید و اجازه دهید خوب شوند. به هیچ‌وجه تاول‌ها را نترکانید، تاول در واقع نقش محافظتی در برابر عفونت و کمک به بهبودی پوست را ایفا می‌کند.

در صورتی که فردی دچار آفتاب سوختگی درجه 1 شود، سوختگی خفیف بوده و تنها کمی درد و قرمزی و تورم را تجربه خواهد کرد. اما آفتاب سوختگی درجه 2 عمیق‌تر بوده و باعث ایجاد تاول، سفیدی و براقی پوست می‌شود. معمولا اینطور سوختگی‌ها طی یک تا 2 هفته خود به خود خوب می‌شوند. در زمان بهبودی از پوست آفتاب سوخته‌تان بیشتر مراقبت کنید.

زمانی که بیرون از منزل و در معرض آفتاب هستید حتما از لباس‌های مناسب برای محافظت از پوست استفاده کنید. تا جای ممکن از آفتاب دوری کنید، چرا که بودن در معرض آفتاب، سوختگی را تشدید می‌کند.

آفتاب سوختگی بازو

بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده روزانه و مداوم از کرم ضدآفتاب و لباس مناسب است. حتی در هوای ابری هم بهتر است از ضدآفتاب استفاده کنید. توصیه متخصصین این است که از ضدآفتاب با حداقل SPF30 یا بالاتر استفاده کنید. حتی می‌توانید از ضدآفتاب ضدآب استفاده کنید. هر ناحیه از بدن که ممکن است در معرض نور آفتاب قرار بگیرد مانند گوش‌ها، لب‌ها، پشت گردن و روی پاها باید در آن قسمت از ضدآفتاب استفاده کنید. بعد از شنا، ورزش یا عرق کردن باید هر 2 ساعت یکبار کرم ضدآفتاب‌تان را تمدید کنید.

معمولا بین ساعت 10 صبح تا 4 عصر پرتوهای فرابنفش قوی‌تر هستند، پس در این مدت بیشتر باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری کنید. زمانی که بیرون از خانه هستید سعی کنید برای دوری از اشعه‌های نور خورشید بیشتر در سایه راه بروید یا بنشینید.

اصلا از سولاریوم استفاده نکنید، چراکه اشعه‌های ساطع شده از این دستگاه‌ها می‌توانند به اندازه اشعه‌های خورشید برای پوست مضر بوده و باعث سوختگی پوست شوند.

آفتاب سوختگی معمولا یک عارضه‌ی موقت و کوتاه مدت است، اما ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های طولانی مدت به پوست شود.

آسیب‌های ناشی از آفتاب سوختگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند. پس بدانید که دوری از آفتاب و محافظت از پوست در برابر نور خورشید امری بسیار ضروری است. به محض اینکه احساس سوختگی کردید از آفتاب دوری کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا