اجتماعی

جایگاه گربه (Cat) در ایران چیست؟گربه های سرگردان

جایگاه گربه (Cat) در ایران چیست؟گربه های سرگردان

 

دنیای متفاوت گربه ها

 

کلا گربه موجودی دوست‌داشتنی نیست. لااقل برای ما ایرانی‌ها که این‌طور است. خودش را هم که بکشد، باز آدم از دیدن گربه یک‌جوری می‌شود، حالا چه جوری، بماند. به قول این عقلای خبر و رسانه در «سبک زندگی» ما نمی‌گنجد و اگر هم به هر ضرب‌ و زور جایش بدهیم یا دُمش بیرون است یا دُمش!
اما با همه این‌ها و باوجود تغییرات شگرف و شدید دنیای امروز که جای خیلی چیزها را با خیلی چیزهای دیگر عوض کرده‌اند، گربه هم تعریف خاص خود را پیدا کرده. گربه برای ما شده نماد طبقه اجتماعی. شاید بخندید و نوشتار و نگارنده را در دل بدوبیراه بگویید؛ ولی باور کنید «هِمین طوره». گربه در دنیای امروز نخستین نماد بصری است که به شما می‌فهماند خیابانی که در آن زندگی می‌کنید یا از آن تردد می‌کنید، چه طبقه اقتصادی دارد؟ همین حالا به اولین گربه‌ای که در نزدیکی‌تان می‌بینید، دقت کنید. البته منظورم چشم‌گربه‌ای یا گربه‌صفت‌ها و از این‌جور جانورها نیست. منظورم شخص شخیص جناب گربه است؛ بگذریم. در محله ما یا بهتر بگویم خیابان ما گربه کم نیست. منظورم همان چهارپای بی‌ریخت از طایفه گربه‌سانان است. گربه‌های خیابان ما، پروین، دودسته‌اند. گربه‌های بالای پروین که از تقاطع پروین – جی تا تقاطع دشتستان را شامل می‌شوند، موجوداتی فربه، لیم (پررو) و کند هستند. آن‌ها توی این فصل از هیچ آفتابی نمی‌گذرند و تا یک کف دست آفتاب می‌بینند، آنجا پهن می‌شوند. باور کنید در این مرحله اگر یک چوری، ببخشید! گنجشک یا یک پاختِر، ببخشید! فاخته، خودش را دو دستی هم به آنان تقدیم کند، یک اپسیلون جابه‌جا نمی‌شوند؛ چون نیازی ندارند. چون پلاستیک‌های زباله در این بخش از خیابان ما ضیافت شبانه‌اند. در بخش سفلی خیابان ما وضع کمی فرق می‌کند. گربه‌های ما دست کمی از لاک‌پشت‌های نینجا ندارند. روی لبه باریک‌ترین دیوارها راه می‌روند. با حداقل‌ها زندگی می‌کنند، به هر عابری می‌رسند انگار سلام می‌دهند و زود رد می‌شوند. وزنی هم ندارند، خودم دیشب یکی‌شان را با لگد زدم؛ چقدر نرم بود، مثل توپ‌های پلاستیکی کودکی.

محمد بندرعباسی

گربه ایرانی سلطان گربه‌های جهان

 اصفهان را می‌توان شهر گربه‌های سرگردان نامید. گربه‌هایی که شاید بدون هیچ مزاحمی در سطح شهر برای خود چرخ می‌زنند تا روز را به شب رسانده و از پس باقی‌مانده‌های غذای ما انسان‌ها خود را سیر کنند.  در این میان شاید بیشتر مردم از گربه خوششان نیاید، اما با دیدن گربه ایرانی یا همان (Persian cat) نظرشان نسبت به این موجود استثنایی عوض می‌شود.
گربه ایرانی یکی از کهن‌ترین و مشهورترین نژادهای گربه است. گربه‌های مو بلند از حدود سده ۱۶ میلادی و حتی زودتر از آن در کشور ایران دیده شده‌اند. نخستین اشاره مستند به گربه ایرانی مربوط به نامه‌ای از پیترو دلاواله، جهانگرد ایتالیایی است که در ۲۰ ژوئن ۱۶۲۰ در اصفهان نوشته شده است. گربه ایرانی که این روزها به نام (Persian cat) در کشورهای اروپایی و آمریکایی طرفدار بسیاری پیدا کرده، به‌عنوان حیوان لوکس خانگی نگهداری می‌شود.
چرا نژاد گربه ایرانی که طبق روایت پیترو دلاواله جهانگرد ایتالیایی خواستگاهش ایران بوده، این روزها با تغییر شمایل روبه‌رو شده و به نوع امروزی دیده می‌شود؟ این سوالی است که شاید بارها از خود پرسیده‌اید و در جواب کارشناسان باور دارند که تغییر نژاد گربه‌ها به دلیل دو رگه بودن آنهاست و با ورود گربه‌هایی با نژادهایی دیگر به سرزمین گربه ایرانی باعث شده تا شکل و شمایلی دیگر به خود بگیرند.
این روزها آمارهای عجیب و غریبی از فروش گربه ایرانی به گوش می‌رسد؛ خرید و فروش گربه در کشور و خصوصا شهر تهران افزایش چشمگیری داشته است، به‌گونه‌ای که برای معامله گربه مبالغ چند میلیون تومانی ردوبدل می‌شود.
موهای بلند و دم پرپشت گربه ایرانی، او را به زیباترین نژاد در دنیا تبدیل کرده است. تصاویر گربه‌های پرشین در بسیاری از فیلم‌ها، کتاب‌های علمی و تاریخی، نقاشی‌ها، عکس‌ها و حتی تمبرهای باختر زمین دیده می‌شود. در ایالات‌متحده آمریکا، گربه‌های ایرانی، محبوب‌ترین نوع گربه برای دوستداران گربه است. در خود ایران ولی کمتر کسی از شهرت جهانی گربه‌های ایرانی باخبر است.

جایگاه گربه در ایران
جایگاه گربه (Cat) در ایران چیست؟گربه های سرگردان

داوود شیخ جبلی – دفتر روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا