کودکان

توانایی مغز نوزاد در آموختن دو زبان همزمان

مغز نوزاد می تواند همزمان دو زبان را بیاموزد

ناجا فرجان رامیرز/ ایرین زاکاری (دانشمند پژوهشگر ، دانشگاه واشنگتن) : هر فرد بالغی که سعی در یادگیری یک زبان خارجی کرده است، می تواند اثبات کند که چقدر این پروسه دشوار و گیج کننده است. بنابراین، هنگامی که یک کودک سه ساله در یک خانواده دو زبانه بزرگ شد، کلمات اسپانیایی را در جملات انگلیسی خود وارد می کند و ما حس می کنیم که او این دو زبان او را گیج می کند.

تحقیقات نشان می دهد که اینگونه نیست. در حقیقت، دوران کودکی بهترین زمان ممکن برای یادگیری یک زبان دوم است. کودکانی که از بدو تولد دو زبان را تجربه می کنند، معمولاً زبان دوم برایشان به زبان مادری تبدیل می شوند، در حالی که بزرگسالان اغلب با یادگیری زبان دوم مبارزه می کنند و به ندرت به تسلط فرد مشابه بومی دست می یابند.

اما این سؤال باقیمانده است: آیا یادگیری همزمان دو زبان همزمان برای نوزادان وکودکان گیج کننده است؟

توانایی مغز نوزاد در آموختن دو زبان همزمان

چه زمانی بچه ها زبان می آموزند؟

تحقیقات نشان می دهد که نوزادان قبل از به دنیا آمدن شروع به یادگیری صداهای زبانی می کنند. در رحم، صدای مادر یکی از برجسته ترین صداهایی است که کودک متولد نشده می شنود. در بدو تولد، نوزادان نه تنها می توانند تفاوت بین زبان مادرشان و یک زبان دیگر را بیان کنند، بلکه توانایی تمایز بین زبانها را نیز نشان می دهند.

یادگیری زبان به پردازش صداها بستگی دارد. تمام زبانهای دنیا که در کنار هم قرار گرفته اند، تقریباً 800 یا اصلاً صدایی دارند. هر زبان فقط حدود 40 صدای زبانی یا “واج ها” را استفاده می کند که یک زبان را از زبان دیگر متمایز می کند.

هنگام تولد، مغز کودک یک هدیه غیرمعمول دارد: می تواند تفاوت بین هر 800 صدا را بیان کند. این بدان معنی است که در این مرحله نوزادان می توانند هر زبانی را که در معرض آن قرار دارند بیاموزند. به تدریج نوزادان فهمیدند که کدام صداها را بیشتر  شنیده اند.

یک مطالعه خانواده های یك زبانه (فقط انگلیسی) و دو زبانه (اسپانیایی-انگلیسی) پردازش مغز صداهای زبان را مطالعه كرد و جالب این بود که نوزادان به هجاهای هندی اسپانیایی و انگلیسی گوش می دادند.

و جالب این بود که ما بین کودکانی که در خانه های یک زبانه و یک زبانه بزرگ شده اند، تفاوت های اساسی زباتی پیدا شد.

در 11 ماهگی، درست قبل از اینکه بیشتر نوزادان شروع به گفتن اولین کلمات خود کنند، ضبط های مغزی نشان داد که:

جالب اینکه نوزادان خانواده های دو زبانه اسپانیایی و انگلیسی برای پردازش صداهای هر دو زبان، اسپانیایی و انگلیسی تخصص دارند.

الهام شهیدان – گروه مترجمین زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا