آشپزی و آشپزخانه

تندترین سس های دنیا را بشناسید

آدم‌های زیادی سس تند دوست دارند. ولی کمتر کسی می‌داند که تندی برای سلامتی هم مفید است. در این مقاله با برخی از تندترین سس‌های جهان و خواص آن‌ها آشنا می‌شوید.

سس Three Mountains Original Yellow Hot Chili Sriracha

سطح تندی: در دو نوع متوسط و تند

بسیاری از افراد فکر می‌کنند نام «سیرارچا» فقط نام یک محصول از شرکت «هوی فونگ» با یک آرم خروس در جلویش است. اما در اصل سیرارچا سسی است که اصلیت نام خود را از اسم شهر «سی راچا» در تایلند، در ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی بانکوک گرفته است. اگر شما سس‌های هوی فونگ را دوست دارید، حتما این سس زرد بسیار محبوب که از فلفل‌های «بوراپا» درست می‌شود را به خوبی می‌شناسید. سسی که دارای تندی زیاد و خاصی است و در آن تکه‌هایی از فلفل هم وجود دارد. در طب باستانی تایلند این فلفل به‌عنوان دارویی آرامش‌بخش شناخته می‌شود. این سس سه درجه مختلف دارد که یکی از دیگری تندتر است. این سه درجه با اسم‌های شکری، نمکی و سرکه‌‌ای شناخته می‌شوند. در کشور تایلند این سس بیشتر با نوع خاصی از املت یا غذایی تایلندی به نام «مایو» به همراه کمی خامه‌ ترش آسیایی سرو می‌شود.

سس Hank Sauce Cilanktro

سطح تندی: ملایم

اگر از طرفداران سس‌های «هانک» سوال کنید چه زمانی با این سس آشنا شده‌‌اند؟ در پاسخ به شما خواهند گفت که اولین باری این سس را با تاکوهای مکزیکی امتحان کرده‌اند؛ هر چند این سس اصالتی آمریکایی دارد. شرکت تولیدکننده این سس‌ها توسط سه دوست در کارگاهی کوچک در فلوریدا ساخته شده بود، ولی الان یکی از بزرگ‌ترین خط تولید سس‌های تند در جهان را به خود اختصاص داده است. محبوب‌ترین سس در بین سس‌های این کارخانه، «کیلانکترو» نام دارد که از فلفل‌های تازه‌ای با همین اسم ولی با یک دستورالعمل مخفی به همراه کمی کره و شیر درست می‌شود. البته مزه این سس برای عاشقان مزه تند خیلی نرم است و زیاد سنگین نیست. بهترین طریقه مصرف آن، خوردن با تاکوهای مکزیکی مخصوصا تاکوهای ماهی است.

سس Chruk Cambodian-American Hot Sauce

سطح تندی: تند

به گفته‌ آلن پرام، سرآشپز ارشد در رستوران ییک و البته رئیس کارخانه تولیدکننده سس کامبوجی-آمریکایی چراک: «این سس بر پایه‌ دستورالعمل تهیه یک سس تند است که مادرم آن را به من یاد داده است.»

تقریبا در هر فروشگاهی به ویژه فروشگاه‌های آسیایی و کامبوجی در منطقه هیتونیست بروکلین در شهر لس‌آنجلس و دنور می‌توان این سس را پیدا کرد. این سس ترکیبی از فلفل‌های سبز و قرمز با سیر سرخ‌شده با آتش است. شکر خرما به آن یک شیرینی متمایزکننده می‌دهد. بهترین طریقه مصرف آن با اردک یا مرغ بریان شده است. مطمئن باشید ترکیب این سس با این غذاها،‌ جز مزه‌ای خواهد بود که هرگز فراموش نخواهید کرد.

سس Lizano Tabasco

سطح تندی: خیلی تند

سس‌هایی با تندی بسیار زیاد که تقریبا با هر غذایی خورده می‌شوند و مزه‌ای به جز تندی را به یادها نمی‌گذارند. شیشه‌ این سس‌ها با شکل زمخت و چسبناکش برای بسیاری آشنا است. مزه آن دارای سوزش طولانی ولی قدرتمند با طعم گوجه و لیموترش در پایان چشیدن، است. این سس را تقریبا با هر غذایی می‌توان خورد، ولی خوردن آن با انواع غذاهای کباب (گریل)‌ شده به شدت توصیه می‌شود.

سس Benny T’s Vesta Dry Hot Sauce

سطح تندی: خیلی تند

این سس توسط شرکت رالیج در شمال کالیفرنیا تولید می‌شود. این شرکت مدعی است که «اولین سس تند خشک» در جهان را ساخته است. هر چند شاید نتوان به معنی واقعی این شعار پی برد، ولی در هر صورت این شرکت یکی از بهترین سس‌های تند جهان را تولید می‌کند. سس‌های این شرکت با استفاده از فلفل‌های «هابانرو»، «ونت اسکاتلندی»، «بوت جولوکیا»، «دروگر کارولینا» و فلفل‌های «عقربی مورگا ترینیداد» تولید شده‌اند. اگر برای بار اول این سس را امتحان می‌کنید، باید حواس‌تان باشد که بسیار تند است. به محض چشیدن این سس در دهان‌تان یک انفجار را احساس خواهید کرد، پس حواستان باشد.

سس Bushwick Kitchen Weak Knees Gochujang Sriracha

سطح تندی: متوسط

«گوچوجانگ» یک سس کره‌ای است. این سس از ترکیب برنج گلوتینی (که آن هم فقط برای تهیه شیرینی خاصی تولید می‌شود) و سویاهای مخمر شده‌ به دست می‌آید. این سس ترکیبی به نسبت ترشی و مثل سس ماهی دارد. هر چند در تولید صنعتی این سس از ترکیب فلفل «بوشویک بروکلین سیرارکا» و «گوچوجانگ» هم استفاده می‌شود که نام این سس از همین فلفل‌ها گرفته شده است. این سس دارای ته‌مزه‌ای سبک و ترش است. از بهترین غذاها برای ترکیب با این سس می‌توان به بیکن، تخم مرغ و انواع پنیر اشاره کرد.

سس BLiS Blast Hot Pepper Sauce

سطح تندی: عادی

این سس توسط کارخانه‌ «گراند رپیدز» در ایالت میشیگان و از ترکیب فلفل‌های «چیپوتل»، «آربول» و فلفل قرمز مکزیکی تولید می‌شود. روند تولید این سس طولانی است و باید در بشکه‌های مخصوصی به مدت یک سال مانده باشند. در مراحل تهیه این سس به آن کمی شربت افرا می‌زنند تا مزه‌ و ماندگاری بهتری داشته باشد. تعجبی ندارد که به خاطر استفاده از شربت افرا و البته مدت زمان طولانی تولید،‌ این سس یکی از گران‌ترین سس‌های تند در دنیا باشد.

سس Adoboloco Pineapple Habanero

سطح تندی: ملایم

این سس دستور تهیه جالبی دارد و با «آناناس‌های هاوایی» رسیده درست می‌شود. البته این آناناس‌ها باید تنها یک روز قبل از تهیه سس، چیده شده باشد. شرکت تولید کننده این سس تازه کار است و در ۲۰۱۱ توسط خانواده مایوی در هاوایی تاسیس شده است. ولی در همین مدت کوتاه توانسته به یکی از محبوب‌ترین سس‌های تند دنیا تبدیل شود و امروزه این شرکت دارای چندین مزرعه تولید آناناس و رستوران محلی است. از این سس بیشتر برای خوردن انواع پیتزا، سالاد کلم یا ساندویچ‌های گوشتی استفاده می‌شود.

سس NW Elixirs No. 5 Hott Jolokia

سطح تندی: در حد بسیار زیادی تند

فلفل «بوت جولوکیا» فقط در شمال غربی هند رشد می‌کند. نام مستعار این فلفل، فلفل روح و بدون شک جز تندترین گونه‌های فلفل در جهان است. برای همین آشپز این سس‌ها باید مهارت زیادی داشته باشد تا این فلفل‌های وحشتناک را به یک سس با قابلیت خوردن تبدیل کند. تنها کارخانه‌ای که به شکل صنعتی این کار را انجام می‌دهد، «اِن.دبلیو الریکس» است. علاوه بر طعم خود سس، فرایند تولید آن هم جالب است. در تهیه این سس حتما باید از بشکه‌هایی استفاده کرد که قبلا در آن‌ها نیشکر نگه‌داری می‌شده است. با استفاده از این تکنیک تا حدی طعم شیرین و البته دودی به سس داده می‌شود تا از میزان آتشین بودن مزه اصلی فلفل روح کم شود. مهارت اصلی، مدت زمان نگه داشتن سس‌ها در این بشکه‌ها است تا در نهایت سس تولید شده خیلی شیرین یا خیلی تند نباشد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

نسیبه گودرزی

‫2 دیدگاه ها

    1. اکر منظورتون این هست که نمیتونید اینجا این سس رو تهیه کنید ، شما میتونید به راحتی این سس رو خودتون در منزل تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا