آرایش و زیبایی

تفاوت بین پماد، کرم، لوسیون و ژل

پماد، کرم، لوسیون یا ژل؟ معمولا برای مرطوب کردن پوست و یا درمان مشکلات پوستی محصولات در چندین نوع قابل استفاده هستند از جمله :

  • پماد
  • کرم‌
  • لوسیون‌
  • ژل

تفاوت بین این محصولات در بافت آنهاست که نسبت به میزان آب و روغن استفاده شده در آن متغیر است. بسته به نوع و مورد استفاده ممکن است نیاز به یکی از انواع این محصولات باشد. یک نوع محصول برای برطرف کردن تمام نیازها پاسخ‌گو نخواهد بود.

نوع پوست فرد نیز برای انتخاب محصول اهمیت دارد، چرا که بافت هریک از این محصولات متفاوت است و برخی سبک‌تر و برخی سنگین‌تر هستند.

در ادامه به شما کمک می‌کنیم که راحت‌تر بتوانید محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید.

فرق بین کرم و پماد

فرق بین کرم و پماد

هر دو کرم و پماد می‌توانند کاربرد دارویی یا آرایشی داشته باشند.

تفاوت اصلی این 2 نوع محصول در میزان آب و روغن موجود در آنها است. معمولا کرم‌ها حاوی مقدار آب و روغن مساوی هستند، اما 80 درصد از مواد تشکیل دهنده پمادها روغن است.

دیگر تفاوت‌های بین کرم و پماد عبارتند از:

جذب

کرم‌ها: کرم‌ها به دلیل دارا بودن آب زیاد به راحتی جذب پوست شده و در نتیجه نواحی وسیعی از پوست را تحت پوشش قرار می‌دهند. روغن موجود در کرم‌ها روی پوست می‌ماند تا رطوبت پوست را حفظ کند. در نتیجه کرم‌ها معمولا برای درمان پوست خشک، بثورات یا ضایعات پوستی موثر و مفید هستند.

پمادها: پمادها نسبت به دیگر محصولات پوستی حاوی چربی و روغن بیشتری هستند. این محصولات به دلیل دارا بودن چربی بیشتر، برای محافظت از رطوبت پوست، سرما و خشکی گزینه مناسبی هستند. معمولا پمادها از روغن معدنی و نفت تشکیل شده‌اند.

انسجام

  • کرم‌ها: کرم‌ها نسبت به لوسیون‌ها بافت لطیف و غلیظ‌تری دارند و معمولا چربی کمی دارند.
  • پمادها: پمادها غلیظ‌تر از کرم‌ها هستند و معمولا چرب‌تر می‌باشند.

ظاهر

  • کرم‌ها معمولا غلیظ هستند و چه در پمپ و چه در شیشه به راحتی فرم می‌گیرند.
  • پمادها معمولا مات یا شفاف هستند و مانند کرم فرم می‌گیرند.

تفاوت بین لوسیون و کرم

تفاوت بین لوسیون و کرم

برخی افراد کرم و لوسیون را یکی می‌دانند، در صورتی که این دو محصول از نظر فرمولاسیون با هم تفوات دارند.

همانطور که گفته شد، نسبت آب و روغن در کرم‌ها یکسان است.

اما لوسیون‌ها حاوی آب بیشتر و روغن کمتری هستند؛ برخی لوسیون‌ها مقداری هم الکل دارند. حتی برخی لوسیون‌ها فاقد روغن هستند و گزینه مناسبی برای پوست های مختلط، چرب یا مستعد آکنه می‌باشند.

در کل لوسیون‌ها بافت رقیق‌تری نسبت به کرم‌ها دارند. لوسیون‌ها سریع جذب پوست می‌شوند، و برای استفاده روزانه به خصوص در افرادی که پوست نرمال تا چرب دارند عالی هستند.

در صورتی که پوست حساس دارید، از لوسیون‌های فاقد الکل، مواد نگهدارنده و یا عطر استفاده کنید، چراکه موارد ذکر شده باعث تحریک پوست‌های حساس می‌شوند.

بیشتر بخوانید: انواع لوسیون ها برای پوستهای خشک، حساس و چرب

ترکیب و بافت ژل‌ها

ژل‌ها ترکیبی از سلولز، آب و الکل می‌باشند. برخی محصولات ترکیبی از لوسیون و ژل هستند که بافت آنها بیشتر شبیه به لوسیون می‌باشد.

ژل‌های فاقد چربی برای استفاده در پوست‌های چرب عالی هستند، چراکه بدون برجای گذاشتن چربی اضافه سریع جذب پوست می‌شوند و پوست را آبرسانی می‌کنند.

ژل‌ها در ماه‌های گرم و مرطوب سال، به خوبی پوست را آبرسانی و مرطوب می‌کنند.

اگر پوست خشکی دارید ژل‌ها گزینه مناسبی برای شما نیستند، چراکه سریع جذب پوست می‌شوند و هیچ لایه محافظتی برای حفظ رطوبت روی پوست ایجاد نمی‌کنند.

برچسب محصولات را حتما چک کنید، حتی‌الامکان از محصولات حاوی عطر و الکل استفاده نکنید.

همچنین بخوانید

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا