خانوادهمشاوره زناشویی

تفاوت سنی مناسب زن و مرد

تفاوت سنی مناسب زن و مرد چند سال باید باشد؟

هر وقت انسان با «بایدی»که ریشه عمیقی در ذهن مردم دوانیده و جزء قدیسه‌های ذهن آنان شده و تغییر آن اهانتی بزرگ به ایشان است، روبه‌رو می‌شود، خوب است به خود بیاید و بپرسد:
« این قانون از کجا آمده است» و با تعقل در آن، درصدد رد یا تائید آن برآید. هیچ ملاک و معیاری برای اینکه بگوییم زن باید فلان سال از مرد خود کوچک‌تر باشد یا به عکس، وجود ندارد. لازم به ذکر است، بلوغ لازم برای ازدواج با سن شناسنامه‌ای افراد تفاوت دارد؛ همچنین تفاوت‌های فردی با توجه به داشتن این بلوغِ لازم، باید در نظر گرفته شود؛ ولی تقریباً تمامی افراد متفق القول هستند که باید دختر از پسر کوچک‌تر باشد و تفاوت سنی حدود هفت سال را در بعضی از خانواده‌ها مشاهده می‌کنیم. طبق آماری که از قبل به‌دست‌آمده است بلوغ زنان از مردان زودتر اتفاق می‌افتد و این دلیلی برای تصدیق حرف عوام است؛ ولی بازهم باید تفاوت‌های فردی و نوع سبک زندگی افراد و همچنین شرایط‌شان در اجتماع را در نظر داشت؛ برای همین هیچ ملاک و معیاری یا حتی معادله‌ای را نمی‌توان عنوان کرد که بگوییم طبق این معادله تفاوت سنی زوجین را محاسبه و طبق آن عمل کنید.
شکاف سنی چه تبعات منفی خواهد داشت؟
اگر تفاوت سنی زوجین سبب شود که ناهمخوانی بین آنان ایجاد شود، به صورتی که توانایی درک متقابل را نداشته باشند و از حرف‌های یکدیگر برداشت‌های متفاوت کنند و دنیای کیفی ذهن‌شان باهم اختلاف زیادی داشته باشد، قطعاً مشکل‌آفرین خواهد بود؛ ولی این شکاف سنی اگر سبب عدم درک زوجین از هم و نیازهای هم نشود می‌توان بقای این زندگی را از دریچه سن تضمین کرد.
میزان سن در روحیه و شادی زن و مرد اثر دارد؟
اگر ازلحاظ فیزیولوژیکی به بررسی این موضوع بپردازیم می‌توانیم بگوییم افزایش سن باعث تغییراتی در بدن ازجمله کاهش هورمون‌های شادی (به‌خصوص هورمون سراتونین) می‌شود. در زنان به‌صورت طبیعی هورمون سراتونین به‌صورت ناچیز از مردان کمتر بوده و برای همین است که در ابتلا به افسردگی مستعدتر هستند؛ ولی تغییرات هورمون‌های زنانه که در زمان پیش از قاعدگی یا پس از زایمان و در دوران یائسگی که دوره طولانی هم هست، رخ می‌دهد، باعث کاهش هورمون سراتونین می‌شود؛ همچنین طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده با افزایش سن قدرت انتقال‌دهنده‌های عصبی کمتر می‌شود و حتی طبق تحقیقات، دیده‌شده بیمارانی که دچار آلزایمر هستند نیز به‌این‌علت که گیرنده‌های هورمون شادی کاهش می‌یابد این هورمون را کمتر ترشح می‌کنند؛ درضمن اگر میزان رابطه جنسی را در افراد بسنجیم خواهیم دید که با افزایش سن‌شان میزان تمایل آنان به ایجاد رابطه کمتر خواهد بود و به‌تبع هورمون‌های عشق و لذت و شادی (نوراپی نفرین و دوپامین و سراتونین) را که محصول این رابطه جنسی است، نخواهند داشت؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش سن ازلحاظ بیولوژیکی افراد از شادی کمتری برخوردارند.
نقش سن در ابراز مهرومحبت زن و مرد چه اندازه است؟
در هر دوره سنی باید زوجین مهارت‌های مهرورزی را یاد بگیرند. هر فردی نوعی از رفتار را محبت‌آمیز تلقی می‌کند. باید زوجین با هر سنی به یک زبان مشترک برسند. یک مثال پیش‌پاافتاده ولی واقعی که حساسیت این موضوع را نشان می‌دهد: مرد غذا خوردن در یک ظرف را امری محبت‌آمیز تلقی می‌کند؛ درصورتی‌که همسرش هم‌فکر او نیست و از این کارش متنفر است؛ پس باید با توجه به شناختی که از هم به دست می‌آورند نوع زبان مهرانگیز مشترک‌شان را دریابند. حال اینکه سن فرد چقدر در تشخیص خواسته‌های همسرش نقش دارد و اینکه آیا توانایی نیل به زبانی مشترک به سن بستگی دارد یا خیر موضوعی است که باید با استفاده از ارزیابی پیش از ازدواج که توسط مشاورین صورت می‌گیرد تشخیص داده شود و بازهم بستگی به سنی، فراتر از تعداد سال‌ها و ماه‌های زندگی فرد دارد.

مجله اینترنتی زندگی سالم

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا