دانستنی ها

تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای

رادیاتور پنلی و پره ای چه تفاوتی با هم دارند و کدام کارایی بهتری دارد؟

هنگام خرید رادیاتور معمولا با این سوال مواجه می‌شویم که رادیاتور پنلی بهتر است یا پره‌ای؟ برای پاسخ به این پرسش باید تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای بررسی شود و با توجه به مزایا و معایب هر کدام بهترین مدل انتخاب گردد.

امروزه اکثر منازل و اماکن تجاری برای گرمایش از رادیاتور استفاده می‌کنند، اما اغلب ما هنگام خرید رادیاتور نمی‌دانیم نوع پره‌ای یا پنلی را انتخاب کنیم. برای این منظور ابتدا باید از تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای اطلاع پیدا کرده و سپس با توجه به انتظارات و نیازی که داریم بهترین نوع را انتخاب کنیم. به همین دلیل در این مطلب به بررسی تفاوت این دو نوع رادیاتور و مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم.

رادیاتور پره‌ای راندمان و بازدهی کمتری نسبت به رادیاتور پنلی دارد. رادیاتورهای پنلی نسبت به دیگر رادیاتورها نیاز کمتری به گردش آب دارند که این امر موجب مصرف انرژی کم‌تر و تولید حرارت بیشتر می‌شود.

رادیاتور پنلی

یکی از انواع رادیاتورها که استفاده زیادی از آن می‌شود مدل پنلی است که به‌طور عمده از جنس فولاد ساخته می‌شود. دلیل استفاده از فولاد برای ساخت این نوع از رادیاتورها مقاوت بالای این آلیاژ در برابر پوسیدگی و خوردگی است، به علاوه این آلیاژ راحت‌تر گرما را انتقال می‌دهد. این مدل از رادیاتورها از نسل جدید رادیاتورها هستند که برای ساخت آن از ورق‌های فولادی ۱/۱۵ میلی‌متر یا ۱/۲ میلی‌متر استفاده می‌شود.
رادیاتورهای پنلی به طور استاندارد با سایز ۴۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر ساخته می‌شوند که دارای بازده حرارتی ۲۰۰۰ کیلو کالری هستند. رادیاتورهای پنلی به دلیل بدنه‌ صاف و مسطحی که دارند، در فضای کمتری نسبت به دیگر رادیاتورها گرمای بیشتری را تولید می‌کنند این راندمان کاری بالا باعث می‌شود تا در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.
در چند سال اخیر استفاده از پکیج‌های دیواری در منازل افزایش یافته است. جنس مس پکیج‌ها با فولاد رادیاتورهای پنلی سازگار است و باعث خوردگی مس پکیج نمی‌شود. این موضوع یکی از مزیت‌های دیگر رادیاتور پنلی است، اما استفاده از فولاد در ساخت این مدل رادیاتورها موجب شده تا وزن آن‌ها بالا رود به همین دلیل برای نصب آن‌ها روی دیوارهای از پیش ساخته باید از پایه‌های زمینی استفاد شود تا مشکلی پیش نیاید.

رادیاتور پره‌ای

بر عکس رادیاتورهای پنلی که در اندازه‌های مشخص ساخته می‌شود رادیتورهای پره‌ای از کنار هم قرار گرفتن تعدادی پره ساخته می‌شوند که شما می‌توانید بر حسب نیاز خود تعداد آن‌ها را تغییر دهید. شرکت‌های تولید کننده رادیاتورهای پره‌ای آن‌ها را در بلوک‌های ۵، ۷ و ۱۰ پره‌ای می‌سازند. توان تولید گرمای هر پره مقدار ۱۰۰ تا ۱۳۵ کیلوکاری است.

رادیاتورهای پره‌ای از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند همین موضوع باعث شده که وزن این مدل از رادیاتورها به مراتب کمتر باشد. آلومینیوم از انتقال حرارتی بالایی دارد به همین علت این مدل از رادیاتورها توانایی انتقال حرارت خوبی را در محیط دارند. آلومینوم با مس سازگار نیست به همین علت اگر از پکیج خانگی برای گرمایش استفاده می‌کنید از رادیاتور آلومینیومی موجب واکنش این دو فلز شده و عمر مفید رادیاتور و وپکیج را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید هرکدام از رادیاتورهای پنلی و پره‌ای مزایا و معایبی دارند، بنابراین برای انتخاب بهترین گزینه، باید به تفاوت رادیاتور پنلی و پره ای توجه کرده و سپس بهترین مدل را انتخاب کنید. به طور کلی می‌توان گفت استفاده از رادیاتور پنلی به مراتب مزایای بیشتری دارد، زیرا از نظر تولید گرما، مصرف انرژی و قیمت نسبت به رادیاتورهای پره‌ای برتری دارند. چه نوع پنلی را انتخاب کنید چه نوع پره‌ای را، باید توجه داشته باشید که آن‌‌ها نیاز به هواگیری دارند، برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می‌کنیم مطلب نحوه هواگیری شوفاژ به صورت مرحله به مرحله را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا