پزشکی و سلامت

تغذيه افراد دارای تخمدان پلي كيستيك(Polycystic Ovary) چگونه باید باشد؟

تغذيه افراد دارای تخمدان پلي كيستيك(Polycystic Ovary) چگونه باید باشد؟

 سندروم تخمدان پلی‌کیستیک چیست؟

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری زنان است. این بیماری در شش تا ده‌درصد از دختران و زنان مشاهده می‌شود. این اختلال می‌تواند از زمان بلوغ آغاز شود؛ اما غالبا در دوره جوانی مشاهده می‌شود. علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست و درمان قطعی شناخته‌شده‌ای نیز برای آن وجود ندارد؛ اما با اصلاح شیوه زندگی به‌ویژه کنترل تغذیه و برخی درمان‌های دارویی می‌توان آن را کنترل کرد.

حدود ۵۰ تا ۷۰درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، چاق هستند. به‌علاوه مقاومت به انسولین، هیپرانسولینی، دیابت نوع دو، اختلال چربی‌های خون و فشارخون بالا به‌همراه افزایش وزن از نشانه‌های مهم این سندرم است؛ بنابراين داشتن یک برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بسیار موثر است.

مصرف بدون کنترل و بیش‌ازحد منابع کربوهیدرات‌ها (انواع نان‌ای سفید، بیسکویت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل از شکایت‌های شایع زنان مبتلابه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. اين مسئله منجربه افزايش ترشح انسولين مي‌شود .بالارفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول‌ها می شود؛ بنابراین پایین نگه‌داشتن سطح انسولین می‌تواند به کاهش وزن تدریجی و بهبود نشانه‌های این بیماری کمک کند.

البته لازم ‌به ‌ذكر است که مبتلایان به این بیماری نباید هرگز به اين دليل به فکر حذف کامل منابع غذایی کربوهیدراتی از برنامه غذایی خود باشند. انرژی پایه و مورد نیاز بدن فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز باید مانند سایر افراد از کربوهیدرات‌ها تامین شود؛

اما نکته مهم، نوع، مقدار و ترکیب کربوهیدرات‌های دریافتی است؛ به‌عنوان مثال، جایگزین‌کردن سبزی‌های نشاسته‌ای با سبزیجات غیرنشاسته‌ای و استفاده از نان و ماکارونی سبوس‌دار در رژیم غذایی مبتلایان به این سندرم مفید است. شايان ذكر است، استفاده از رژیم‌های پرپروتئین و کم‌کربوهیدرات كه امروزه جهت كاهش وزن استفاده مي‌شوند برای مبتلایان به این سندرم به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

مبتلایان به این بیماری نباید کمتر از سه ساعت بین وعده‌های اصلی غذا و میان‌وعده‌ها فاصله بگذارند و هرگز وعده شام را به‌طور کامل حذف کنند. بهتر است مبتلایان به این بیماری وعده‌های اصلی غذا را کوچک و به‌ازای آن از میان‌وعده‌هایی چون سالاد سبزی‌ها، حبوبات، ماست کم‌چرب و گردو استفاده کنند؛ همچنين استفاده از میوه‌های تازه یا یخ‌زده به جای آب‌میوه‌های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا برای مبتلایان به این بیماری مفید است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک
تغذيه افراد دارای تخمدان پلي كيستيك(Polycystic Ovary) چگونه باید باشد؟

منبع: Human nutrition

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا