پزشکی و سلامت

تشخیص بیماری ها فقط با یک قطره خون

هموگلوبیندانشمندان نسل جدیدی از دستگاه های تشخیصی را ساخته اند که می تواند فقط با استفاده از یک قطره خون یا مایعات بدن، بیماری یا ویروس ها را تشخیص دهد.

به گزارش مهر، پژوهشگران موسسه فناوری نیوجرسی، دستگاهی را بر پایه نانولوله های کربنی ساخته اند که با قابلیت حفظ درجه بالایی از تفکیک فضایی می تواند به تشخیص غیرتهاجمی و سریع سلول های متحرک تکی کمک کند.

این پژوهشگران می گویند با استفاده از حسگرها دستگاهی ساخته ایم که به پزشکان کمک می کند یک قطره کوچک از مایع یا خون را بر روی یک منطقه فعال از دستگاه گذاشته و خواص الکتریکی سلول ها را اندازه گیری کنند.

به گفته این محققان آنچه در این شیوه منحصر به فرد است چگونگی اندازه گیری خواص الکتریکی یا الگوهای سلولی است. این شیوه نشان دهنده چگونه تفاوت خواص بین انواع سلول هاست.

در این مطالعه محققان سه نوع مختلف از این سلول ها با استفاده از سه کاوشگر الکتریکی مختلف ارزیابی کردند. به گفته محققان این یک مطالعه اکتشافی است و نمی خواهیم بگویم یک نشانه داریم.

محققان می گویند سلول ها بر اساس خواص الکتریکی شان با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال، ایجاد یک نشانه، زمان می برد. می دانیم که توزیع بار های الکتریکی در یک سلول سالم، وقتی که بیمار می شود، تغییر می کند.

برای ساخت این دستگاه از فناوری های استاندارد نیمه هادی های اکسید فلزی مکمل (CMOS) استفاده شده و همین امر ساخت مقیاس پذیر آن را ( حتی تا چند نانومتر) ممکن کرده است.

فواصل تعبیه شده در این دستگاه شش میکرون است یعنی به اندازه یک سلول و یا کوچکتر از یک سلول.

برای نشان دادن توانایی این دستگاه برای تشخیص سلول های مختلف محققان از طیف سنجی امپدانس بر روی سلول های متحرک کلیوی جنینی انسان، سلول های عصبی موش و سلول های مخمر استفاده کردند.

اندازه گیری ها همراه و بدون سلول ها و نانولوله ها انجام شد. محققان دریافتند نانولوله ها برای تشخیص حضور سلول ها بسیار ضروری هستند.

نانولوله های کربنی ساختارهای بسیار قوی و رسانای الکتریسته با قطر یک نانو متر- یعنی به اندازه 10 اتم هیدروژن هستند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا