آموزش

تشخیص بیماری از روی زبان

با خواندن این مطلب شما می‌توانید با نشانه‌های مختلف روی زبانتان مثل پزشکان حرفه‌ای به بیماری‌های مختلف بدن پی ببرید.

*زبان خیلی صاف و رنگ‌پریده: زبان سالم باید پرز داشته باشد و سطح آن کمی نامسطح باشد. زبان رنگ‌پریده و خیلی صاف نشان از کمبود B12 و آهن در بدن است.

*زبان تیره و سیاه‌رنگ و مودار: این در واقع به این معنا نیست که زبان واقعاً مو دارد بلکه این نشانه شدت تجمع باکتری‌های متعدد روی زبان است که علت آن عدم رعایت مسائل بهداشتی در دهان هم هست. بهداشت ضعیف دهان باعث بیمارهای قلبی هم می‌شود.

همچنین زبان سیاه‌سفید می‌تواند از نشانه‌های بیماری‌های عفونی و قارچی باشد که این بیماری ارتباط مستقیم با سیستم ایمنی بدن دارد و بیماری‌های دیابت و قند را هم به دنبال دارد.

*زبان بیش‌ از حد بزرگ و متورم: اگر حس می‌کنید زبانتان متورم و بزرگ‌ شده است شما احتمالاً کم‌کاری تیروئید دارید. اگر تیروئید کم‌ کار داشته باشید باعث می‌شود متابولیسم و سوخت‌وساز به‌شدت کاهش‌یافته که باعث چاقی زیاد می‌شود.

* زبان شیار شیار شده: اگر سطح زبانتان ترک‌خورده و شیار شیار شده است یا طرفین زبان ترک‌خورده است ایمنی بدن شما ضعیف است و ایمنی ضعیف بدن هم خیلی بیماری‌ها را در پی دارد.

*زبان سفید: زبان سفید نشانه بیماری‌های قارچی است و همین‌طور عفونت بدن بالاست که این نشان می‌دهد قدرت بدن برای مبارزه با قارچ و عفونت پائین است.

*زبان زخم شده: زخم‌زبان با استرس ارتباط مستقیم دارد. همچنین خوردن غذاهای تند باعث ایجاد زخم در زبان می‌شود. آنفولانزا نیز باعث ایجاد زخم‌های دردناک در زبان می‌شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا