پزشکی و سلامتروانشناسی

آرامبخش های پام و Z اعتیاد آورند

هشدار: بیش از دو هفته مصرف داروهای خواب آور توصیه نمی شود. آرامبخش های پام و Z اعتیاد آورند

عضو کمیته نروسایکیاتری انجمن روانپزشکان ایران: اخیرا بیماری های روحی روانی به حدی روند افزایشی پیدا کرده است که وزیر بهداشت نیز مکررا بر توجه و پیشگیری از آن هشدار می دهد.

سعید نمکی بارها و بارها تاکید کرده ” شمار تخت های بیمارستان ها پاسخگوی بیماران روحی روانی نیست. اگر به اندازه کافی بر روی مشکلات روانی فعالیت می کردیم امروز با این مسئله روبرو نمی شدیم”.

وی درمورد بهداشت روان جامعه اعلام خطر کرده و تصریح کرده است “دراین بخش به شدت دچار مشکل هستیم”… اما در آن سوی شیوع پدیده افسردگی و اختلالات روانی، جامعه با موضوع عدم فرهنگ مراجعه به روانپزشک و روانشناس یا به عبارتی ترس از انگ و برچسب همچنین ناآگاهی از دارو و درمان های این امراض همه و همه دست به دست هم داده اند تا زنگ خطر شیوع اختلالات روانی توسط وزیر بهداشت نواخته شود.

داروهای روانپزشکی پرمصرف ترین و پرتجویزترین داروهای پزشکی

علی کربلایی روانپزشک و عضو کمیته نروسایکیاتری انجمن روانپزشکان ایران دراین باره به ما گفت: مراجعین با اختلالات روحی روانی بیش از پیش شده و داروهای روانپزشکی پرمصرف ترین و پرتجویزترین داروهای پزشکی است.

بیش از دو هفته مصرف داروهای خواب آور توصیه نمی شود
آرامبخش های پام و Z اعتیاد آورند

اما در خصوص مصرف داروهای روانپزشکی باورهای غلطی وجود دارد که توصیه می شود بیماران به جای پرهیز از مراجعه به روانپزشک، راجع نگرانی ها و نگرش خودشان درمورد داروها با روانپزشکشان صحبت کنند تا با اعتماد و آگاهی کامل داروها را تهیه و مصرف نمایند.

فرهنگ صحیح مراجعه به روانپزشک

وی با تاکید براینکه باید فرهنگ صحیح مراجعه به روانپزشک در جامعه نهادینه شود ادامه داد: بسیاری از بیمارانی که به متخصصان غیر روانپزشکی مراجعه می کنند از این مساله غافلند که معمولا یکی از اقلام داروهای تجویزی توسط پزشک مربوطه داروی روانپزشکی است.

از آنجا که این افراد آشنایی کاملی نسبت به اقسام داروها ندارند آن ها را باطیب خاطر تا دانه آخر مصرف می کنند اما همان دارو وقتی توسط روانپزشک تجویز می شود حساسیت بیماران را برمی انگیزد و با هزاران اما و اگر درمصرف دارو تردید به خرج می دهند حال اینکه داروهای این نسخه اصولی تر و با درایت بیشتری تجویز می شود.

این عضو کمیته نروسایکیاتری انجمن روانپزشکان ایران گفت: داروهای حیطه روانپزشکی متاسفانه بدنام از آب درآمده اند و گاها از آن ها با نام هایی مانند داروهای آرامبخش، اعصاب یا مخدر نام برده می شود و تا به امروز هم باقی مانده است.

باور غلط در خصوص داروهای خواب آور

این باور غلط از نسل های قبل به ما رسیده است زمانی که صرفا برای آرام کردن بیماران روانپزشکی از داروهای خواب آور و رخوت زا استفاده می شد که البته چاره ای هم جز این نداشتند زیرا علم پزشکی و روانپزشکی به حد امروزه پیشرفت نکرده بود.

کربلایی درتوضیحات بیشتر راجع اعتیاد آوری و وابستگی داروهای روانپزشکی ادامه داد: داروهایی که طی چند دهه اخیر به بازار دارویی وارد شده اند اتفاقا اثرات خواب آور ندارند و این امر مسئولیت روانپزشکان را در معرفی داروهای جدید و رد باورهای غلط گذشته مهم تر می سازد.

ایجاد وابستگی به داروهای خواب آور و آرامشبخش در مصرف کنندگان

البته هنوز داروهای آرامبخش و خواب آور کاربرد خاص خودشان را دارند. طبقه ای از داروهای روانپزشکی که معروف ترین داروهای آرامبخش هستند به نام بنزودیازپین ها شناخته می شوند این داروها غالبا با اسامی که به ” پام “ ختم می شود معروفند مثل دیازپام (والیوم) لورازپامو… یکی از خصوصیات این داروها ایجاد وابستگی درمصرف کنندگان است و به همین دلیل مصرف بیش از دوهفته آن ها توصیه نمی شود و باید از مصرف خودسرانه این داروها جدا خودداری گردد.

وی بیان داشت: هرچند که متاسفانه دیده شده برخی پزشکان هم به این موضوع توجه ای ندارند و بی رویه و نامحدود داروهای خواب آور را تجویز می کنند. البته این قاعده استثناعاتی هم دارد و گاهی یک بیمار باید مدت طولانی این داروها را مصرف کند. گروه دیگری از داروهای خواب آور به تازگی معرفی شده اند که به داروهای گروه Z گفته می شود.

معروفترین گروه این داروها که درایران هم موجود است زولپیدم وزالپلون می باشد. برخلاف تبلیغات شرکت های دارویی و پافشاری برخی پزشکان مبنی براینکه این داروها وابستگی ندارند دیده شده دربرخی افراد مستعد وابستگی های شدیدی ایجاد می کند.

این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: به جز داروهایی که پیش از این ذکر شد اکثر داروهای روانپزشکی ایجاد وابستگی ندارند و اگرطبق دستور پزشک معالج حاذق مصرف شود اثرات بسیار خوبی نیز خواهد داشت.

دریاوفایی / زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا