فرهنگ و هنر

ترانه علیدوستی به مخالفت با ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخاست.

ترانه علیدوستی به مخالفت با ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخاست.

ترانه علیدوستی به مخالفت با ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخاست.
پس از انتشار خبر ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا به دستور دونالد ترامپ، ترانه علیدوستی اعلام کرد که در اعتراض به این موضوع در اسکار شرکت نمی‌کند؛ حتی اگر این ممنوعیت شامل رویدادهای فرهنگی نباشد. با درنظرگرفتن اینکه «فروشنده» یکی از نامزدهای نهایی هشتادونهمین دوره جوایز اسکار است و علیدوستی نقش اول زن فیلم را بازی می‌کند، این خبر خیلی زود مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. خبر اعتراض ترانه علیدوستی پنجشنبه هفتم بهمن در بسیاری از رسانه‌های معتبر از نیویورک‌تایمز گرفته تا گاردین و هالیوودریپورتر بازتاب یافت. آسوشیتدپرس خبر را با این تیتر منتشر کرد: «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد.» وب‌سایت روزنامه گاردین درباره حرکت ترانه علیدوستی نوشت:‌ «ترانه علیدوستی بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را محکوم می‌کنند.» نیویورک‌تایمز اما به نقل خبر اکتفا نکرد و با ترانه علیدوستی از راه ایمیل گفت‌وگو کرد. بازیگر «فروشنده» به این نشریه آمریکایی گفت: «تصمیم گرفتم حتی اگر امکان حضور در اسکار را داشته باشم در این مراسم شرکت نکنم؛ چون دیدن اینکه مردم معمولی هموطنم از حق قانونی خود برای دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند، عمیقاً مرا آزرده است.»
ترانه علیدوستی به مخالفت با ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخاست.
اصغر فرهادی سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شد. او هنگام دریافت جایزه خود از فرصت پیش‌آمده استفاده و از فرهنگ غنی ایران صحبت کرد: «سلام به مردم خوب سرزمینم. ایرانی‌های زیادی در سراسر جهان در حال تماشای این لحظه‌اند و تصور می‌کنم که خوشحال‌اند: نه‌فقط به خاطر یک جایزه مهم، یک فیلم یا یک فیلم‌ساز. آن‌ها خوشحال‌اند؛ چون در روزهایی که میان سیاستمداران حرف از جنگ، تهدید و خشونت تبادل می‌شود، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگ به زبان می‌آید، فرهنگی غنی و کهن که زیر غبار سیاست پنهان مانده است.» ترانه علیدوستی گفته درباره حضور در مراسم اسکار با فرهادی مشورت نکرده است. تحریم اسکار از سوی علیدوستی در هالیوودریپورتر هم بازتاب داشت. در نظر این وب‌سایت حرکت اعتراضی رعنای «فروشنده» می‌تواند آغازگر یک‌ترند نگران‌کننده پیش از اسکار هشتادونهم باشد. سال گذشته اعتراض به نبود تنوع نژادی در نامزدهای جوایز اسکار در شبکه‌های اجتماعی‌ترند شده بود. الجزیره، هافینگتون‌پست، ایندپندنت و اسکرین‌دیلی از دیگر رسانه‌های بازتاب‌دهنده خبر شرکت‌نکردن ترانه علیدوستی در اسکار هستند. هشتادونهمین دوره جوایز اسکار هشتم اسفند (۲۶ فوریه) با اجرای جیمی کیمل در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.
ترانه علیدوستی به مخالفت با ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخاست.

گفت‌وگوی ترانه علیدوستی با نیویورک‌تایمز

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که دستوری اجرایی برای تعلیق حداقل ۳۰ روزه مهاجرت اتباع ۳۰ کشور ازجمله ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به آمریکا صادر خواهد کرد. ترانه علیدوستی نیز در واکنش به اظهارات «ترامپ» در صفحه توییتر خود نوشت: ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان نژادپرستانه است، چه این ممنوعیت رویدادهای فرهنگی را شامل شود یا نشود، من به نشانه اعتراض در مراسم اسکار ۲۰۱۷ شرکت نخواهم کرد.
بازیگر فیلم «فروشنده» در مصاحبه با نیویورک‌تایمز عنوان کرد که درباره تصمیمش با اصغر فرهادی صحبت نکرده و نمی‌داند چه کسی به نمایندگی از فیلم «فروشنده» در مراسم اسکار حضور خواهد یافت. وی همچنین گفت که فرهادی به‌طورمعمول بازیگران اصلی فیلم‌هایش را در مراسم خارجی با خود همراه می‌کند. وی ادامه داد: «آمریکا در ایران سفارت ندارد و ایرانی‌ها به‌طورمعمول برای دریافت ویزا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند. بسیاری از این مردم موارد پزشکی اورژانسی دارند و من مطمئنم همه مردم ایران تنها برای تعطیلات به آمریکا سفر نمی‌کنند و ممکن است موارد جدی‌تری داشته باشند.» علیدوستی و شهاب حسینی در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ نیز اصغر فرهادی را همراهی ‌کردند و این فیلم درنهایت جایزه بهترین بازیگر مرد و فیلم‌نامه را از این رویداد سینمایی کسب کرد. سخنگوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فعلاً در این رابطه اظهارنظری نکرده است. «فروشنده» به نمایندگی از سینمای ایران به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان راه‌یافته و باید با آثاری از کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد و استرالیا در این بخش رقابت کند.
ترانه علیدوستی به مخالفت با ترامپ رئیس جمهور آمریکا برخاست.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا