أخبارپزشکی و سلامت

تحمل درد یا مصرف مسکن؟

خطر دردهای فریبنده شکمی

تحمل درد یا مصرف مسکن؟

به گفته فوق تخصص گوارش، وقتی افراد درد خفیفی را در ناحیه شکم احساس می‌کنند نباید آن را بی‌اهمیت بدانند و خودسرانه قرص‌های مسکن مصرف کنند. همه ما احساس درد در ناحیه شکم را در طول زندگی تجربه می‌کنیم. بررسی‌ها نشان داده برخی از دردهای شکمی مربوط به قسمت‌های دیگر است که در ناحیه شکم خود را نشان می‌دهند و حتی می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

دکتر بابایی، فوق تخصص گوارش دراین‌باره گفت: اگر درد شکم خیلی حاد باشد و فرد را نگران کند دلیل بر این نیست که این درد از آپاندیس باشد و بیمار به جراحی نیاز داشته باشد. برعکس اگر برخی اوقات فردی دردهای خفیفی را احساس می‌کند دلیل بر بی‌اهمیتی درد نیست.

تشخیص علت درد

 بعضاً دردهای ناحیه شکم با دردهایی نظیر آپاندیس یا لگن اشتباه گرفته می‌شوند. فوق تخصص گوارش دراین‌باره تصریح کرد: بیمار به‌محض مراجعه به پزشک بلافاصله ابراز می‌کند معده درد دارد و نقطه درد را نشان می‌دهد که ممکن است خودش و پزشک را به‌ اشتباه بیندازد.

دکتر بابایی افزود: حتی مواردی هم هست که فرد به‌صورت اورژانسی مراجعه می‌کند و از درد ناحیه شکم شکایت دارد اما پس از بررسی، سکته قلبی برای وی تشخیص داده می‌شود. مورد دیگری که ممکن است با درد ناحیه شکم اشتباه گرفته ‌شود دردهای ناشی از عفونت ریوی یا ستون فقرات است.

فوق تخصص گوارش افزود: برخی اوقات درد شکم، علل متابولیک دارد یعنی افرادی که چربی یا قند خونشان بالاست با افزایش این دو فاکتور ممکن است درد شکم به وجود آید.

درد ناشی از اعضای داخل شکم

دکتر بابایی در ادامه، دردهای گوارشی را یکی دیگر از علل درد در ناحیه شکم خواند و گفت: مثلاً اگر بیماری دچار زخم معده باشد در صورت سوراخ شدن زخم، درد آن‌قدر حاد خواهد بود که بیمار به‌صورت اورژانسی به پزشک مراجعه می‌کند.

وی همچنین درد سنگ کیسه صفرا یا انسداد مجاری صفراوی و درد لوزالمعده (که ممکن است به علت ورم لوزالمعده باشد) را از دیگر دلایل بروز دردهای شکمی عنوان کرد.

درد را تسکین دهیم

 فوق تخصص گوارش ضمن بیان اینکه درد به‌ شدت، محل، مدت، بیماری زمینه‌ای و علائم همراه بستگی دارد گفت: امکان دارد درد، علائمی مثل تب و لرز، تهوع و استفراغ و بی‌حالی به دنبال داشته باشد که به‌خودی‌خود بیمار را مجبور به مراجعه به مراکز درمانی می‌کند.

دکتر بابایی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌محض بروز دردهای شکمی مجاز هستیم از مسکن استفاده کنیم؟ تصریح کرد: در گذشته تأکید داشتند بیمار تا زمان مراجعه به پزشک، درد را تحمل کند و از هیچ مسکنی استفاده نکند اما اکنون اینکه روشی برای تسکین درد به کار گیریم مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ اما اینکه با استفاده از چه مسکنی درد را تسکین می‌دهیم مهم است. مثلاً اینکه افراد برای معده درد از بروفن استفاده کنند نادرست است چراکه نه‌تنها دردشان تسکین نمی‌یابد بلکه زمینه برای شدت درد فراهم می‌شود.

فوق تخصص گوارش بر این نکته نیز تأکید کرد که استفاده از مسکن برای تسکین درد نباید به‌صورت مکرر باشد به طوری که به‌محض بروز معده درد مدام از راینیتیدین یا سایر مسکن‌ها استفاده کنند زیرا این‌گونه، زمان تشخیص برای علت و سپس درمان درد را به تعویق می‌اندازند تا جایی که بعضاً وضعیت فرد وخیم و کارش به بیمارستان می‌کشد. آنجاست که تشخیص سرطان دستگاه گوارش داده می‌شود که یا باید جراحی شود یا حتی آن‌قدر دیر است منجر به مرگ فرد می‌شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا