پزشکی و سلامت

تاثیر واکسن روی آنفولانزا فصلی (FLU)

آنفولانزای فصلی، یک عفونت حاد ویروسی است که به سادگی از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود، ویروس‌های آنفولانزای فصلی درسراسر دنیا در گردش هستند و می تواند هرکسی را درهر سنی آلوده کند. ویروس این بیماری باعث اپیدمی هی سالانه می شود که درطول زمستان درمناطق دارای آب و هوای معتدل به اوج خود می رسد.

 آنفولانزای فصلی مشکلی جدی در سلامت عموم مردم است که باعث بیماری شدید و مرگ در جمعیت های پر خطر می شود.

اپیدمی آنفولانزا می‌تواند به دلیل کاهش کارایی نیروی کاری درطول بیماری و فشاری که برسیستم بهداشتی وارد می کند بار اقتصادی داشته باشد.واکسیناسیون آنفولانزا موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به عفونت است. داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفولانزا موجود هستند با این وجود ویروس های آنفولانزا می توانند نسبت به این داروها مقاومت نشان دهند.

آنفولانزا (FLU) چیست؟

آنفولانزای فصلی یک عفونت حاد ویروسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود . 3 نوع ویروس آنفولانزای فصلی وجود دارد که عبارتند از c-B-A . نوع Aبراساس ترکیب پروتئین های سطحی ویروس به زیر گروههای طبقه بندی می شوند که ازاین گروه ها و یروس آنفولانزیا A درجمعیت انسانس درگردش است.

نشانه های آنفولانزای فصلی شامل شروع ناگهانی تب  شدید- سرفه( معمولا خشک) سردرد– درد عضلانی و مفصلی- احساس ضعف و ناراحتی– گلو درد و آبریزش بینی می باشد.

سرفه می تواند شدید باشد و 2 هفته یا بیشتر ادامه یابد اکثرا از تب و سایر علامت ها طی یک هفته و بدون نیاز به مراجعه پزشک رهایی می یابند  اما آنفولانزا می تواند باعث بیماری شدید حتی مرگ شود.

سالانه اپیدمی های آنفولانزا می تواند به طور جدی همه جمعیت را تحت تاثیرقرار دهد اما بالاترین ریسک ابتلا به مشکلات ناشی از آنفولانزا درکودکان کمتر از 2 سال  و افراد 65 ساله به بالاتر ،زنان باردارو افراد دارای امراض مزمن قلبی ،ریوی ،کلیوی و … دیده می شود.

آنفولانزای فصلی به راحتی منتشر می شود و می تواند درمدارس ، خانه های سالمندان و مراکز پرجمعیت گسترش یابد.وقتی فرد آلوده سرفه می کند قطره های ریز آلوده به ویروس درفضا انتشار یافته و چنانچه فرد دیگری آن را تنفس کند ،مبتلا می شود.بنابراین ضروریست در زمان بیماری حین سرفه و عطسه دهان و بینی پوشانده شود ضمن این که دست ها نیز دائما شسته شود.

راهکار پیشگیری از آنفولانزا چیست؟

موثرترین روش پیشگیری از بیماری آنفلوآنزا و عواقب ناشی از آن واکسیناسیون است. واکسن های ایمن و موثری برای درمان آنفلوآنزا وجود دارد و بیش از 60 سال است که استفاده می شوند.

همچنین بخوانید:

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا

دربالغین سالم این واکسن ،پیشگیری مناسبی ایجاد می کند با این وجود درسالمندان ،واکسن آنفولانزا ممکن است درپیشگیری از ابتلا به بیماری کمتر موثر باشد اما شدت بیماری و امکان بروز مشکلات ناشی از بیماری و مرگ و میر را کاهش می دهد.

واکسیناسیون به خصوص در افرادی که درخطر ابتلا به مشکلات جدی ناشی از آنفولانزا هستند و افرادی که با این گروه از افراد زندگی می کنند یا از آن ها مراقبت می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سازمان بهداشت جهانی واکسیناسیون سالانه را برای گروههای زیرتوصیه می کند: زنان باردار درهر مرحله از بارداری ،کودکان 6 ماهه تا 5 ساله، افراد سالمند (65سال و به بالا) افراد مبتلا به بیماری های مزمن،کارکنان بخش سلامت.

واکسیناسیون آنفولانزا بالاترین تاثیر را زمانی دارد که ویروس های درگردش با ویروس های واکسن تطابق داشته باشد.

درمان آنفولانزابا دارو

داروهای ضد ویروس آنفولانزا دربرخی کشورها وجود دارند و می توانند درکاهش مشکلات جدی ناشی ازآنفولانزا و مرگ و میر موثر باشند. به طور ایده آل این داروها باید زود تجویز شوند( طی 48 ساعت از شروع علائم) .

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا