پزشکی و سلامت

تاثیر هیپنوتیزم در درمان بیماری‌ها

هیپنوتیزم«هیپنوتیزم» روشی علمی است که بوسیله تلقین، فرد را در حالت خاصی از هوشیاری قرار می‌دهد، اما آیا هیپنوتیزم می‌تواند اثرات درمانی داشته باشد؟ آیا این روش می‌تواند باعث تسلط فرد هیپنوتیزم‌کننده بر شما شود؟

به گزارش زندگی سالم به نقل از جام جم ؛ آیا این روش عارضه دارد؟ استفاده از هیپنوتیزم در کمک به درمان بیماری ها، هیپنوتیزم درمانی گفته می شود. هیپنوتیزم روشی ماوراءطبیعه، غیرطبیعی یا خارق العاده نیست، بلکه بر اساس علم روان شناسی به طور مستقیم با سیستم مغز و اعصاب شما سر وکار دارد، شاید هنوز بعضی تصورات نادرستی از هیپنوتیزم دارند که در آن درمانگر، بیمار را تسلیم و کنترل می کند، اما اینچنین نیست. در این روش درمانگر، به مکالمه و القای تلقینات به ضمیر ناخودآگاه فرد می پردازد. در این فرآیند، درمانگر حالت هیپنوتیزم را ایجاد می کند و نقش هدایت کننده دارد، ولی نتیجه کار تا حدود زیادی به خود فرد هیپنوتیزم شونده برمی گردد.

این روش نیاز به تمرکز بالا و تلقین پذیری هردوطرف دارد. به بیان دیگر همه افراد قابلیت هیپنوتیزم شدن را ندارند و همه افرادی که هیپنوتیزم می شوند به یک میزان تحت تاثیر قرار نمی گیرند.

از هیپنوتیزم درمانی می توان برای کمک به درمان انواع اختلالات روانپزشکی از جمله اضطراب، وسواس، افسردگی، توهم، خاطرات آزاردهنده قبلی، اعتیاد به مواد مخدر و سیگار و مشکلات پزشکی مختلف از جمله درد، اختلالات گوارشی، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالات قائدگی، ناتوانی و اختلالات جنسی، سرطان، آسم و آلرژی، بیماری های مزمن پوستی و درمان چاقی استفاده کرد.

هیپنوتیزم می تواند باعث شود فرد عادات غذایی خود را اصلاح کند، اشتهایش را کاهش دهد و به این طریق می تواند در کنار دیگر درمان ها به درمان چاقی کمک کند. هیپنوتیزم همچنین در افزایش اعتماد به نفس، تقویت حافظه، افزایش بهره وری تحصیلی، افزایش امید به زندگی و کمک به بهبود اختلالات روانی جسمی، لکنت زبان و عادت جویدن ناخن ها موثر باشد. امروزه هیپنوتیزم درمانی به عنوان یک روش علمی از سوی مراکز دانشگاهی و متخصصان پذیرفته شده است. موفقیت در این روش نیاز به همکاری خوب بیمار دارد و بیمار باید به درمانگر خود اعتماد داشته باشد.

اگر می خواهید این روش درمانی را انتخاب کنید، باید از قدرت تمرکز خوبی برخوردار باشید، این علم را باور داشته و به فردی که شما را هیپنوتیزم می کند، اعتماد کنید، از سلامت روان و حداقل هوش متوسط بهره مند باشید و ذهن خود را از افکار جانبی پاک کنید.

هیپنوتیزم درمانی روش بی خطری است، اگر از سوی یک پزشک آموزش دیده و مجرب انجام شود.

مدت و تعداد جلسات درمان به عوامل مختلفی از جمله شرایط روحی روانی بیمار، نوع بیماری و همکاری بیمار و درمانگر بستگی دارد. این جمله را همیشه به خاطر بسپارید: «هرگونه فکر کنید همان گونه زندگی خواهید کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا