پزشکی و سلامت

تاثیر هورمون‌های تیروئید روی قلب و دستگاه های عصبی و گوارش

نسل فردا: هورمون‌های تیروئید مسئول اصلی تنظیم سوخت‌وساز سلول‌ها و مصرف انرژی در بدن است. علاوه بر این در دوران جنینی و نوزادی نقش بسیار مهمی در تمایز و تکامل سلول‌های عصبی(مغز)، استخوانی و عضلانی دارند.

ارگان‌های مختلف بدن به‌قرار زیر است:

 *قلب و عروق:

هورمون‌های تیروئید باعث افزایش قدرت انقباض و تا حدی تعداد جریان قلب می‌شود به همین دلیل افراد مبتلا به پرکاری تیروئید معمولاً دچار تپش قلب بوده و فشارخون حداکثر کمی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر هورمون‌های تیروئید باعث می‌شوند تا عروق محیطی متسع شوند که ماحصل آن جریان خون بیشتر بافت‌ها و ازجمله پوست است و به همین دلیل افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید معمولاً پوست‌شان کمی سرد است و برعکس افراد پرکاری تیروئید گرما‌یی بوده و پوستشان کمی گرم‌تر است.

 *دستگاه عصبی:

در دوران جنینی نوزادی هورمون‌های تیروئید باعث تمایز و تکامل سلول‌های عصبی مغز می‌شوند و کاهش یا فقدان آن در این دوران منجر به عقب‌ماندگی ذهنی ماندگار خواهد شد. در سایر سنین هورمون‌های تیروئید باعث تحریک‌پذیری سلول‌های عصبی شده و در صورت افزایش هورمون‌ها شخص دچار عصبانیت، اضطراب و پرخوری می‌شود (اگرچه به دلیل افزایش سوخت‌وساز بدن، این افراد لاغر می‌شوند).

*دستگاه گوارش:

افزایش هورمون‌های تیروئید باعث افزایش حرکات روده و در نتیجه اسهال و کاهش آن با‌عث یبوست می‌شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا