فرهنگ و هنر

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح

تئاتر هنری است که با بهره گرفتن از آن می‌توان آسیب‌ها، مشکلات، آلام روح و روانی و… را نمایش داد. بخشی از جامعه را معلولانی تشکیل می‌دهند که به‌دلیل تفاوتی که با دیگران دارند، گوشه‌نشینی و انزوا را اختیار کرده‌اند، غافل از این‌که با خودباوری می‌توانند با این تفاوت کنار بیایند و سهم خود را همچون افراد سالم از زندگی بگیرند. اما در این مسیر باید محرک‌های باشد که آنها را به سوی یک زندگی شاد و مفید سوق دهد. حال این وظیفه خانواده، جامعه، انجمن‌های مردم‌نهاد و … است که آنها را به زندگی پیوند بدهد و با شناسایی استعدادهای آنها، این افراد را برای پذیرش مسولیت‌های اجتماعی، لذت بردن از زندگی و حضور در حوزه‌های مختلف هنری، ورزشی و… آماده کند.
خوشبختانه در این سال‌ها شاهد موفقیت هنرمندانی هستیم که روزگاری را به‌‌دلیل معلولیت شان به زندگی پشت کرده بودند اما با بالنده شدن هنر تئاتر در شهرهای مختلف بسیاری از این افراد وارد این عرصه شده و با نقش‌آفرینی بی‌نظیر و تاثیرگذار بذر امید را در دل‌های خود و خانواده‌شان کاشته‌اند و به کمک کانون تئاتر معلولان و اداره‌کل بهزیستی به این حقیقت شیرین رسیده‌اند که همه ما به‌طور یکسان از زندگی و زیبایی‌های آن برخورداریم. این است که امروزه در جامعه با چاهشوری‌ها، درتاج‌ها، احمدی‌های موفق و لبریز از حس زندگی روبه‌رو هستیم، چراکه آنها با خودباری و درهم شکستن معلولیت‌ها و محدودیت‌ها موفقیت را برای خود و جامعه هنری رقم زده‌اند.

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح
اداره کل بهزیستی در جهت نشاط در میان معلولان کوشیده است و با پشتیبانی از جشنواره‌های هنری و ورزشی معلولان جدیت خود را در این مسیر نشان داده است.
انسان مهم‌ترین سرمایه هر جامعه است و جوامع در تلاش هستند برای حفظ و رشد این سرمایه که محور توسعه به‌شمار می‌رود، برنامه‌های مطلوبی داشته باشند. بنابراین معلولین هم بخشی از جامعه هستند که باید مانند بقیه اعضا بتوانند زندگی کنند، احساس کنند، فعالیت هنری داشته باشند و… . معلولان مانند سایرین باید در جامعه به حق و حقوق خود دست یابند که این حق یک حق بین‌المللی است، سازمان بهزیستی هم این مساله را در سرلوحه کار خود قرار داده است تا شرایط را برای حضور این افراد در جامعه فراهم کند و بتواند توانمندی‌هایش را به منصه ظهور بگذارد.

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح
تا خانواده معلول، خود معلول، انجمن‌های مردم نهاد و بهزیستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند، اصلا توانبخشی نمی‌تواند معنا داشته باشد، بنابراین تمام هم و غم مراکز توانبخشی این است که در این حوزه به وحدت رویه برسیم و بتوانیم گام‌های موثری برداریم و یکی از حوزه‌هایی که واقعا توانمندسازی معلولان را با صرف هزینه و زمان کمتر می‌بینیم، حوزه هنر و تئاتر معلولان است.
با توجه به این‌که هنر یک روش درمانی نوین و مدرن برای معلولان در نظر گرفته شده است،یکی از اهداف مهم در حوزه توانبخشی باید ارتقای فعالیت‌های هنری معلولان باشد، چرا که هنر وسیله‌ای است که معلولان به کمک آن آلام روحی روانی و دردهای خود را بیان می‌کنند، هنر باعث می‌شود معلول از خانه بیرون بیاید و وارد جامعه شود و همچنین مردم نیز به‌کمک هنر استعدادهای نهفته معلولان را کشف می‌کنند، هنر باعث استقلال و خوداتکایی معلول می‌شود. مسئولان می توانند با باز گذاشتن عرصه تئاتر به روی هنرمند معلول، عزت نفس را در معلول تقویت کند.

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح
معلولان به کمک تئاتر خواسته‌های خود را به جامعه و مسوولان بیان می‌کنند، و تا زمانی که کار مردمی نشود و دولت مسئولان امر را یاری نکند، آنها نمی‌تواند خوب پیش بروند، اما وقتی انجمن‌های مردم‌نهاد به‌طور خیرخواهانه وارد عرصه می‌شوند، به  سازمان بهزیستی در تحقق و پیشبرد اهداف کمک می‌کنند.

تئاتر معلولین / هنر ابزاری است برای پالایش روح

نویسنده عقیل جهانبخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا