پزشکی و سلامت

بینی عملی ها جلوی عطسه را نگیرید/تاثیر بد جلوگیری از عطسه

بینی عملی ها جلوی عطسه را نگیرید/تاثیر بد جلوگیری از عطسه

10 توصیه مهم برای بینی عملی ها در زمستان

افرادی که بینی عمل کرده‌اند، خوب می دانند نفس کشیدن بعد از جراحی (رینوپلاستی) چگونه است. درشرایط عادی یعنی وقتی هوا خوب و کمی مرطوب باشد، به راحتی و بدون به قول معروف «فین فین» کردن از نفس کشیدنشان لذت می برند. اما اگر این حالت برعکس شد، یعنی در هوایی خشک و آلوده و سرد مجبور به تنفس شدند، آن وقت است که شاید روزی چند مرتبه از کاری که کردند پشیمان شوند؛ البته این موضوع در کسانی که مدت کمی از جراحیشان می‌گذرد بیشترصدق می‌کند. به هرترتیب طبق شواهد، اکثر بینی عملی‌ها گاهی تاپایان عمربه ویژه درفصول سرد با افت و خیز مشکل تنفسی دست و پنجه نرم می کنند. اما علم پزشکی دراین باره چه چاره جویی دارد؟ دکترمحمود عمرانی فر فوق تخصص جراحی پلاستیک و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دراین‌باره به سوالاتمان پاسخ می دهد:

 این روزها هوا  رو به سردی است وخشکی و آلودگی هم بیداد می کند، افرادی هم که بینی عمل نکرده‌اند، دراین شرایط به سختی نفس می کشند؛ چه برسد به رینو پلاستی ها؛

برای راحت نفس کشیدن این افراد چه توصیه ای دارید؟

بیمارانی که تازه عمل کرده اند، طی 6 ماه اول مخاط بینی حساس تری نسبت به سرماخوردگی و آلودگی هوا دارند؛ بنابراین باید یا اجبارا از ماسک استفاده کنند یا مرتبا با سرم شست‌وشوی نمکی ساده،اسپری های مخصوص (سرم نمکی) پماد ویتامین A برای چرب کردن داخل بینی استفاده کنند.

 روزی چند مرتبه؟

حداقل سه بار درروز همچنین موقع خواب.

دراین افراد علاوه بردردی که موقع عطسه وجود دارد، ترس از باز شدن بخیه های داخلی و بیرونی و تغییرحالت بینی دغدغه دیگر است.آیا واقعا چنین اتفاقی رخ می دهد؟

نه با خندیدن و نه با عطسه و سرفه، بخیه های بینی باز نمی شود؛ فقط باید هنگام سرماخوردگی بلافاصله به پزشک مراجعه و از مسکن استفاده کنند. نیازی هم به خوردن آنتی بیوتیک نیست.غذاهای حاوی ویتامین C مصرف کنند و حتی قرص این ویتامین را هم باید با مشورت پزشک بخورند.البته ممکن است دراثرعطسه زیاد مخاط تورم پیدا کند و باعث بسته شدن راه هوایی بینی شود یا باعث زخم و عفونت دربینی شود، اما همانطور که گفته شد منجر به باز شدن بخیه نمی شود؛ پس با رعایت نکات لازم می توانند عطسه کنند ونیازی به نگه‌ داشتن عطسشان نیست.

   اما مواردی دیده شده که دراثرعطسه شدید، یکی از بخیه ها باز شده است؟

بله شاید درموارد بسیار نادراین اتفاق رخ دهد که با مراجعه سریع به پزشک خودش، اقدامات ترمیمی انجام می شود.  با توجه به شایع بودن این جراحی زیبایی بدنیست راجع به تعدادی از مراقبت های بعد ازعمل هم توضیحاتی بدهید.
اصولا  هر عمل جراحی حتی عمل جراحی ساده با ورم بافت اطراف ناحیه  تحت عمل همراه است، ضمن اینکه میزان ورم ایجاد شده از فردی به فرد دیگرمتفاوت است. چنانچه بینی هم از داخل و هم از خارج تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد یا عمل جراحی بینی به منظور بهبود تنفس فرد انجام شده باشد، میزان ورم نیزبیشتر خواهد بود؛ بنابراین برای کمک به کاهش سریع‌تر ورم صورت باید این توصیه ها را مدنظر داشت: 1- پس از عمل جراحی تا جای ممکن سر را بالا نگه دارید.(حداقل به مدت 2 هفته پس از عمل جراحی موقع خواب باید سر، بالاتر از سطح بدن قرارگیرد.)2- هنگام استراحت روی بینی و نواحی میانی صورت کمپرس یخ قرار دهید؛ توجه کنید کمپرس یخ فقط در 48 ساعت اول پس از عمل جراحی برای کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی موثر است، بعد از گذشت دو روز کمپرس یخ برای کاهش درد و ناراحتی پس از عمل به کار می رود.3-از خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین به مدت دو روز خودداری کنید؛ انجام این کارها علاوه بر تشدید تورم، فشار خون را بالا می برد و احتمال خونریزی را افزایش می دهد.4- بینی‌تان را از هر ضربه یا آسیبی حفظ کنید.5- به مدت 4 هفته پس از عمل جراحی بینی فرد باید از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کند. با این حال در صورتی که هر روز از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 استفاده شود، می‌توان به طور عادی زیر نور خورشید قرار بگیرید.6- پس از شستن مو برای خشک کردن آن فقط از سشوار دستی استفاده شود و از نشستن زیر خشک‌کن هایی که معمولا در آرایشگاه ها استفاده می‌شود، حداقل به مدت 2 هفته خودداری کنید.

10 توصیه به بینی عملی ها
بینی عملی ها جلوی عطسه را نگیرید/تاثیر بد جلوگیری از عطسه

دریا وفایی – روزنامه نسل فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا