کودکان

بیماری پنهان نوزادان چیست؟

هر ساله در ایالات متحده حدود سه هزار و پانصد نوزاد به طور ناگهانی می میرند و پزوهشگرانی که در مراکز کنترل و پیشگیری فعالیت می کنند هنوز علت این پدیده را به درستی درک نکرده اند. این بیماری به سندروم مرگ نا گهانی نوزادان SIDS معروف است.
چیزی که روشن است اینکه محیط خواب نوزاد نقش کلیدی در این موضوع دارد. کارشناسان با راه اندازی فعالیت های عمومی برای تشویق پدر و مادر به قرار دادن فرزندان به پشت در هنگام خواب، حذف بستر نرم از گهواره و فراهم کردن خواب امن، گام موثری در کاهش تعداد مرگ و میر نوزادان برداشته اند. پژوهشگران با مطالعه تازه ای که در مجله Pediatrics منتشر شده است اعلام کرده اند عوامل دیگری افزون بر شیوه خوابیدن نیز در این موضوع موثر هستند. مطالعات نشان داده است که بسیاری از نوزادان به دلیل عوامل ذاتی در برابر برخی شرایط نا امن خواب آسب پذیر هستند.

چه نوزادانی به طور ذاتی بیشتر در معرض SIDS هستند

به عنوان مثال نوزادان در معرض سیگار هم در رحم و هم پس از تولد در معرض خطر افزایش SIDS قرار دارند. در عین حال نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند و نوزادانی که مراقبت های دوران بارداری در مورد آنها اعمال شده است در معرض خطر SIDS پایین تری هستند. گرمای محیط اتاق نوزاد همیشه باید تنظیم باشد و نباید از ۲۶ درجه سانتیگراد بالاتر باشد چون یکی از عوامل تشدید کننده این عارضه گرمای بیش از اندازه است که روی کودک تاثیر بسیار منفی دارد. وسایل و عروسک های پشمی را که ممکن است جلوی بینی کودک را بگیرد از محیط دور کنید؛ پژوهشگران با پژوهش درباره زیرساخت های زیست شناسی از SIDS دریافته اند نوزدانی که در هنگام خواب اکسیژن کمتری دریافت می کنند بسیار در معرض خطر هستند. دکتر راشل ماه، در مقاله ای نوشت که محیط خواب هنوز مهم ترین عامل در بروز SIDS است. وی افزود مهم ترین پیامی که این بیماری می تواند به پدر و مادرها بدهد این است که مراقبت زود هنگام پیش از تولد را فراموش نکرده و همچنین از دود سیگار اجتناب کنند. در پایان نیز یادآور شد از ایجاد محیط امن خواب غافل نشوید.

مجله اینترنتی زندگی سالم

یاسر حمزه لوی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا