پاسخ های ویزیت رایگان

بیماری هیپوتونی(Hypotonia) چیست؟/کاهش تونوس یا کشیدگی طبیعی عضلات

بیماری هیپوتونی(Hypotonia) چیست؟/کاهش تونوس یا کشیدگی طبیعی عضلات

 

سوال:

یک زوج جوان: به‌تازگی بچه‌دار شده‌ایم و مدتی است نوزادمان در بیمارستان بستری‌شده است. پزشکی، تشخیص هیپوتونی داده و پزشکی دیگر این تشخیص را رد کرده است. لطفاً درخصوص چیستی این بیماری اطلاع‌رسانی کنید.
دکتر رضا نجفی: به کاهش تونوس یا کشیدگی طبیعی عضلات، هیپوتونی (Hypotonia)‌ گفته می‌شود که باعث اختلال در عملکرد طبیعی ماهیچه‌های بدن می‌شود. نتیجه هیپوتونی، ضعف و آتروفی (تحلیل) ماهیچه‌ای است. هیپوتونی در اثر آسیب مغز، نخاع، اعصاب یا عضلات، تروما، عوامل محیطی، ژنتیکی یا اختلالات عضلات و سیستم اعصاب مرکزی رخ می‌دهد.

علائم: اگر نوزاد دچار هیپوتونی را بلند کنید، مانند عروسک پارچه‌ای، نرم و سست است. آرنج و زانوهایش همیشه باز و آویزان هستند و قابلیت خم‌شدن ندارند. سر این نوزادان کنترل ندارد و ممکن است بیفتد یا به طرفین خم شود. نکته مهم این است که هیپوتونی بر عقل اثری ندارد و باعث کم‌هوشی نمی‌شود. مشکلات حرکتی و تعادل بدن، مشکلات تنفسی و گفتاری، سستی مفاصل و رباط‌ها وعکس‌العمل‌های ضعیف از دیگر علائم این بیماری است.علل: تخریب مغز یا آنسفالوپاتی در اثر کمبود اکسیژن، قبل یا درست بعد از زایمان یا وجود مشکلاتی در عملکرد مغز. اختلال در عضلات، مانند دیستروفی عضلات که یک اختلال ارثی است و شامل ضعف عضلات و کاهش بافت عضلانی است و با گذشت زمان بدتر می‌شود.
درمان: کنترل حرکات را بهبود می‌بخشد و بدن را قوی می‌کند، کاردرمانی و گفتاردرمانی به بهتر تنفس‌کردن، حرف‌زدن و بلعیدن کمک می‌کنند، درمان برای نوزادان و کودکان خردسال شامل برنامه‌های تحریک حسی است. در برخی موارد، هیپوتونی با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

hipotoni
بیماری هیپوتونی(Hypotonia) چیست؟/کاهش تونوس یا کشیدگی طبیعی عضلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا