پزشکی و سلامت

بیماری‌های بدخیم عامل تهدیدکننده باروری

 

کاهش توان باروری علل گوناگونی دارد که برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته اند. گذشته از نقایص ارگانیک و بیولوژیک مرتبط با سیستم تولیدمثل، برخی شرایط نیز می توانند فرآیند تولیدمثل را متأثر یا مختل سازند

 

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بیماری های بدخیم را از عوامل مهم تهدید کننده قدرت باروری دانست و افزود: استفاده از تکنیک جدید انجماد بافت تخمدان، از جمله روش های حفظ باروری زنان است.

 

به گزارش مهر، دکتر محمدمهدی آخوندی افزود: کاهش توان باروری علل گوناگونی دارد که برخی از آنها شناخته شده و برخی ناشناخته اند. گذشته از نقایص ارگانیک و بیولوژیک مرتبط با سیستم تولیدمثل، برخی شرایط نیز می توانند فرآیند تولیدمثل را متأثر یا مختل سازند و در این راستا افراد با به کارگیری روش های حفظ باروری می توانند شانس باروری در آینده را برای خود حفظ نمایند.

 

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، با اشاره به برخی از شرایطی که فرآیند تولیدمثل را متأثر و یا مختل می سازند، گفت: نارسایی زودرس تخمدان، برخی بیماری های خود ایمن و ژنتیکی، برخی از روش های پیشگیری از بارداری مانند وازکتومی و همچنین ازدواج در سنین بالا از جمله این شرایط هستند.

 

وی، بیماری های بدخیم را از دیگر عوامل مهم تهدید کننده قدرت باروری دانست و افزود: روش های درمانی این بیماری ها، به ویژه پرتو درمانی و شیمی درمانی، با تخریب بافت های تولیدمثل بر قدرت باروری بیماران مبتلا به سرطان اثر می گذارد.

 

آخوندی در ادامه تأکید کرد: اغلب بیماران پس از طی دوره های درمان و بهبود یافتن، ناچار از تحمل این عارضه در باقی مانده عمر خود هستند و این مسأله، به ویژه در مورد کودکان مبتلا به سرطان، اهمیتی دو چندان می یابد.

 

این متخصص جنین شناسی با بیان اینکه در سال های اخیر، همگام با پیشرفت های درخشان در زمینه فن آوری های نوین تولیدمثل، دانش پزشکی در زمینه درمان بدخیمی ها نیز گام های بسیار بزرگی برداشته است، گفت: امروزه امکان درمان انواع سرطان و بدخیمی ها، افزایشی چشمگیر یافته است که با توجه به پیشرفت های مذکور در حوزه درمان انواع سرطان، نگاه متخصصان و پژوهشگران حوزه باروری و علوم مرتبط به آن موضوع (حفظ باروری) معطوف گردید و سبب شد تا با پیش رو نهادن روش هایی برای حفظ باروری مبتلایان به انواع سرطان ها و بدخیمی ها و سایر شرایط مؤثر بر قدرت باروری، به ارتقاء کیفیت زندگی، پس از درمان کمک کنند.

 

وی، استفاده از تکنیک جدید انجماد بافت تخمدان را از جمله روش های حفظ باروری زنان عنوان کرد و افزود: این تکنیک در زنان مبتلا به سرطان قبل از شروع درمان (شیمی درمانی، رادیوتراپی)، قبل از درمان بیماری های خود ایمنی، در زنانی با سابقه فامیلی یائسگی زودرس، تمایل به بارداری در سنین بیش از 35 سال و در زنان مجرد جهت حفظ باروری در سنین بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

آخوندی همچنین انجماد و نگهداری اسپرم در طولانی مدت را از دیگر راه های حفظ باروری در مردان دانست و عنوان کرد: در زوج های نابارور، قبل از اعمال جراحی دستگاه تناسلی مردان، قبل از درمان بیماری های بدخیم و قبل از استفاده از شیمی درمانی و…، در مردانی که در تماس با سموم و مواد مضر و آلودگی های شغلی و محیطی می باشند، جهت حفظ قدرت بالقوه باروری در مردانی که با افزایش سن با کاهش قدرت باروری مواجه می شوند و… می توان از تکنیک انجماد و نگهداری اسپرم بهره برد.

 

رئیس مرکز درمان ناباروری این سینا با بر شمردن روش های حفظ باروری به صورت کلی در چهار گروه بانک اسپرم، بانک تخمک، انجماد بافت تخمدان و انجماد بافت بیضه تأکید کرد: با بکارگیری این روش ها، افراد می توانند با استفاده از گامت ها یا بافت های منجمد و ذخیره شده خود، شانس باروری در آینده را برای خود حفظ نمایند.

 

جهت آشنایی زوجین با روش های حفظ باروری و بررسی چگونگی استفاده از این روش ها، برنامه ای با عنوان پایان ناباروری با همکاری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، شنبه ششم دی ماه جاری، ساعت 19 از شبکه چهار پخش می شود.

 

افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، حفظ باروری و بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیر تخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهم ترین اهداف این مرکز است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا