پزشکی و سلامت

بیماریهای گوارش و روزه داری

 

بیماریهای شایع دستگاه گوارش فوقانی وروزه داری:

بیماری رفیلاکس: یعنی برگشت محتویات اسیدی معده به سمت مری و نارسایی دریچه کاردیا که با سوزش سردل معمولاً همراه است. در این بیماری روزه داری ممنوع نیست ولی توصیه می شود اولاً بیماری داروی کاهنده اسید خود را 20-30 دقیقه قبل از صرف سحری میل نمائید و ا پرخوری پرهیز نموده و سعی کنید از خوردن مایعات با PH پایین مثل آب میوه های اسیدی (آب مرکبات)، آبلیمو وشربت آبلیمو، نعناع و عرق نعناع، فلفل، ادویه جات و غذاهای تند و تیز، چای، قهوه، نسکافه و مواد محرک پرهیز نمائید و بلافاصله س از صرف غذای سهوی دراز نکشد و یا به شکل نیم نشسته استراحت نماید. بدیهی است در صورتیکه با خوردن دارو و رعایت موارد بالا باز علائم سوزش و درد سر دل یا پشت جناغ سینه را داشته باشد از روزه داری منع می شود.

زخم معده و اثنی عشر: آنچه مسلم است روزه داری به تنهایی باعث ایجاد زخم نمی شود با ** می شود افرادیکه زخم فعال و تازه تشخیص دادهش ده دارند تا بهبود زخم که حداقل دو ماه طول می کشد روزه نگیرند. در افرادیکه سابقه زخم معده یا اثنی عشر همراه عوارض قبلی از جمله انسداد، پارگی یا خونریزی داشته اند نیز روزه داری فرضیه نمی شود ولی افرادیکه سابقه زخم گوارشی داشته اند ولی عوارضی به همراه نداشته و فعلاً مشکلی ندارند روزه داری بلامانع است.

سوء هاضمه و نفخ: در این افراد اگر علایم هشدار دهنده مثل خونریزی ، کاهش وزن، تهوع و استفراغ، کاهش اشتهای شدید و … وجود نداشته باشد روزه داری بلامانع است.

بیماریهای شایع دستگاه گوارش تحتانی و روزه داری:

سندروم روده تحریک پذیر: در این بیماری روزه داری نه تنها مضر نیست بلکه در اکثر موارد باعث کاهش علائم آزار دهنده بیمار می شود. در این افراد توصیه می شود حبوبات را از قبل خیسانده و از مصرف غذاهای تند و تیز پرهیز کرد در کاهش استرسهای روزمره کوشا باشند.

بیماری کولیت و یا بیماریهای التهابی روده: در این بیماران در صورتیکه بیماری خاموش استو بیمار در حال مصرف دارو استبا نظر پزشک معالج انجام فرائض دینیو روزه داری بلامانع است ولی در صورتیکه بیماری تازه تشخیص داده شده و بیماری کنترل نیست روزه داری ممنوع است.

سرطانهای دستگاه گوارش: در صورتیکه از قبل تشخیص داده شد و بیماری جراحی و شیمی درمانی شده و بیماری کنترل است وروزه داری بلامانع استو در صورتیکه هنوز اقدامات درمانی انجام نشده و بیماری تازه تشخیص داده شده است روزه داری منع دارد.

بیماریهای کبد و مجاری صفراوی

هپاتیت ها: در هپاتیت حاد یعنی تورم کبد که اخیراً تشخیص داده شده و از شروع علائم بیمار 4-6 هفته بیشتر نمی گذرد بهتر است بیمار روزه نگیرد ولی در هپاتیت های مزمن روزه داری بلامانع است.

بعضای نارسایی سلول کبدی بدلایل مختلف می باشد  در این بیماری در صورتیکه بیمار در ** اولیه نارسایی کبدی در شرایط بدنی بیمار با قبات است روزه داری منعی ندارد ولی در سیروز پیشرفته با شرایط عمومی بی ثبات بدنی روزه داری منع دارد چرا که کبد قادر نیست از گلیکوژن ذخیره در کبد گلوکز یا قند مصرفی روزانه را بسازد لذا خطه افت قند بطور شدید و خطه کمای کبدی وجود دارد.

سنگ های صفراوی: در مواردیکه شخصی سنگ کیسه صفرا دارد ولی علامتی اعم از درد تب و … ندارد روزه داری بلامانع است بشرط آنکه بین افطار تا سحر گاه مایعات زیادی مصرف نماید ولی در شرایطی که بیمار عمدتی است و در ناحیه کیسه صفرا بابت به دلیل عفونت کیسه صفرا دارد روزه داری منع دارد. دکتر محسن شریفی /فوق تخصص گوارش وکبد /باشگاه مخاطبان نسل فردا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا