پزشکی و سلامت

به فرزندتان راه‌های فرار از کمردرد در بزرگسالی را بیاموزید

 

 

جام جم سرا:‌ یکی از مهم‌ترین اصولی که باید در مورد کودکان و پیش از رسیدن به سنین بلوغ مورد توجه قرار بگیرد، مراقبت از ناحیه کمر آنهاست که در دوره اوج رشد اهمیت ویژه‌تری می‌یابد.

از آنجا‌ که کودکان هر روز کیف‌ها یا کوله‌هایی که حدود 8‌کیلوگرم وزن دارند با خود حمل می‌کنند، امکان بروز کمردرد در آنها افزایش می‌یابد. در ادامه توصیه‌های دکتر لاور داریانس، مدرس دانشگاه و متخصص بیماری‌های استخوان را می‌خوانیم که در نشریه فرانسوی سلامت ‌منتشر شده است.

بنابر نظرسنجی‌هایی که در برخی کشورهای اروپایی انجام شده، حدود 20 تا 50 درصد کودکان ده تا پانزده ساله به دردهای کمری مبتلا می‌شوند و دوسوم نوجوانان، حداقل یک بار طی دوران تحصیل‌شان برای تسکین این درد به متخصص استخوان مراجعه می‌کنند. رعایت نکاتی که در ادامه می‌آید، ممکن است برای پیشگیری از بروز این عارضه تا حد زیادی اثربخش باشد.

محدود کردن زمان نشستن مقابل تلویزیون و رایانه

تماشای تلویزیون یا اختصاص زمانی طولانی به بازی‌های رایانه‌ای باعث بروز و تشدید بی‌تحرکی می‌شود و همین بی‌تحرکی عامل بسیاری از دردهای گردنی و سردرد است. این در حالی است که حرکت و جنب و جوش به رشد استخوانی و عضلانی کمک می‌کند. بنابراین کودک باید متناسب با اندام و وضع بدنی‌اش، یک ورزش را انتخاب و به طور جدی آن را دنبال کند.

آموزش درست نشستن

اگر کودک یاد بگیرد که در خانه درست بنشیند، در کلاس درس نیز همین شکل را رعایت خواهد کرد. بنابراین آموزش درست نشستن به کودک به منظور کاهش فشارهای عضلانی ـ اسکلتی بسیار ضروری است.

طرز درست نشستن، به این ترتیب است: باسن باید در قسمت انتهایی صندلی قرار بگیرد، تخته‌پشت نیز باید به طور کامل به پشت صندلی تکیه دهد و در نهایت پاها باید دقیقا روی زمین قرار بگیرند. بی‌شک بزرگسال‌ها نیز برای پیشگیری از دردهای کمری، باید در محل کارشان به همین ترتیب بنشینند.

دقت به خوراک و خواب کودک

خواب و خوراک سالم دو توصیه بسیار مهم برای حفظ سلامت در تمام طول عمر و برای همه اقشار بویژه کودکان است.

کودکانی که بیش از حد به خوردن خوراکی‌های شیرین تمایل دارند، در معرض اضافه ‌وزن قرار می‌گیرند؛ اضافه‌ وزنی که یکی از اصلی‌ترین منابع تولید دردهای عضلانی دانسته می‌شود. خواب کافی و مناسب نیز بسیار مهم است، زیرا کودک خسته آسیب‌پذیرتر است و کمردرد سریع‌تر در او بروز می‌کند.

آموزش حمل درست کیف و کوله مدرسه

کیف یا کوله‌ای که برای کودک انتخاب می‌شود، نباید سخت و سنگین باشد. داشتن بندهای پهن که البته نباید بزرگ‌تر از عرض شانه کودک باشد نیز از دیگر ویژگی‌های کیف مناسب مدرسه است. برای این‌که کودک بتواند راحت کیف خود را بلند کند، بهتر است قبل از برداشتن، والدین آن را روی میز قرار دهند و کودک بندهای کوله را از روی میز به شانه‌هایش منتقل کند. در نهایت، اندازه بندها باید طوری تنظیم شود که کیف به طور کامل به پشت کودک بچسبد. (نشریه فرانسوی سلامت/مترجم: ندا فراهانی/سیب، ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا