دانستنی ها

نکات رانندگی برای مبتدیان

مهارت هر کس در رانندگی متفاوت است. برخی از ما طوری رانندگی می‌کنیم که انگار با فرمان در دست به دنیا آمده‌ایم، در حالی که برخی دیگر حتی مسیرهای کوتاه را برای ایجاد احساس اضطراب کافی می‌دانند.

اگر به تازگی گواهینامه گرفته اید یا برای مدت طولانی رانندگی نکرده اید، کاملاً طبیعی است که پشت فرمان احساس اضطراب کنید. رانندگی چیزی است که با تجربه بهبود می یابد – و تجربه باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. همه ما باید دائماً در تلاش برای بهبود مهارت های رانندگی خود باشیم، بنابراین ما 15 نکته رانندگی را جمع آوری کرده ایم تا به شما کمک کند در جاده اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

1. مسیر خود را برنامه ریزی کنید

برای هر مسیری که طی می کنید برنامه‌ریزی کنید، حتی اگر در پایین جاده به سمت مغازه‌ها باشد. وقتی یک راننده نسبتاً جدید هستید، هنوز در حال تقویت حافظه عضلانی رانندگی خود هستید، بنابراین باید روی هر مسیری تمرکز کنید. مسیر خود و هر جایگزین احتمالی را برنامه ریزی کنید، زمان روز و میزان ترافیک احتمالی در جاده ها را در نظر بگیرید و آب و هوا را بررسی کنید. همچنین این رفتار بسیار خوبی است که هنگام شروع رانندگی به آن عادت کنید. این نکات ناخودآگاه باعث کاهش ترس از رانندگی می شود.

2. با دکمه ها آشنا شوید

مدتی را صرف یادگیری در مورد تمام سوئیچ ها، دکمه ها و کنترل های مختلف ماشین خود کنید. اگر با کنترل‌ها آشنا شوید، بدون نیاز به جستجوی آنها می‌دانید که کجا هستند. اگر به طور ناگهانی نیاز به استفاده از آنها داشته باشید، می تواند زمان واکنش اضافی حیاتی به شما بدهد.

دکمه ها و کنترل های مختلف ماشین

برای مثال کنترل چراغ های جلو، چراغ های مه شکن و خطرات را بشناسید. با وجود فناوری‌های بسیار زیاد مبتنی بر صفحه نمایش در خودروهای مدرن، برای به حداقل رساندن حواس‌پرتی در حین رانندگی، اطلاع از کنترل های رایج از سردرگمی شما می کاهد.

3. بررسی کنید که ماشین شما خوب کار می کند

هنگام رانندگی به اندازه کافی باید روی آن تمرکز کنید، بنابراین نیازی نیست نگران خراب شدن ماشین خود باشید. لازم نیست یک مکانیک آموزش دیده باشید تا قبل از سفر چند بررسی اساسی انجام دهید که ماشین شما قابل اعتماد است.

سطح آب و روغن را بررسی کنید. هنگامی که موتور سرد است سطح مایع خنک کننده که از گرم شدن بیش از حد در تابستان، یخ زدگی در زمستان و خوردگی در موتور جلوگیری می کند را بررسی کنید و مطمئن شوید که سطح بین نشانگرهای حداقل و حداکثر سطح باشد.

اطمینان حاصل کنید که ماشین شما در زمینی صاف پارک شده و موتور شما خنک است. کاپوت را باز کنید و میله اندازه گیری را پیدا کنید (دفترچه راهنمای کاربر نشان می دهد که کجاست): آن را بیرون بکشید، روغن را با پارچه پاک کنید و به دنبال دو علامت روی میله بگردید که حداقل و حداکثر سطح روغن را نشان می دهد. میله را دوباره داخل لوله قرار دهید و دوباره آن را بردارید. اگر سطح روغن بین حداقل و حداکثر سطح روی میله اندازه گیری باشد، خوب است. اگر تا نیمه است، ممکن است بخواهید مقداری روغن اضافه کنید. اگر کمتر از حداقل علامت باشد، باید روغن اضافه کنید. درپوش و میله را عوض کنید و درب آن را ببندید.

4. موقعیت رانندگی مناسب را پیدا کنید

راحت بودن پشت فرمان برای ایمنی و رفاه شما بسیار مهم است، بنابراین مهم است که در هر ماشینی که رانندگی می‌کنید، خود را به درستی تنظیم کنید. مطمئن شوید که می توانید به راحتی به پدال ها برسید و فضای کافی برای چرخاندن راحت فرمان دارید.

برای تنظیم فرمان برای کنترل و راحتی بهینه، بازوی خود را دراز کنید و ببینید آیا می توانید مچ دست خود را روی بالای فرمان خود قرار دهید یا خیر. اگر بتوانید این کار را به راحتی با یک خم شدن جزئی در بازو انجام دهید، تقریباً فاصله مناسبی با فرمان خود دارید.

به اندازه کافی بلند بنشینید تا مقدار زیادی از کاپوت اتومبیل خود را نیز ببینید، اما نه آنقدر بالا که احساس کنید روی پدال ها ایستاده اید. هنگامی که از وضعیت نشستن خود راضی بودید، به یاد داشته باشید که همه آینه های خود را طوری تنظیم کنید که با وضعیت نشستن شما مطابقت داشته باشند.

5. هرگونه حواس پرتی را به حداقل برسانید

اعتماد به نفس پشت فرمان مستلزم این است که تمرکز خود را حفظ کنید، بنابراین قبل از شروع رانندگی کمی زمان بگذارید تا هرگونه حواس پرتی احتمالی را به حداقل برسانید.

هر چیزی را که در ماشینتان نیاز ندارید و می‌تواند باعث ایجاد حواس‌پرتی شود را پاک کنید، از آویزان کردن چیزی از آینه عقب خودداری کنید و به یاد داشته باشید که اگر تلفنتان در پایه‌ای برای مسیریابی نصب شده است، اعلان‌ها را خاموش کنید.  اگر با همه این نکات باز هم دچار تصادف شدید، باید در اولین فرصت خسارت پس از تصادف را پیگیری کنید.

در حالت ایده‌آل، اگر نیازی به استفاده از آن برای پیمایش ندارید، گوشی خود را واقعاً دور از دید قرار دهید. هیچ چیز به اندازه یک تلفن همراه حواس پرت کننده نیست. رانندگانی که در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر تصادف، مجروح شدن یا کشته شدن خود و سایر افراد هستند. بهترین توصیه این است که هنگام رانندگی به هیچ وجه از تلفن همراه استفاده نکنید، به خصوص اگر راننده جدیدی هستید. هرگز از گوشی در دست خود استفاده نکنید و تا حد امکان از استفاده از هندزفری خودداری کنید، زیرا تقریباً به همان اندازه حواس‌تان را پرت می‌کند.

6. مشاهده و اسکن کنید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید به‌عنوان یک راننده توسعه داد، توجه به اتفاقاتی است که در اطراف شما می‌افتد. چشمان راننده باید تقریباً هر دو ثانیه یکبار در حال حرکت باشد، زیرا مطالعات نشان می‌دهد جایی که چشمان شما حرکت می‌کنند، جایی است که مغز شما توجه خود را متمرکز می‌کند. از طرف دیگر، نگاه ثابت باعث کاهش فعالیت مغز می شود. حرکت مداوم چشم در حین رانندگی باعث می شود رانندگی هوشیارتر و توجه راننده به خطرات جاده بهتر شود.

مشاهده خوب هنگام رانندگی، دیدن و توجه به تمام اتفاقات اطراف شما در حین رانندگی است. این یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از برخورد است. در حالی که چشمان خود را حرکت می دهید، سر خود را تا حد امکان کمتر حرکت دهید، زیرا تمایل دارید که در آن جهت حرکت کنید و چشم و توجه خود را از آنچه در مقابل شما اتفاق می افتد دور کنید.

از آینه‌های خود هر چند ثانیه یک بار برای توجه به خودروهایی که از پشت سر شما می‌آیند، استفاده کنید، یا با آینه‌های جانبی خود برای مشاهده هر عابر پیاده که از هر طرف به شما نزدیک می‌شود، استفاده کنید. در سرعت 20 مایل در ساعت، باید 30 متر جلوتر نگاه کنید. در سرعت 30 مایل در ساعت، باید 45 متر جلوتر نگاه کنید و غیره. با این حال، مطمئن شوید که آنقدر به جلو نگاه نکنید که خطری را درست در مقابل خود نبینید.

7. وقت خود را به درستی استفاده کنید

رسیدن ایمن به مقصد از هر چیزی در حین رانندگی مهمتر است. اگر در پشت فرمان عجله کنید، به احتمال زیاد اشتباه می کنید، وحشت می کنید و به طور بالقوه خود را در معرض خطر بیشتری قرار می دهید.

هم با سایر رانندگان و هم با خودتان صبور باشید. هنگام نزدیک شدن به تقاطع ها تا جایی که ممکن است به خود زمان بدهید، سپس به آرامی و با فضای کافی برای انجام این کار خود را کنار بکشید. مطمئن شوید که از قبل آماده تغییرات محدودیت سرعت هستید، نه اینکه در آخرین لحظه مجبور شوید ناگهانی ترمز کنید.

و قانون دو ثانیه را همیشه به خاطر بسپارید. هنگام رانندگی، یک نقطه ثابت جلوتر – یک تابلوی راهنما، علامت گذاری جاده، درخت و غیره – از وسیله نقلیه روبروی خود را انتخاب کنید. وقتی وسیله نقلیه از آن نقطه ثابت عبور کرد، شروع به شمارش کنید (با استفاده از یک روش زمان‌بندی ثابت، مانند هزار و یک، یا می‌سی‌سی‌پی). اگر قبل از دو ثانیه شمارش به نقطه ثابت رسیدید، به عقب برگردید تا دو ثانیه عقب بمانید، که به شما زمان بیشتری می‌دهد تا به هرگونه تغییر ناگهانی در جریان ترافیک جلوی خود واکنش نشان دهید.

8. بیمه نامه و گواهینامه را همراه داشته باشید

اگر به هر دلیلی ماشین شما توسط پلیس متوقف شود، اولین چیزی که از شما می خواهند مدارک است. این مدارک شامل گواهینامه، معاینه فنی و بیمه نامه شخص ثالث است. نداشتن هر کدام از این مدارک منجر به توقیف خودروی شما در پارکینگ می شود. باید از اعتبار داشتن تمام مدارک خود اطمینان داشته باشید.

بیمه نامه و گواهینامه

در صورتی که بیمه نامه شما در آستانه تمام شدن است، می توانید از طریق سایت بیمه دات کام برای تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید. این کار علاوه بر تامین آسودگی خاطر، شما را از دردسرهای بیمه نداشتن رها می کند. اگر هنوز از تاریخ بیمه نامه شما نگذشته اما می خواهید به محض پایان اعتبار آن را تمدید کنید، از سیستم یادآور تمدید بیمه ثالث بیمه دات کام استفاده کنید.

9. اجازه ندهید رانندگان دیگر شما را بترسانند

اگر کسی در فاصله چند سانتی از سپر عقب شما رانندگی می کند و می خواهد شما را مشوش کند، تمام تلاش خود را بکنید تا او را نادیده بگیرید. به رانندگی خود پایبند باشید و اجازه ندهید رفتار نامنظم دیگران نحوه رفتار شما را تعیین کند. این کار در برخی از کشورها جزو قوانین رانندگی جالب دنیا محسوب می شود و جریمه دارد.

اگر کسی خیلی شما را دنبال می کند، سعی کنید فاصله بین خود و ماشین جلویی را افزایش دهید. این به شما فضای بیشتری می‌دهد تا در صورت ترمز ناگهانی خودروی جلویی، به آرامی سرعت خود را کم کنید و خطر گیر کردن در تصادفات عقب به عقب را کاهش دهید.

حتی اگر در یک هاچ بک کوچک هستید و آن ها با یک شاسی بلند عظیم تحسین برانگیز هستند، فقط آرام باشید و برای افزایش سرعت احساس فشار نکنید. رانندگی خود را برای کاهش خطر تا حد امکان تنظیم کنید. سعی کنید در رانندگی بد دیگران استرس نداشته باشید، این می تواند شما را در روحیه بد قرار دهد و منجر به تصمیم گیری های پرخطر شود.

10. جاده های پرکاربرد خود را بشناسید

اگر به طور منظم در جاده های مشابهی رانندگی می کنید، مانند رفت و آمد به محل کار، ایده خوبی است که با آنها آشنا شوید.

زمانی که خلوت است، این جاده ها را بالا پایین کنید. احساسی نسبت به جاده‌ها یا تقاطع‌های بالقوه دشوار داشته باشید. عدم اطمینان اغلب دلیلی برای نگرانی است، بنابراین شناخت جاده های محلی خود به خوبی می تواند به کاهش فشاری که هنگام رانندگی احساس می کنید کمک کند.

11. زمانی که خلوت است در مناطق جدید تمرین کنید

اگرچه دانستن جاده‌های پرکاربردتان مهم است، اما همیشه خوب است که در هنگام رانندگی خود را از منطقه راحتی خود خارج کنید، زیرا باید تا آنجا که می‌توانید تجربه بیشتری کسب کنید. زمانی را در یک عصر آرام یا آخر هفته برای رانندگی به مناطقی که در غیر این صورت هرگز انجام نمی‌دادید اختصاص دهید. این یک راه خوب برای یادگیری نحوه انطباق با انواع جدید و غیرمنتظره جاده ها و تقاطع ها است که به ایجاد اعتماد به نفس شما در هنگام رانندگی در مکان های جدید کمک می کند. جاده های شلوغ احتمال تصادف را بالا میبرند و اگر شما ندانید که پس از تصادف چه باید کرد، دچار دردسر خواهید شد.

12. اگر مسافت های طولانی را رانندگی می کنید، استراحت کنید

اگر در حال رانندگی طولانی هستید، مطمئن شوید که زمان زیادی را برای استراحت به خود اختصاص داده اید. نگه داشتن تمرکز بر روی بزرگراه برای ساعت ها می تواند خسته کننده باشد، بنابراین مهم است که پاهای خود را دراز کنید و هر از چند گاهی خود را تازه کنید. هر چه بیشتر مسافت های طولانی را رانندگی کنید، استقامت تمرکز خود را بیشتر می کنید، اما همیشه باید هر چند ساعت یک بار استراحت کنید، حتی اگر یک راننده باتجربه مسافت طولانی باشید.

13. به رانندگی در شب و در هر شرایطی عادت کنید

همانطور که در بالا ذکر کردیم، همیشه خوب است که خود را از منطقه راحتی رانندگی خود خارج کنید، بنابراین مهم است که به رانندگی در انواع شرایط آب و هوایی و در تمام ساعات روز یا شب عادت کنید. ممکن است مجبور شوید در میان مه صبح و عصر رانندگی کنید، بنابراین باید رانندگی آهسته‌تری را با چراغ‌های جلوی پایین‌تر تجربه کنید، و مراقب همه کاربران جاده و برخوردهای احتمالی پیش رو باشید.

رانندگی در شب

در شب قضاوت در مورد سرعت وسایل نقلیه دشوارتر است، بنابراین باید فاصله بین خود و ماشین جلویی را افزایش دهید. اگر نمی توانید جلوتر را ببینید، سرعت خود را کم کنید تا به خودتان زمان بیشتری برای واکنش به یک خطر احتمالی بدهید. اگر در یک جاده یا بزرگراه اصلی هستید، مراقب علائم بازتابی جاده و گل میخ های جاده باشید که می توانند در تاریکی یا نور ضعیف به شما کمک کنند.

در هر صورت، به کنترل‌های برف پاک کن و شوینده شیشه جلو عادت کنید تا به طور غریزی بدانید که وقتی باران (به ناچار) شروع به باریدن کرد، به چه چیزی دست پیدا کنید و از چه تنظیماتی برای تغییر شدت باران استفاده کنید. هرچه بیشتر رانندگی کنید، تجربه بیشتری از موقعیت‌های مختلف دارید، بنابراین وقتی با یکی از آنها مواجه می‌شوید، آمادگی بیشتری خواهید داشت.

14. یک دوره رانندگی پیشرفته را در نظر بگیرید

بهبود مهارت های رانندگی بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس شما در پشت فرمان است. دوره های پیشرفته رانندگی کمی شبیه درس خواندن دوباره هستند، اما بیشتر بر اساس نیازهای شما طراحی شده اند. آنها معمولاً شامل ارزیابی از یک معلم خصوصی هستند که ارزیابی می کند که کدام بخش از رانندگی شما را بهبود می بخشد. آنها سپس با شما کار خواهند کرد تا مهارت ها و اعتماد به نفس شما را به گونه ای که فکر می کنند بیشترین سود را برای شما داشته باشد، بهبود بخشند. اگر فکر می کنید مفید است، در این دوره ها شرکت کنید.

تولید محتوای این رپورتاژ توسط مجله اینترنتی زندگی سالم صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا