پزشکی و سلامت

بهترین روش برنزه شدن بدون اشعه را بدانید

با شروع تابستان تب برنزه شدن در بین بانوان رواج پیدا میکند اما اگر از اشعه مضر جهت برنزه شدن میترسید در این مطلب چگونگی برنزه شدن بدون اشعه را آموزش میدهیم.

پوست تان را زیر دوش مرطوب کنید. لیف یا دستکش لایه برداری تان را با آب خیس کنید. مقداری از اسکراب مورد علاقه تان را روی بدن تان بریزید. با دستکش لایه برداری یا لیف به آرامی‌بدن تان را لایه برداری کنید تا سلول‌های مرده پوست تان را از بین ببرید.

ابتدا موهای زائد بدن تان را اصلاح کنید. از بین بردن موهای زائد قبل از استفاده از محصولات برنزه کننده، به افزایش عمر این محصولات روی پوست تان کمک می‌کند.

قبل از استفاده از محصولات برنزه کننده ، یک لایه نازک مرطوب کننده بر پایه آب، روی پوست تان بزنید. مرطوب کننده باعث می‌شود که برنزه کننده به صورت یکنواخت و راحت تر روی پوست تان پخش شود. مرطوب کننده‌های بر پایه روغن ممکن است نگذارند که برنزه کننده به پوست تان برسد.

دستکش بپوشید که دست تان رنگی نشود. قبل از اینکه برنزه کننده را روی پوست تان بمالید، ابتدا آن را روی دستکش بزنید. نوع محصولی که استفاده می‌کنید بستگی به این دارد که چه مدت می‌خواهید پوست تان برنزه بماند. اگر می‌خواهید به صورت موقتی پوست تان برنزه شود و فقط تا حمام بعدی روی پوست تان دوام داشته باشد، از یک برنزه کننده روغنی استفاده کنید. اگر می‌خواهید حداقل یک هفته برنزه بمانید، از یک لوسیون یا موس برنزه کننده استفاده کنید.

برنزه کننده را به طور مساوی، جلو، پشت و دو طرف بدن تان پخش کنید. برای اینکه آرنج‌ها و زانو‌هایتان زیاد تیره نشوند، موس یا لوسیون برنزه کننده را قبل از استفاده با مرطوب کننده مخلوط کنید.

نکات و هشدارها

نواحی خشک بدن تان -مانند آرنج‌ها و زانو‌ها– را قبل از برنزه کردن لایه برداری کنید.

برای از بین بردن لکه‌های برنزه، به حمام بروید و پوست تان را بشویید یا اینکه با مخلوط کردن ½ پیمانه شکر و ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو، اسکراب لیمو درست کنید. از این خمیر خانگی برای لایه برداری پوست تان و از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.از مالیدن محصول برنزه کننده، به کف پا یا کف دست تان خودداری کنید.

عوارض برنزه شدن پوست یا سولاریم با اشعه :

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه استفاده از اتاقک‌های سولاریوم و اشعه ماوراء بنفش برای برنزه کردن پوست به هیچ وجه مورد تایید متخصصین پوست نیست اظهار داشت: «از جمله عوارض استفاده از این روش پیری زودرس و سرطان‌های پوستی است.»

دکتر محمد گلشنی گفت:«برای برنزه کردن پوست از دو روش برنزه کردن با اشعه UV و نور خورشید و یا برنزه کردن پوست با استفاده از کرم‌های اتوبرنز استفاده می‌شود.» وی ادامه داد:«استفاده از کرم‌های اتو برنز که حاوی ترکیبات دی هیدروکسی استون است هیچ مشکلی برای پوست افراد بوجود نمی‌آورد و با استفاده از این کرم‌ها پوست افراد رنگ طلایی و حالت برنزه پیدا می‌کند اما باید گفت استفاده از اشعه ماوراء بنفش برای برنزه کردن پوست یا استفاده از تخت‌های برنزه کردن به هیچ وجه مورد تایید متخصصین پوست نیست و عوارض بسیاری را برای پوست به دنبال خواهد داشت.»

این متخصص پوست و مو تاکید کرد:«از عوارض برنزه کردن پوست با اشعه UV یا تخت‌های برنزه کردن می‌توان به خشکی پوست، اگزما، چروک‌های پوستی، پیری زودرس، لکه‌های پوستی و سرطان‌های پوستی اشاره کرد.»

نگاهی به تاریخچه برنزه شدن

کار، کار فرانسوی‌ها است

بئاتریس، یکی از شخصیت‌های نمایش در یکی از نمایشنامه‌های شکسپیر، گوشه‌ای نشسته است و گریه‌کنان می‌گوید: «و به این دلیل که من آفتاب سوخته‌ام باید این‌گونه تنها در کناری بنشینم و برای خاطر شوهر اشک بریزم.»در زمان شکسپیر و قبل از انقلاب صنعتی هنوز داشتن رنگ پوست روشن و حتی ظاهری رنگ‌پریده یک امتیاز محسوب می‌شد.

پوست تیره مربوط به کارگرها و برده‌ها بود و پوست روشن، مختص اشراف. به همین خاطر، آ‌ن‌ها پوست خود را با ترکیبات سرب سفید می‌کردند تا رنگ‌پریده به نظر برسند. حتی گفته ‌می‌شود ملکه الیزابت اول، به خاطر مسمومیت با سرب مرده است. در اواسط قرن دهم حتی اوضاع بدتر بود. آن موقع آن‌ها برای این ‌کار از ترکیبات ارسنیک استفاده می‌کردند که تجربه‌ای کشنده محسوب می‌شد.تا همین قرن ۱۹ هم هنوز همین ماجرا در جریان بود و هنوز می‌شود در فیلم‌های کلاسیک خانم‌ها را دید که در کالسکه‌های سرپوشیده چتر همراه دارند و در برابر آفتاب نقاب زده‌اند.

تا این‌که در اواخر سال‌های ۱۹۲۰، خانم کوکو شانل، یک طراح مد فرانسوی، موقع سفرش به شهر کن به طور اتفاقی زیر آفتاب برنزه شد. از همان موقع رنگ شکلاتی به رنگ مورد علاقه خانم‌ها تبدیل شد. سال ۱۹۴۸ الیزابت آران، دیگر رسماً روغن‌های برنزه را تبلیغ می‌کرد.

سال ۱۹۷۸ اولین سالن‌های برنزه در آمریکا افتتاح ‌شدند و تا سال ۱۹۸۵ که برنامه‌ای رسمی‌برای کنترل این ‌سالن‌‌ها تدوین شود، به ‌صورت انفجاری در سراسر آمریکا و دنیا رشد کردند. در سال ۱۹۹۳ بالغ بر ۷۰۰ هزار مبتلای سرطان پوست فقط در آمریکا وجود داشت که عده زیادی از آن‌ها در اثر برنزه کردن به وجود آمده‌اند و این داستان همچنان ادامه دارد.

تک رژ

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا