پزشکی و سلامت

بهبود هضم و پاکسازی کولون از سموم

پاکسازی روده بزرگ به معنی استفاده از روش های مختلف برای از بین بردن ضایعات اضافی و سموم از کولون است. مصرف مواد غذایی دارای فیبر زیاد، غذاهای پروبیوتیک و غذاهایی که هضم را بهبود می دهند، بعضی از روش های طبیعی برای پاکسازی روده بزرگ در خانه می باشند. همچنین آب، نوشیدنی های سالم و برخی از چای های گیاهی نیز دستگاه گوارش را پاک می کنند.

ادعاهای زیادی در اینترنت برای پاکسازی روده بزرگ وجود دارد. برخی از مزایای پاکسازی کولون، افزایش سطح انرژی، کاهش سردرد و حتی کاهش وزن است. البته بسیاری از مزایای پاکسازی کولون در ادبیات علمی هرگز ثابت نشده اند.

در این مقاله، در مورد راه های ایمن برای بهبود هضم در دستگاه گوارش و پاکسازی روده بزرگ یا همان کولون صحبت خواهیم کرد.

کولون چست و چه کاری انجام می دهد؟

روده بزرگ بخشی جدایی ناپذیر از سیستم گوارش است. به این بخش شیستم گوارش کولون نیز گفته می شود. پزشکان جامعه جراحان کولون و جراحی آمریکایی می گویند که پس مانده غذای هضم شده وارد کولون می شوند. در روده بزرگ، باکتری مواد زائد را از بین می برد و آب، نمک و بعضی مواد مغذی را حذف می کند. عضلات به آرامی زباله ها را از طریق روده بزرگ حرکت می دهند و آن ها را به شکل مدفوع در می آورند.

بنابراین کولون برای عملکرد مناسب، نیاز به تعادل در باکتری ها دارد. اگر بین تعداد باکتری های “خوب” تعادل برقرار نباشد، کولون شما ناکارآمد شده و مشکلات گوارشی به وجود می آید. کولون سالم به طور موثری بدن را از ضایعات پاک می کند.

آیا همه به پاکسازی روده بزرگ نیاز دارند؟

پزشکان کلینیک مایو می گویند که یک رژیم کم فیبر و دارای چربی زیاد، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. دانشمندان معتقدند که بین رژیم غذایی نامناسب و تغییر در میکروب هایی که در روده بزرگ زندگی می کنند ارتباطی وجود دارد که منجر به التهاب و افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود.

به عنوان مثال، فیبر یکی از بهترین غذاها برای پاک کردن کولون است. محققان می گویند که فیبر موجود در میوه ها، سبزیجات و آجیل به کاهش خطر ابتلا به بیماری های خاص کمک می کند. فیبر دارای ارزش غذایی بالایی است و به سیستم هضم کمک می کند.

پاکسازی روده بزرگ چیست؟

هنگامی که صحبت از پاکسازی کولون می شود، احتمالا همه به هیدروتراپی کولون فکر می کنند. در این نوع تمیز کردن روده بزرگ از لوله برای آبیاری کولون استفاده می کند تا تمامی مدفوع جمع شده از بین برود. مجله Lancaster General Hospital گزارش می دهد که طرفداران این روش ادعا می کنند که این روش از سموم و مواد هضم نشده که توسط بدن بازجذب می شوند، جلوگیری می کنند.

برخی از روش های دیگر پاکسازی کولون شامل رژیمی شامل ترکیبی از ملین ها، مکمل ها و گیاهان برای پاک کردن روده بزرگ است. در بسیاری از موارد پاک کردن طبیعی کولون شامل بهره گیری از یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی فیبر است.

افزایش مصرف غذاهای سالم و کاهش تولید سموم در روده، سلامت سیستم گوارش را بهبود می بخشد.

مجله World Journal of Gastroenterology در سال ۲۰۱۵ گزارش داد که سلامت میکرو فلور روده، برای سلامت بدن انسان ضروری است. رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و فیبر یکی از بهترین راه های بهبود میکروبیوتاسیون روده و جلوگیری از عفونت های روده بزرگ است.

سایر مطالعات نشان داده اند که مواد غذایی حاوی پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند و به طور طبیعی به حذف سموم کمک می کنند. میکروبیوتاسیون سالم در روده کمک می کند تا موجودات مضر حذف شود.

نحوه پاکسازی کولون به صورت طبیعی و در خانه

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید از رژیم غذایی خود استفاده کنید تا به طور طبیعی کولون خود را در خانه پاک کنید و بدن خود را از سموم اضافی دفع کند.

تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان داد که رژیم غذایی نقش مهمی در بهبود سلامت میکروبیا روده دارد. رژیم غذایی حاوی تعادل مناسب کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی کمک می کند تا سلامت روده و سیستم ایمنی بدن، به ویژه در افراد سالمند، بهبود یابند.

مصرف آبمیوه و اسموتی

یکی از راه های کمک به سم زدایی از کولون و بهبود سلامت روده این است که از آبمیوه های طبیعی استفاده کنید.

مجله Scientific Reports در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که رژیم غذایی پر از میوه می تواند میکروبیوتاسیون روده را بهبود بخشد. در یک تحقیق از ۲۰ بزرگسال خواسته شد که در طی ۳ روز از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات استفاده کنند. دانشمندان متوجه بهبود قابل توجه در سلامت روده آن ها و کاهش وزنشان شدند.

میوه ها و نوشیدنی های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. دانشمندان معتقدند که مواد غذایی گیاهی پلی فنل های زیادی دارند که دارای اثرات بسیار مفیدی بر روی سلامت بدن هستند. پلی فنول ها به تقویت باکتری های خوب در روده کمک می کنند و از تجمع سموم در کولون جلوگیری می کنند.

تحقیقات انجام شده بر روی انسان ها نشان داده اند که میوه ها می توانند همراه با محصولات لبنی تخمیری (مانند کفیر و ماست) به عنوان راه عالی برای بهبود سلامت روده شناخته می شوند.

سیب

تحقیقات نشان داده اند که مصرف یک یا دو سیب در روز می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال کمک کند. دانشمندان خاطر نشان کردند که پوست سیب حاوی آنتی اکسیدان بیشتر نسبت به گوشت سیب است.

مطالعات دیگر نشان داده اند که آب سیب و توت دارای خواص پیشگیری کننده هستند که به بهبود میکروارگانیسم ها در کولون کمک می کنند. ترکیب آب این میوه ها ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند.

آب کران بری

برخی از مطالعات علمی نشان داده اند که کران بری دارای اثر ضد التهابی در دستگاه گوارش است. مصرف محصولات غنی از کران بری نیز به بهبود میکروبیوتاسیون روده و افزایش تعداد باکتری های خوب در روده کمک می کند.

آب سبزیجات کریستالی

اضافه کردن سبزیجات برگ دار و سبز به رژیم غذایی خود یک راه مفید برای کمک به پاکسازی روده بزرگ است. مجله Nutrition گزارش داد که سبزیجات کریستالی از جمله بروکلی حاوی ترکیباتی هستند که باعث بهبودی باکتری های روده می شوند.

کفیر

برای ایجاد یک ترکیب غذایی با خواص پاک کننده کولون، می توانید از نوشیدنی های تخمیر شده با کفیر نیز استفاده کنید. مطالعات مختلف نشان داده اند که کفیر برای سلامت سیستم گوارش مفید است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده اند که کفیر می تواند در جلوگیری از تجمع سموم و میکروب های مضر در روده بزرگ موثر باشد. کفیر همچنین یک نوشیدنی بدون لاکتوز است.

مصرف مواد غذایی غنی از فیبر

مواد غذایی که دارای فیبر زیادی هستند به شما کمک می کنند که بهتر و راحت تر از شر ضایعات بدن خلاص شوید. به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، اکثر افراد روزانه به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارند. مصرف فیبر یکی از بهترین راه های رفع یبوست و سایر بیماری های گوارشی است.

فیبر همچنین به عنوان یک روش پاکسازی کولون نیز عمل می کند. گاهی اوقات مکمل فیبر گندم قبل از کولونوگرافی، به عنوان پاک کننده کولون تجویز می شود.

مجله Nutrients همچنین گزارش داد که فیبر منبع خوبی از پری بیوتیک است که به بهبود میکروارگانیسم در روده کمک می کند. افزایش میزان مصرف غذاهای غنی از فیبر، تعداد باکتری های خوب را در کولون افزایش می دهد و سلامت سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

گزارش های متناقضی در مورد ارتباط بین افزایش مصرف فیبر و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال وجود دارد. با این حال، اکثر پزشکان معتقدند مصرف فیبر کافی به درمان یبوست، جلوگیری از هموروئید و مدیریت علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند.

تخم چیا

یک قاشق غذاخوری تخم چیا حاوی ۵ گرم فیبر است که حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه بدن می باشد. تخم چیا همچنین منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این ماده نیز برای پاکسازی روده بزرگ مفید می باشد.

تخمه کدو تنبل

اضافه کردن تخمه کدو تنبل به سالاد یا استفاده از آن در دسرهایی که تهیه می کنید یکی از بهترین راه ها برای پاکسازی روده می باشد. ۱ اونس (۲۸ گرم) تخم کدو تنبل به شما ۵ گرم فیبر می دهد و منبع غنی از امگا ۳ است.

اضافه کردن تخمه کدو تنبل به رژیم غذایی ممکن است به کشتن انگل های موجود در روده نیز کمک کند.

کلم بروکلی

یک راه عالی برای پاک کردن سموم از کولون و جلوگیری از تجمع مدفوع، مصرف بروکلی است. یک فنجان کلم بروکلی (۹۰ گرم) حدود ۲٫۵ گرم فیبر به بدن شما ارائه می دهد که حدود ۱۰٪ از نیاز روزانه بدن به فیبر است. کلم بروکلی همچنین سلامت روده را بهبود می بخشد، زیرا حاوی ترکیباتی است که به نام سولفورفان شناخته شده و تعادل باکتری های مفید را در روده حفظ می کند.

کالی

کلم کالی به جز فیبر زیادی که دارد حاوی مواد شیمیایی به نام پری بیوتیک است که به افزایش باکتری های سالم در روده کمک می کنند. این سبزی از تجمع سموم مضر در روده جلوگیری کرده و دفع ضایعات بدن را ساده تر می کند.

مصرف مواد غذایی پروبیوتیک

خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک راه خوبی برای تمیز کردن روده و حفظ سلامت سیستم گوارشی است.

تحقیقات انجام شده در مورد مزایای پروبیوتیک ها نشان می دهند که این مواد به بهبود سلامت روده کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند. پروبیوتیک ها همچنین می توانند از روده در برابر عفونت های میکروبی محافظت کنند. برخی از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک، که بخشی از رژیم غذایی مفید برای پاکسازی با کولون هستند، به شرح زیر می باشند:

کلم ترش

برای کمک به بیرون کشیدن سموم از کولون، می توانید کلم ترشی بیشتری مصرف کنید زیرا این ماده پر از پروبیوتیک است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که ۱۰ گرم کلم ترشی در روز مصرف می کنند، دستگاه گوارششان بهتر کار می کند. مصرف منظم پروبیوتیک ها می تواند به جلوگیری از یبوست و بهبود هضم نیز کمک کند.

ماست پروبیوتیک

راه دیگری که برای پاک کردن کولون و بهبود سلامت روده توصیه می شود، مصرف ماست پروبیوتیک است. ماست یکی از غذاها مفید برای بهبود سلامت روده بزرگ است زیرا منبعی از باکتری ها و پروبیوتیک های سالم است. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داده اند که مصرف ماست همراه با میوه ها می تواند کولون را با پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها، ویتامین ها و مواد معدنی تغذیه کند.

کفیر هم مثل ماست است اما بهتر از سلامت روده محافظت می کند. برخی از انواع کفیر شامل حدود ۶۰ گونه باکتری سالم و مخمر هستند. کفیر همچنین حاوی یک باکتری منحصر به فرد است که کولون را از اثرات مضر میکروب ها محفوظ می دارد.

خواص مواد غذایی پری بیوتیک برای تمیز کردن کولون

دانشمندان می گویند که پری بیوتیک ها به عنوان یک منبع غذایی عالی برای پاکسازی روده بزرگ عمل می کنند. این به این معنی است که افزایش مصرف غذاهای پری بیوتیک می تواند سلامت روده شما را بهبود بخشد؛ زیرا این مواد حاوی باکتری های سالم و مفیدی هستند. تره فرنگی، مارچوبه، سیر، پیاز، گندم، و جو از جمله مواد غذایی پری بیوتیک هستند.

مصرف چای های گیاهی

برای کمک به پاکسازی کولون از سموم و بهبود هضم، باید از چای های گیاهی مانند زنجبیل، زردچوبه و چای سبز استفاده کنید. تمیز کردن روده با استفاده از چای های گیاهی، به دلیل افزایش مصرف مایعات سموم را نیز پاکسازی کرده و هضم را از طریق خواص گیاهان بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، برخی از گیاهان اثر روان کننده روی روده  دارند، برخی از خواص ضد میکروبی برخوردارند، و برخی دیگر نیز مشکلات گوارشی را بهبود می دهند.

زنجبیل

محققان گزارش دادند که زنجبیل حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که باعث کاهش التهاب می شوند. قوی ترین ترکیب در این گیاه جینجرول ۶ است که در دستگاه گوارش تجمع یافته و به بهبود سلامت کلیه کمک می کند. زنجبیل با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال نیز ارتباط دارد.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که با پاکسازی روده بزرگ ارتباط دارد. مجله AAPS گزارش داد که خواص ضد التهابی زردچوبه به کاهش التهاب در دستگاه گوارش کمک می کند. زردچوبه همچنین حاوی ترکیبات ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند از تجمع سموم جلوگیری کند. زردچوبه برای جلوگیری از سرطان کولون نیز مفید می باشد.

چای سبز

چای سبز به طور طبیعی کولون شما را پاک می کند، زیرا حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها است که به سم زدایی از سموم کمک می کنند.

مطالعات انجام شده در مورد خواص دارویی چای سبز نشان می دهند که چای سبز برای محافظت از دستگاه گوارش عالی است. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز که به نام کاتچین ها شناخته می شوند، دارای اثر ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. مصرف چای سبز با پیشگیری از سرطان کولون مرتبط است.

مجله اینترنتی زندگی سالم

فرشته موسی پور

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا