تغذیه سالم

بلوبری یک منبع انرژی کامل

فواید بلوبری

امروزه همه به مواد مغذی و پر خاصیت انواع توت‌ها در جهان پی برده‌اند، فواید بلوبری بسیار متنوع است.

زغال‌ اخته‌های بسیار شیرین، به‌ راحتی در دسترس و کم‌ کالری هستند، این بلوبری‌ها را حتی در اسموتی می‌شود استفاده کنید، همچنین بلوبری را به موارد دلخواه صبحانه مانند فرنی یا ماست می توانید اضافه کنید ویا تکه های آن را روی سالاد اضافه کنید.

بلوبری اغلب به‌ عنوان یک میان وعده عالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزایای مختلف زغال‌ اخته در علم ثابت‌ شده است.

بلوبری از بوته زغال‌ اخته تولید می‌شود؛ بسیاری از فواید بلوبری به دلیل ترکیبات گیاهی مختلف موجود در توت ازجمله پلی فنول‌ها است.

پلی فنول‌ها، آنتی‌ اکسیدان‌های قوی هستند که به متعادل کردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کنند. زغال‌ اخته سرشار از آنتوسیانین ها است، نوعی پلی فنول نشان‌دهنده سلامت قلب است.

آن‌ها همچنین حاوی ویتامین‌هایی هستند. ازجمله ویتامین C که یک عنصر اساسی برای پشتیبانی از عملکرد ایمنی سالم بدن و همدین منبع  کاملی از فیبر هستند که به حمایت از باکتری روده سالم کمک می‌کند.

زغال‌ اخته‌ها بسیار متنوع هستند، بنابراین به دست آوردن مزایای سلامتی آن بسیار آسان است. تحقیقات حاکی از این است که فقط یک‌ سوم فنجان بلوبری در روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک کند، یک وعده 80 گرمی زغال‌ اخته فواید بی‌شماری دارد.

می‌توانید آب زغال‌ اخته را به فرنی، سالاد، اسموتی اضافه کنید، یا آن را با ماست مخلوط کرده وبرای یک میان وعده سالم‌تر منجمد کنید. همچنین می‌توانید برای تهیه مربای زغال‌اخته آن‌ها را با دانه‌های چیا ترکیب کنید.

این‌ها تنها برخی از دلایلی است که می‌توانید بلوبری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بعضی خواص بلوبری را در ادامه بخوانید:

بلوبری یک منبع انرژی کامل
بلوبری یک منبع انرژی کامل

غنی از مواد مغذی

زغال‌ اخته از منابع تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. آن‌ها منبع خوبی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند، به‌طوری‌که 150 گرم از آن حاوی حدود یک‌چهارم از نیازهای ویتامین C و منگنز موردنیاز شما در روز است و به بیش از یک‌سوم از ویتامین K1 موجود در بدن شما نیاز دارد. زغال‌اخته همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین E و ویتامین B6 است.

برای روده شما مفید است

بر اساس تحقیقات دانشکده مهندسی دانشگاه سوئد، بلوبری حاوی فیبرهای سالم روده است می‌تواند در مقابل التهابات روده مانند کولیت از شما محافظت کند، در صورت خوردن زغال‌ اخته، اثر محافظتی آن حتی بهتر خواهد بود. توصیه روزانه مصرفی برای مصرف فیبر حدود 30 گرم فیبر در روز است. یک وعده 80 گرمی زغال‌اخته حاوی حدود 1.5 گرم فیبر است.

 آنتی‌ اکسیدان‌ های قوی

از مهم‌ترین فواید زغال‌اخته می‌توان به محتوای غنی آنتی‌اکسیدانی آن اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها بدن شمارا از رادیکال‌های آزاد و مواد زائد تولید شده توسط سلول‌های بدن محافظت می‌کند، زیرا در برابر استرس‌ زاهای محیطی واکنش نشان داده و مواد غذایی را که با بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، ورم مفاصل و سکته مغزی ارتباط دارد، پردازش می‌کند.

زغال‌اخته یکی از بالاترین میزان آنتی‌اکسیدان در تمام میوه‌ها و سبزی‌ها را دارد. آنتی‌اکسیدان اصلی موجود در زغال‌اخته فلاونوئیدها، نوعی پلی فنول است. طبق گفته دانشگاه ایالتی داکوتای جنوبی، بلوبری منجمد شده به آزاد شدن آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن کمک می‌کند.

ترجمه از یاهولایف / زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا