پزشکی و سلامت

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

يک سيستم ايمني قوي، بهترين دفاع بدني در مقابله با عفونت هاي باکتريايي و ويروسي است و در حفاظت از بدن در مقابل بيماري هايي مانند آرتريت و بعضي از انواع سرطان ها موثر است. تغذيه ي خوب، اساس حفظ توانايي هاي سيستم ايمني براي انجام اين عملکردها مي باشد.با برداشتن چند گام کوچک مي توان عادات غذايي مناسبي ايجاد کرد و زندگي توام با سلامتي داشت.

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

روز خود را با يک صبحانه ي سالم آغاز کنيد.

با مصرف صبحانه مي توان اميدوار بود که دريافت مواد مغذي مناسب براي بقيه روز با موفقيت انجام خواهد شد صبحانه اي متشکل از غلات کامل، شير و آب پرتقال مي تواند تامين کننده 100 درصد ويتامين ث ، 33 درصد کلسيم و منبعي خوب از فولات و ساير مواد مغذي براي روز باشد.

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

سبزيجات

مجموعه اي متشکل از سبزي هاي رنگارنگ، ضمن زيبايي آفريني براي سفره هاي غذايي، دريافت انواع آنتي اکسيدان ها، ويتامين ها و عناصر معدني را با اطمينان همراه مي کند.

ميوه هاي تازه و کامل را انتخاب کنيد.

ميوه هاي کامل، ميان وعده هاي مناسب غذايي هستند. در صورت تمايل به استفاده از دسرهاي شيرين، کافي است مقداري ماست يا شير کم چرب را با ميوه هاي تازه يا حتي يخ زده در مخلوط کن مخلوط کنيد و به عنوان دسري سالم به مصرف برسانيد.

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

غلات کامل را جانشين غلات تصفيه شده کنيد.

استفاده از غلات کامل و فرآورده هاي آن، مانند نان هاي تهيه شده از غلات کامل، سبب افزايش دريافت فيبر و آنتي اکسيدان هاي محافظ است. همچنين استفاده از ذرت بو داده يا کراکرهاي تهيه شده از گندم کامل، ميان وعده هاي مناسبي براي همه هستند.

حبوبات

به نقش مهم انواع لوبيا در برنامه هاي غذايي توجه داشته باشيد.

لوبياها منابع خوبي از فيبر، فولات و فلاوونوئيدها هستند. در تهيه سوپ ها، سالادها، برنج و ماکاروني، آن ها را به عنوان اجزاي مکمل، مورد استفاده قرار دهيد.

و اما قارچ ها

گرچه قارچ ها به دليل وفور مواد مغذي به راستي گنجينه پنهان طبيعت هستند، اما اغلب، آن چنان که شايسته است مورد توجه قرار نمي گيرند. قارچ ها بعضي از ويتامين هاي گروه B، مانند پانتوتنيک اسيد، ريبوفلاوين و نياسين را مي توانند تامين کنند. سلنيوم و ارگوتيونئين(ergothioneine)، که آنتي اکسيدان هايي مهم هستند و نيز ويتامين D از طريق قارچ ها قابل تامين است؛ گفته مي شود 4 تا 5 عدد قارچ، مي تواند تا 15 واحد بين المللي از اين ويتامين را تامين کند.پتاسيم که عنصري بسيار مهم است نيز، به راحتي توسط استفاده از قارچ ها تأمين مي شود.

5 عامل ضعف سيستم ايمني بدن چیست؟

سرماخوردگي

خيلي ‌وقت ‌ها عادات اشتباه سبک زندگي غلط ، باعث پايين آمدن قدرت سيستم دفاعي بدن در برابر بيماري‌ ها مي ‌شود و اين ضعف سيستم ايمني، بيماري ‌هايي مثل سرماخوردگي را به دنبال دارد. اگر مي ‌خواهيد عادات غلطي که باعث ضعف سيستم ايمني بدن ‌تان مي ‌شوند را بهتر بشناسيد و راه‌ حل مبارزه با آن ها را هم بدانيد، خواندن اين متن مي ‌تواند براي تان مفيد باشد.و اما ميل به خوردن شيريني‌ ها نه تنها باعث چاق شدن افراد مي‌ شود بلکه به ضعيف شدن قدرت دفاعي بدن‌ شان هم کمک مي ‌کند. بر اساس آخرين تحقيقات محققان آمريکايي، خوردن 100 گرم شکر باعث تضعيف قدرت گلبول ‌هاي سفيد خون به مدت 5 ساعت در مبارزه با باکتري ‌هاي مهاجم خارجي مي‌ شود. بنابراين هر بار که شما 100 گرم از يک خوراکي شيرين را مي‌ خوريد تا 5 ساعت احتمال ابتلاي ‌تان به بيماري ‌هاي ويروسي و باکتريايي افزايش مي‌ يابد.

چه باید کرد ؟

مصرف شيريني ‌ها را به قندهاي طبيعي محدود کنيد. ميوه ‌هاي خشک و تازه مي‌ توانند بهترين و سالم‌ ترين منابع تامين قند خون ‌تان باشند.همان ‌طور که مي ‌دانيد اضافه وزن براي قلب، مغز و ساير اعضاي بدن مضر است. اما شايد جالب باشد که بدانيد اضافه وزن براي سيستم ايمني بدن ‌تان هم مشکل‌ ساز است. در حقيقت افراد چاق بيشتر در معرض انواع بيماري‌ ها مثل آنفلوآنزاي فصلي يا نوع A هستند. اضافه وزن، تعادل بين هورمون‌ هاي بدن را به هم مي زند و باعث ضعيف شدن قدرت دفاعي بدن در برابر انواع بيماري ‌ها مي ‌گردد. تنها راه چاره براي آن ها که چاق‌ اند و مدام با بيماري‌ هاي مختلف دست به گريبان هستند، کاهش هر چه سريع ‌تر وزن ‌شان است. فقط اين افراد بايد دقت کنند که از چاله به چاه نيفتند و با رژيم‌ هاي غيراصولي، خودشان را در دردسر بزرگ ‌تري نيندازند. بهتر است که کاهش وزن تحت نظر يک متخصص مجرب صورت گيرد.يکي از دلايلي که مادرتان يا پزشک‌ تان شما را مجبور به نوشيدن مايعات طي دوران سرماخوردگي مي‌ کنند، کمبود آب بدن‌ تان است. بدن شما براي دفع سموم و بازيابي سلامت ‌اش به آب کافي نياز دارد و اگر شما در طول روز به اندازه ي لازم آب يا ساير نوشيدني‌ ها مثل چاي رقيق يا آب‌ ميوه‌ هاي طبيعي را ننوشيد، امکان ابتلاي ‌تان به انواع بيماري‌ ها از جمله سرماخوردگي چند برابر مي‌ شود. ميزان مصرف مناسب مايعات در افراد مختلف متفاوت است. اما ميانگين آن را 8 ليوان در روز اعلام کرده ‌اند و پزشکان اعتقاد دارند مصرف مايعات بايد تا حدي باشد که رنگ ادرار فرد به زرد روشن برسد.چاي و قهوه غليظ ننوشيد و هر بار که براي کاري از جاي ‌تان بلند شديد، يک ليوان آب بخوريد.نوشيدن آب سالم يا ناسالم در مبتلا نشدن يا ابتلاي شما به انواع بيماري ها بسيار موثر است. بر اساس مطالعات پژوهشگران آمريکايي، آن دسته از موش ‌هاي آزمايشگاهي که آب ناسالم نوشيدند و در معرض ويروس آنفلوآنزاي نوع A قرار گرفتند، بدن ‌شان تاب مقاومت در برابر اين ويروس را نياورد و بعد از مدتي مُردند اما آن دسته از موش‌ ها که آب سالم نوشيدند و در معرض ويروس آنفلوآنزاي نوع A قرار گرفتند، هر چند که آنفلوآنزا گرفتند اما بدن ‌شان خيلي خوب توانست با اين بيماري مبارزه کند و آن ها بعد از مدتي سلامتي خود را بازيافتند. اگر از سلامت آب نوشيدني محل زندگي يا هر جايي که هستيد مطمئن نيستيد، از آب ‌هاي معدني بسته ‌بندي شده استفاده کنيد يا يک پارچ تصفيه ي آب بگيريد و آب را بعد از تصفيه کردن توسط آن بنوشيد.اگر هم امکان هيچ کدام از اين کارها براي ‌تان نيست، آب را بعد از 5 دقيقه جوشاندن مصرف کنيد، هر چند که اين کار باعث ضد عفوني شدن کامل آب نمي‌ شود.

برای تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن چه بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا