روانشناسی

برای تقویت حافظه (Memory Improvement) چکار کنیم؟

Memory Improvement

عملکرد مغز در سنین جوانی به بالاترین میزان خود میرسد و با زیاد شدن سن کم میشود. در ایجاد کاهش توانایی های شناختی ،سبک مدرن زندگی هم بی تاثیر نیست. از جمله موارد که بر عملکرد مغز موثر است میتوان به قرار گرفتن در معرض سموم، استرس،رژیم غذایی ضعیف و کمبود خواب اشاره کرد. توانایی و سلامت مغز ارتباط مستقیم با حافظه دارد.

برای بهبود عملکرد مغزتان راهکارهای زیر را انجام دهید:

  •  انجام دادن تمرینات فیزیکی

برای سلامت مغز علاوه بر تمرینات ذهنی، تمرینات فیزیکی هم مهم هستند. انجام فعالیت های ورزشی در سالم و شاداب ماندن مغز موثر هستند زیرا زمانی که ورزش میکنید به مغز خونرسانی بیشتری میرسد که این موضوع باعث کاهش بیماریهایی مانند دیابت میشوند. بیماری دیابت حافظه فرد را کم میکند. ورزش استرس موجود در مغز و بدن را کم میکند.

  • داشتن خواب کافی

یک خواب کافی میتواند در بهبود عملکرد مغزتان تاثیر بگذارد.حداقل ساعت خواب برای هر فرد متفاوت است. خواب روی یادگیری و حافظه موثر است. در طی خواب عمیق فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه انجام میشوند.

  • داشتن رژیم غذایی سالم

برای تقویت حافظه خود از غذاهای سالم استفاده کنید. مصرف اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی ،سیزیجات ، میوه ها و چربی های لازم برای بدن برروی حافظه تاثیر میگذارند. سعی کنید تا حد ممکن از خوردن قند و شکر و کربوهیدراتها جلوگیری کنید.

  • تمرین دادن مغز

انجام ورزش های مغذی و تمرین دادن مغز ، در رشد مغز موثر است.با انجام ورزش مغز تشویق میشود که عمکرد خیلی خوبی داشته باشد.مثل عضلات و ماهیچه های بدن حافظه هم نیاز به ورزش دارد. به اندازه ای که از مغز خود کار بکشید پردازش اطلاعات در مغز بهتر میشود. با انجام پازل و دیگر بازیهای فکری مغزتان را به چالش بکشید.

  • دوری از استرس

تاثیر استرس روی سلامت بدن و مغز فرد تاثیر زیادی میگذارد. داشتن استرس زیاد سلولهای مغزی را از بین مسیرد. برای کاهش استرس خود از ورزشها ،مدیتیشن و سایر سرگرمی ها بهره ببرید تا حافظه تان افزایش پیدا کند.

  • توقف  چند وظیفگی

چند وظیفگی یعنی انجام دادن چندکار به طور همزمان . این کار به کندی مغز منجر میشود و مغز در ذخیره کردن اطلاعات به علت نادیده گرفتن آنها با مشکل روبرو میشود.

  • استفاده از مکمل های مناسب زیر نظر پزشک:

از مکمل ها برای بهبود حافظه تان استفاده کنید. مکمل ها میتوانند جریان و غلطت خونی که به بازوها و پاها و مغز میرسد را افزایش دهند.

  • یادگیری مهارت‌های جدید

بازی تنیس ، یادگیری زبان دیگر و گیتار زدن میتواند در تقویت حافظه موثر باشد. چنین فعالیتهایی باعث تحریک سیستم عصبی میشود و ضد استرس است و همچنین از زوال عقل جلوگیری میکند.

  • زیاد بخندید:

خنده بر هر درد بی درمان دواست. خندیدن باعث درگیری نواحی مختلف مغز میشود و آن قسمتهایی که برای خلاقیت ،یادگیری و حافظه هستند را فعال میکند.

  • استفاده  از دستگاه‌های حفظی

استفاده از این دستگاهها به شما کمک میکنند اطلاعات را به ذهنتان بسپارید. این ابزارها با استفاده از اشعار، کلمات اختصاری ، شکستن کلمات به قسمتهای کوچکتر به بهبود عملکرد مغز کمک میکند.
روش هایی برای تقویت حافظه

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا