روانشناسی

بخشش و فواید آن برای سلامتی

فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح

بخشش کمک زیادی به سلامت روح و جسم می‌کند، حال چه در تلاش باشید که خودتان را ببخشید و چه دیگران را. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، فکرهای منفی برای انتقام و نبخشیدن باعث لطمه به سلامت روح و جسم و ایجاد عوارضی همچون عارضه‌های مربوط به سیستم قلبی عروقی، مغز و به خطر انداختن سلامت ایمنی و ایجاد مشکلات مزمن سلامتی می‌شود.

خب بخشش (چه زمانی که بخواهیم خودمان را ببخشیم و چه فرد دیگری را) می‌تواند دشوار باشد، اما با بخشش می‌توانید لطف بزرگی به سلامت روح و جسم‌تان بکنید.

برقراری ارتباط با افراد موضوعی مهم برای سلامت روح و جسم است و به همین دلیل است که ارتباط داشتن با افراد به خصوص افرادی که آنها را بخشیده‌ایم برای سلامت ما مفید است. در واقع سلامت روان رابطه مستقیمی با سلامت جسم دارد.

در ادامه در مورد تاثیر بخشش بر سلامت روح و جسم توضیحاتی خواهیم داد. با زندگی سالم همراه باشید.

بخشش و فواید آن برای سلامتی

1- به مدیریت استرس کمک می‌کند

طبق نتایج حاصل از تحقیقات احساس خشم و عصبانیت و خصومت باعث ایجاد استرس و در نتیجه تاثیرات منفی بر روح و جسم می‌شود.

طی یک تحقیق، 330 نفر بین 16 تا 79 سال مورد بررسی قرار گرفتند، و بدون در نظر گرفتن سن‌شان، نتایج حاکی از آن بود که افرادی که قادر به بخشیدن بودند استرس کمتری داشتند و از نظر جسمی و روحی سالم‌تر بودند.

اگرچه بخشش تنها راه‌حل برای کنار آمدن با احساس خشم و نفرت نیست، اما ‌تا حد زیادی به کاهش استرس و سلامت جسم و روح کمک می‌کند.

استرس، و هورمون ترشح شده ناشی از آن (کورتیزول) اثرات منفی بر تمام سیستم‌های بدن دارد. کورتیزول باعث کوچک شدن بخشی از مغز به نام هیپوکامپ (مسئول تبدیل تجربیات به خاطرات) می‌شود. به دلیل ارتباط بین استرس و هورمون کورتیزول نبخشیدن و احساس خشم می‌تواند تاثیرات منفی بر حافظه بگذارد.

طی یک تحقیق، 2200 فرد میانسال برای تاثیر سطح کورتیزول خون بر حافظه مورد بررسی قرار گرفتند. طی این تحقیق، سطوح کورتیزول خون افراد اندازه‌گیری و با نمرات آزمون‌های حافظه و ادراک بصری و سطح ماده خاکستری موجود در مغزشان (ماده خاکستری اطلاعات را در مغز پردازش می‌کند) مقایسه شد.

طبق نتایج به دست آمده زنانی که سطح هورمون کورتیزول بیشتری داشتند دارای حافظه ضعیف‌تری بودند، و به مرور ماده خاکستری مغزشان در برخی قسمت‌ها کمتر شده بود.

کورتیزول علاوه بر مغز، نواحی دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی تحقیقات نشان داده که کورتیزول سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی به سیستم ایمنی آسیب وارد می‌کند.

تاثیرات منفی ناشی از هورمون کورتیزول به سیستم‌های مختلف بدن آسیب وارد می‌کند، از سیستم جنسی و تولید مثل گرفته تا دستگاه گوارش و قدرت و توانایی بدن در مبارزه با بیماری‌ها و خستگی.

فواید بخشش و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح

2- باعث فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک و در نتیجه کمک به سلامت قلب می‌شود.

بخشش تاثیرات مثبتی بر سیستم عصبی پاراسمپاتیک دارد، که باعث کند شدن تنفس و ضربان قلب و افزایش سرعت هضم می‌شود.
طبق نتایج حاصل از تحقیقات، خشم و نفرت باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و یا حتی اثرات منفی و خطرناک‌تری می‌شود.

همچنین مشخص شده که بخشش به کاهش خطر مرگ و میر کمک شایانی می‌کند.

3- خطر ابتلا به اختلالات روانی و نشخوار فکری را کاهش می‌دهد.

هنگامی که از کسی کینه و ناراحتی به دل داریم مدام در حال نشخوار فکری در مورد آن هستیم.

قطعا همه ما نشخوار فکری می‌کنیم و هرکسی به نوعی متفاوت احساساتش را بروز می‌دهد، یک نفر نشخوار فکری‌ش را با عصبانیت بروز می‌دهد، یک نفر در خودش می‌ریزد و احساس افسردگی می‌کند، و برخی هم احساساتشان را به صورت نگرانی و استرس بروز می‌دهند.

در هرصورت، اگر نشخوار فکری تبدیل به یک عادت شود می‌تواند پیامدهای منفی و جبران‌ناپذیری از جمله اختلالات روانی به همراه داشته باشد.

بسته به روش بروز احساسات ناشی از نشخوار فکری، فردی که مدام در حال نشخوار است ممکن است دچار عارضه‌هایی همچون اختلالات خشم، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD)، اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی یا اختلالات روان تنی که در طی آن استرس و اضطراب منجر به ایجاد عارضه‌های جسمی مانند درد معده یا میگرن می‌شود، شود.

شاید بخشش نتواند به طور کامل نشخوار فکری را از بین ببرد، اما تا حدودی می‌تواند آن را کاهش دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا