روانشناسی

با کودکان لجباز اینگونه رفتار کنید!

لجبازی کودکلجبازی یکی از خصوصیات رفتاری منفی است که در سنین خاصی در کودکان بروز پیدا می کند، سنینی که کودک برای دست یابی به استقلال تلاش می کند و می خواهد کارها را آنگونه که خودش می خواهد انجام دهد.

 دکتر کتایون خوشابی، روانشناس کودک و نوجوان، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رفتارهای لجبازانه به طور طبیعی در سنین بین 15 ماهگی تا سه و نیم سالگی شایع است کودکان در این سن لجباز و نافرمان هستند به طوری که گاهی والدین بهتر است از افعال منفی برای وا داشتن کودک به کاری که باید انجام دهد، استفاده کنند.

وی افزود: این رفتارها، در کودکان نوپا طبیعی و ناشی از استقلال طلبی آنها است در این سن وقتی پاسخ نه به خواسته های کودک داده می شود، رفتارهایی پرخاشگرانه از آنها سر می زند که اصطلاحا به آن( قشقرق) می گویند این رفتارها شامل پا کوبیدن، جیغ و داد و فریاد زدن و گریه است.

دکتر خوشابی تصریح کرد: معمولا آگاهی والدین از خصوصیات و ویژگی های روان شناختی کودکان نوپا می تواند در کنترل رفتارهای آنها موثر باشد پرت کردن حواس کودک یکی از راه های کنترل رفتارهای لجبازانه در کودک است این کار منجر به قطع خواسته و پا فشاری کودک می شود.

وی با پافشاری والدین بر پاسخ منفی به خواسته  کودک را نیز موثر دانست و گفت: اگر باید به خواسته کودک جواب منفی داده شود، والدین باید بر پاسخ نه خود پا فشاری کنند، در رفتار خود قاطع باشند و رفتار قشقرق مانند کودک را تحمل کنند.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا