فناوری

با ویندوز ۱۰ بیشتر آشنا شوید + دانلود نسخه پیش نمایش

 

ویندوز جدید چه قابلیت‌هایی دارد؟

 

ویندوز ۱۰ نسخه‌ جدید سیستم‌عامل مایکروسافت، دیشب طی کنفرانسی در سان‌فرانسیسکو رونمایی شد. این ویندوز قابلیت‌های جدید زیادی دارد و مایکروسافت امیدوار است تا نظر مثبت میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کند. برای بررسی این سیستم عامل همراه دریچه باشید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ همین چند روز پیش بود که در گزارشی تمامی شایعات پیرامون سیستم عامل جدید مایکروسافت را در صفحه دریچه فناوری اطلاعات منتشر کردیم. اخبار و اطلاعات منتشره حکایت از آن داشت که نام نسخه بعدی سیستم عامل مایکروسافت ویندوز ۹ یا Windows TH خواهد بود، اما دیروز همین موقع‌ها بود که مایکروسافت سنت شکنی کرد و با جهشی ۲ پله‌ای سیستم عامل جدیدش را با نام ویندوز ۱۰ رونمایی کرد، حالا در این گزارش به بررسی آنچه که در کنفرانس گذشته می‌پردازیم.

 
در واقع ویندوز ۱۰ ترکیبی از نسخه‌های قبلی ویندوز می‌باشد اما با قابلیت‌هایی جدید و کاربردی از جمله منوی استارت جدید، دسکتاپ‌های مجازی و یکپارچگی تجربه کاربری برای کاربران موبایل تا کامپیوترهای رومیزی و ایکس باکس. مایکروسافت در این کنفرانس از ویندوز ۱۰ به عنوان جامع‌ترین پلتفرم دنیا یاد کرد، پلتفرمی که از طیف وسیع سخت‌افزارهای مختلف در قالب یک راه‌حل جامع پشتیبانی می‌کند. جو بلفیور از مایکروسافت به این نکته اشاره کرد که میلیون‌ها مشتری این شرکت هنوز از سیستم‌عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند و رمودندی‌ها مایل هستند تا آن‌ها را تشویق به به‌روز رسانی به نسخه ۱۰ ویندوز کنند. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تغییراتی اعمال کرده تا نظر مثبت کاربران قدیمی ویندوز را نیز جلب کند.

تری میرسون در کنفرانس مایکروسافت گفت که ویندوز ۱۰، تجربه مناسب و صحیح مربوط به هر ابزاری را ارائه می‌کند. در ویندوز ۱۰ شما شاهد رابط کاربری سازگار با ابزار مورد استفاده خود را خواهید داشت. این بدین معناست که وقتی در حال استفاده از کامپیوتر هستید، ویندوز طوری تغییر شکل پیدا می‌کند تا همه‌چیز برای استفاده از ماوس و صفحه‌کلید فراهم شود. اگر از ویندوز بر روی تبلت استفاده کنید، آن وقت رابط کاربری ویندوز برای استفاده در ابزارهای لمسی تغییر شکل می‌یابد. می‌توان ویندوز ۱۰ را در واقع ترکیبی از ویندوز ۷ و ویندوز ۸ دانست.

در ویندوز ۱۰ رابط کاربری مدرن در کنار منوی استارت سنتی که در ویندوز ۸ حذف شده بود قرار می‌گیرد و از این رو احتمالا کاربرانی که به دلیل حذف این منو، مایل به استفاده از ویندوز ۸ نبودند، از ویندوز ۱۰ استقبال کنند. منوی استارت کمی از نظر ظاهری تغییر کرده است تا با گرافیک مدرن و زبان طراحی مسطح مایکروسافت سازگار شود. اگر کاربر بخواهد هنوز می‌تواند به محیط مترو یا مدرن ویندوز و کاشی‌های زنده نیز دسترسی داشته باشد.

مایکروسافت در کنفرانس خود گفت: در ویندوز ۸ وقتی کاربر یک اپلیکیشن مدرن را اجرا می‌کرد وارد یک محیط متفاوت می‌شد، ما در ویندوز ۱۰ نمی‌خواهیم این وضعیت دوگانگی ایجاد شود. کاربری که بخواهد از PC استفاده کند به راحتی قادر خواهد بود تا رابط کاربری آشنا به همراه صفحه‌کلید و ماوس را تجربه کند. در ویندوز ۱۰ سیستم جستجو نیز بهبود یافته است و حالا وقتی به دنبال موضوع خاصی بگردید علاوه بر نتایج گردآوری شده از اطلاعات موجود در کامپیوترتان، اطلاعات مرتبط در وب نیز لیست می‌شوند.

مایکروسافت همچنین روش‌های جدیدی را برای مالتی‌تسکینگ و اجرای همزمان چند برنامه در کنار هم در نظر گرفته است. هنوز دقیقا مشخص نیست که این روش‌ها چطور خواهند بود اما برخی می‌گویند که این قابلیت شبیه به Expose در سیستم‌عامل OS X اپل عمل خواهد کرد. مایکروسافت می‌گوید که این قابلیت می‌تواند سرعت بهره‌وری در سرتاسر سیستم‌عامل را افزایش دهد.

توجه‌ بیشتر به محیط دسکتاپ و کاربران سنتی ویندوز باعث نشده تا مایکروسافت کاربران ابزارهای لمسی را فراموش کند. ردموندی‌ها تغییراتی در نوار Charms ایجاد کرده‌اند و آن را بهبود بخشیده‌اند. مایکروسافت قصد دارد تا کاربران ویندوز ۸ را نیز حفظ نموده و امکانات بیشتری را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مایکروسافت نسخه‌ خاصی از ویندوز ۱۰ را تحت عنوان «Insider Program» در اختیار کاربران خاصی قرار می‌دهد تا از آن استفاده کنند و بتوانند بازخوردهای آن‌ها را درباره تغییرات اعمال شده در نسخه جدید ویندوز اعلام کنند. اما نسخه مخصوص مصرف کننده ویندوز ۱۰ چه زمان ارائه خواهد شد؟ نسخه نهایی ویندوز ۱۰ در اوایل سال 2015 منتشر خواهد شد.

مایکروسافت وعده داده که تغییرات اعلام شده تنها بخشی از تغییراتی هستند که غول نرم‌افزاری دنیا برای ویندوز ۱۰ در نظر گرفته است. به این ترتیب احتمالا طی ماه‌های آینده شاهد اضافه شدن، امکان بیشتری به نسخه بعدی ویندوز خواهیم بود.

مایکروسافت درباره نسخه جدید سیستم‌عامل خود گفت:

ویندوز ۱۰ در ابزارهای مختلف اجرا می‌شود. از اینترنت اشیاء گرفته تا سرورهای پیشرفته دیتاسنترها می‌توانند به ویندوز ۱۰ مجهز شوند. برخی از این ابزارها صفحه‌نمایش ۴ اینچ خواهند داشت و برخی ۸۰ اینچ. برخی نیز اصلا صفحه‌نمایش نخواهند داشت. برخی از این ابزارها در یک دست جای می‌گیرند و برخی نیز ابعاد چند متری دارند. بعضی از ابزارهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ از قلم و صفحه لمسی برای کنترل دستگاه بهره می‌برند و برخی از صفحه‌کلید و ماوس و برخی دیگر نیز از کنترلرهای حرکتی استفاده می‌کنند. در بعضی از این ابزارها امکان سوییچ کردن بین این حالت‌ها هم وجود دارد.

 

خط فرمان بالاخره پوست انداخت
تغییراتی که در خط فرمان این سیستم‌عامل ایجاد شده کار را برای افراد آماتور و حتی حرفه‌ای‌ها راحت‌تر خواهد کرد. تغییراتی که در ذیل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

انتخاب هوشمندانه متن‌ها
در نسخه‌های فعلی خط فرمان ویندوز، انتخاب متن‌ها مستلزم در نظر گرفتن یک پنجره انتخابی و فشردن کلید اینتر بود اما این فرایند سخت و نفس‌گیر اینجا خاتمه نمی‌پذیرفت. پس از این مرحله مجبور بودید نوشته‌ها را در یک ویرایشگر متن الصاق کرده و سپس انتهای خط‌ها را مجددا ویرایش و تصحیح کنید اما در ویندوز جدید می‌توانید از قابلیت انتخاب و کپی متن همانند آنچه در ویرایشگر متون مشاهده می‌کنید بهره ببرید.

فیلتر کردن محتویات کلیپ‌بورد در کپی کردن متون
اگر تاکنون از عملیات چسباندن نوشته‌ها استفاده کرده باشید مطمئنا متوجه فاصله‌ها و علامت‌های عجیب و غریب نقل قول شده‌اید اما قابلیت جدید فیلتر در عملیات چسباندن متون در ویندوز ۱۰، این مشکل مرتفع خواهد شد. در ویندوز ۱۰ با الصاق نوشته‌ها، علامت‌های نقل قول به معادل‌های خود مبدل خواهند شد.
تنظیم خروجی متون در تغییر اندازه پنجره
تغییر اندازه پنجره خط فرمان همیشه فرایندی نفس‌گیر بوده است. اگر قصد داشته باشید پنجره را کوچک کنید متوجه خواهید شد که پیمایشگر افقی بر روی صفحه ظاهر می‌شود اما متن داخل پنجره همچنان به حالت قبلی باقی مانده و خود را با شرایط و ابعاد پنجره جدید سازگار نخواهد کرد. با فعال کردن قابلیت جدید، متون و پنجره بیش از پیش با هم انس خواهند گرفت و هیچ مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

فعال کردن کلید‌های میانبر ترکیبی با Ctrl
میان‌برهای جدید اضافه شده به پنجره فرمان کار را بیش از پیش ساده خواهند کرد، می‌توانید لیستی از این فرمان‌ها را در زیر مشاهده کنید:

CTRL + A – Select all
CTRL + C – Copy
CTRL + F – Find
CTRL + M – Mark
CTRL + V – Paste
CTRL + ↑/↓ – Scroll (line) up/down
CTRL + PgUp/PgDn – Scroll (page) up/down
رهایی از صفر‌های مزاحم در انتخاب متون
در هنگام انتخاب یک عدد به همراه صفرهای پیش از آن (به عنوان مثال با دابل کلیک) شاهد حذف اعداد ناخواسته خواهیم بود. به عنوان مثال 0000001234 به 1234 تبدیل خواهد شد. اعداد ده دهی با پیشوند و همین‌طور هگزادسیمال‌ها این قانون را نفی خواهند کرد. به عنوان مثال 0×1234 و همچنین 0n1234 به طور کامل انتخاب خواهند شد.

تغییر میزان شفافیت
نوار تنظیم میزان شفافیت از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد قابل انتخاب است. اما این تنظیم، همه پنجره‌های کنسول بر روی سیستم شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تنها به پس‌زمینه ختم نمی‌شود. مدنظر داشته باشید که با افزایش شفافیت، توانایی شما برای خواندن نوشته‌ها کاهش می‌باید از همین رو، فایده استفاده از این کارایی آنچنان مبرهن نیست.

کورتنا به این شکل در ویندوز ۱۰ کار می‌کند
با وجود شایعات مختلفی که درباره اضافه شدن دستیار صوتی کورتنا به ویندوز ۱۰ بودیم مایکروسافت اشاره‌ای به این قابلیت نکرد. اما کورتنا در ویندوز ۱۰ حضور دارد. مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تمرکز ویژه‌ای بر روی محیط دسکتاپ داشته و سعی کرده تا به بازخوردهای مخاطبین ویندوز پاسخ قابل قبولی دهد. کورتنا کجای ویندوز ۱۰ قرار خواهد گرفت؟

براساس تصاویری که از نسخه ۱۰ ویندوز منتشر شده، دستیار صوتی مایکروسافت در قسمت بالای سیستم جستجوی جدید ویندوز قرار دارد و کاربر می‌تواند دستورات مورد نظر خود را بصورت صوتی ارسال کند. سیستم جستجو در ویندوز جدید به مراتب قوی‌تر و کاربردی‌تر شده است و علاوه بر جستجو برای موارد مختلف موجود در کامپیوتر کاربر، اطلاعات مرتبط از وب را نیز نمایش می‌دهد. در ویندوز ۱۰ وقتی روی دکمه جستجو از منوی استارت کلیک می‌کنید، کورتنا نیز در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. این بدین معناست که مایکروسافت برای کورتنا اپلیکیشن مستقلی را طراحی نکرده و برای استفاده از آن‌ تنها کافی است به روش‌های مختلف به بخش جستجوی ویندوز برسید.

 
ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۰
مایکروسافت به هدف چندین و چندساله خود بسیار نزدیک شده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور سیستم‌عاملی با قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های مختلف را رونمایی کند.

منوی استارت جدید: بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز 8، مایکروسافت تصمیم به انتشار به‌روزرسانی جدیدی با نام 8.1 کرد که در آن دکمه استارت به‌جای خود بازگشت. ولی اکنون به نظر می‌رسد در ویندوز ۱۰ منوی استارت شاهد تغییراتی از قبیل باز شدن منو به‌صورت سنتی با قابلیت پین کردن نرم‌افزارهایی مختلف حتی نرم‌افزارهایی که برای نسخه دسکتاپ طراحی نشده‌اند اشاره کرد.

همه‌چیز در قالب پنجره: به نظر می‌رسد مایکروسافت در نسخه آتی ویندوز امکان اجرای نرم‌افزارهایی که با رابط کاربری لمسی سازگار هستند را نیز به محیط دسکتاپ بیاورد. در کنار این ویژگی اضافه شدن یا به‌نوعی بازگشت دکمه‌های بستن و کوچک کردن در گوشه‌ی پنجره‌های نرم‌افزارها می‌توان اشاره کرد.

چندین دستکتاپ و صفحه کاری: امکان دارد صفحه اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد و یا چندین نفر از یک سیستم استفاده کنند و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه بر روی دسکتاپ باشد. در ویندوز ۱۰ امکان استفاده از چندین دسکتاپ و قابلیت سوئیچ بین آن‌ها فراهم گردیده است.

جستجوی سریعتر: مایکروسافت قصد دارد File Explorer ویندوز ۱۰ را به‌نوعی هوشمند سازد تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جستجوی فایلی، پوشه‌های پربازدید را در رأس جستجو قرار دهد. با این کار احتمال سریعتر پیدا شدن فایل نیز افزایش خواهد یافت.

اضافه شدن دکمه کار: با کلیک بر روی این دکمه که قرار است به ویندوز ۱۰ بیاید، می‌توان به‌سرعت بین نرم‌افزارها و دسکتاپ‌های متفاوت سوئیچ کرد.

کلیدها و میانبرهای جدید: یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه‌شده به ویندوز ۱۰ خط فرمان قابل‌برنامه‌ریزی است که فرد می‌تواند با برنامه‌ریزی آن به‌صورت شخصی یک میانبر برای اجرای هر فرمانی استفاده کند که در بالا بیشتر به این موضوع پرداختیم.

File Explorer جدید: در نسخه آتی ویندوز شاهد File Explorer جدید خواهیم بود که بر روی آن دکمه خانه با قابلیت تعریف هر صفحه‌ای اشاره کرد. همچنین دکمه‌هایی بر روی آن به‌منظور سهولت در اشتراک گزاری فایل‌ها و صفحات بدون نیاز به نرم‌افزار خاصی تعبیه‌شده است.

قالب‌بندی بهتر صفحه: می‌توانید به‌صورت هم‌زمان از 4 نرم‌افزار استفاده کنید و تمام آن‌ها را به‌صورت کامل مشاهده کنید. در این طرح جدید، صفحه به یک مربع تقسیم می‌شود. ویندوز جدید هم‌چنین نرم‌افزارهایی که به‌طور پنهان در حال فعالیت می‌باشند را به کاربر اطلاع می‌دهد و حتی به‌طور هوشمند پیشنهادهایی با کار در حال انجام کاربر برای استفاده از نرم‌افزارها و پر کردن فضای خالی صفحه ارائه می‌کند.

حالت Continuum ترکیبی از دسکتاپ و مترو: مایکروسافت برای ابزارهای هیبریدی همچون Lenovo Yoga 2 Pro حالت جدیدی به نام Continuum را اضافه کرده است که در آن تغییر حالت بین وضعیت لپ‌تاپ و تبلت به صورت بهتری انجام می‌شود. دقیقا مشخص نیست که این قابلیت چطور عمل می‌کند، اما مایکروسافت در تلاش است تا رابط کاربری سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ زمانی که حالت تبلت فعال می‌شود، برای ابزارهای لمسی سازگار شود و هر وقت که به حالت لپ‌تاپ تبدیل شد برای استفاده توسط ماوس و صفحه کلید فعال شود.

یک فروشگاه برای همه: انتظار می‌رود در نسخه آتی یک استور یا فروشگاه برای دریافت نرم‌افزارها وجود داشته باشد که هم‌اکنون نیز این کار شروع‌ شده است با این ویژگی نرم‌افزارهای طراحی‌شده قابلیت اجرا بر روی‌ گوشی و هم سیستم‌های رومیزی را خواهند داشت. در این‌بین اطلاعاتی از صفحه‌ی آگاه‌سازی‌ها و دستیار صوتی مایکروسافت قید نشده اما به‌طور یقین این دو ویژگی از قابلیت‌های ویندوز ۱۰ خواهند بود.

لینک‌های دانلود:
با توجه به اینکه این فایل، نسخه اولیه ویندوز 10 به شمار می‌آید این احتمال وجود دارد که با مشکلاتی در طول نصب و استفاده مواجه شوید. برای دانلود بر روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

Windows 10 technical preview x86

 

Windows 10 technical preview x64

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا