آرایش و زیبایی

با عوارض وحشتناک تتو آشنا شوید.

با عوارض وحشتناک تتو آشنا شوید.

خیلی ها برای جذابتر شدن یا برای زیباتر شدن بدنشان تتو انجام میدهند. در مناطق پایین شهر تتو بیشتر طرفدار دارد. اما آیا تاتو کردن ضرری ندارد؟

متخصصان و پزشکان پوست و مو با تتو مخالفند و پیشنهاد میکنند هیچوقت به سمت آن نروید. در صورت استفاده از سوزن غیر بهداشتی و رنگ زدن روی پوست در آرایشگاهها یا محیط های دیگر که روی آنها نظارت دقیقی نیست سلامتیتان را تهدید میکند. به گفته متخصص پوست و مو ، دکتر حسین طباطبایی امروزه برای پاک کردن تتو روی  بدن، ابرو و دور چشم مراجعه کنندگان زیادی داریم که با انجام تتو به عوارض آن پی برده اند و خواهان از بین بردن آن هستند. از دیدگاه پزشکی تتو فقط برای محو کردن یک جوشگاه نامتناسب و زشت در چهره و به وسیله متخصص پوست استفاده میشود. در دیگر موارد که افراد و خصوصا خانم ها به دنبال زیبایی دائم هستند این کار اصلا پیشنهاد نمیشود. طبق اطلاعیه وزارت بهداشت و درمان مراکز غیر پزشکی که این کار را انجام میدهند مجرم شناخته میشوند. دلیل آن هم بروز بیماریهایی مثل هپاتیت،ایدز،تغییر رنگ پوست، تبخال و سل و.. میباشد. خیلی از افراد این کار را در آرایشگاه که محیط غیر بهداشتی هست انجام میدهند و بعد از چندی با مشاهده عوارض برای پاک کردن ان به متخصص پوست مراجعه میکنند. درمان تتو خیلی مشکل است و چندبار باید لیزر انجام داد. اگر نمیدانید که تتو انجام دهید یا نه به نکات زیر دقت کنید:

از بین بردن سد دفاعی پوست

اولین سد دفاعی بدن در مقابل ورود میکروب‌ها پوست میباشد که انجام تتو باعث مورد تهاجم قرار گرفتن آن میشود. سوزن وارد پوست میشود و به بدن میکروب را وارد میکند. رنگهای تاتو هم به احتمال زیاد به تحریک واکنش‌های ایمنی بدن میپردازند. تتو سلول‌های پوست را برجسته، ملتهب و به  رنگ بنفش میکند . ترمیم تاتو نیاز به زمان طولانی دارد.

ایجاد حساسیت‌های پوستی

رنگهای استفاده شونده در تتو خصوصا قرمز میتواند باعث بروز حساسیت شود. حساسیت میتواند بلافاصله یا چندسال بعد از انجام تتو بروز پیدا کند که پزشکان برای از بین بردن آن داروهای هورمونی قوی تجویز میکنند.

بیماری‌های خونی کشنده

اگر وسایلی که در تتو به کار میرود استریل نباشد و نیز خون بیمار قبلی روی آن باشد بیماری هپاتیت C و ایدز میتوانند انتقال پیدا کنند. همچنین بیماری های سل،کزاز و هپاتیت B هم قابل انتقال هستند.

ایجاد عفونت پوست

تتو احتمال بروز عفونت باکتریایی را بالا میبرد. نشانه های عفونت باکتریایی چرک ،گرمی، تورم  و سرخی میباشد. در صورت استفاده نکردن از وسایل استریل این عفونتها بیشتر بروز پیدا میکنند و کسی که عفونت میکند در مواردی باید تا پایان عمرش کورتون‌های تزریقی یا پماد استفاده کند.

ماندگاری دائمی

ماندگاری دائمی رنگ تتو رنگ تتو به لایه ماندگار پوست این رنگ همیشه باقی میماند و پاک نمیشود. در صورت تزریق روی لایه های سطحی کم کم رنگش پاک میشود. اگر ماده استفاده شده در تتو،کربنی باشد با لیزر میتوان آن را پاک کرد اما اگر مواد رنگی خصوصا زرد ،قهوه ای  و قرمز باشد امکان پاک کردن آن وجود ندارد زیرا در آنها ترکیبات آهن وجود دارد. اگر هم لیزر کنیم همیشه رنگش تیره میماند.

اگر تاتو استریل نباشد

تنها کاری که میکروبها را کامل از بین میبرد روش اتوکلاو کلاس بی میباشد که دندانپزشکان هم از این روش استفاده میکنند. که قیمت خیلی گرانی هم دارد که با این هزینه بالا آرایشگاهها حاضر به استریل نمیشوند. پس در غیر استریل بودن آرایشگاهها شک نکنید.

 

 

با عوارض تاتو آشنا شوید

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا