پزشکی و سلامت

با آفت دهان چه کنیم؟

 

یکی از ناراحت کننده‌ترین عارضه‌های دهان آفت‌هایی هستند که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند روزی است که درون دهانتان زخمی که نمی‌دانید منشا آن از کجاست‌، احساس آزاردگی می کنید. شاید در نگاه اول برایتان امری بی‌اهمیت باشد‌. اینجاست که به سراغ مادرتان می‌روید و از او می‌خواهید که کمک‌تان کند، مادر آرام‌تان می‌کند و می گوید که این آفت است و اولین درمانی که به شما پیشنهاد می‌کند نمک است اما درمانهای جدی‌تری هم برای آفت‌ها وجود دارد.

 

باز هم پای استرس در میان است 

استرس و یا آسیب بافتی می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های عودکننده و دردناک مخاط دهان شود که به آفت دهان (Canker Sores Aphthous Stomatitis) معروف هستند این زخم‌ها در دهان بعضی اوقات خوردن و آشامیدن را سخت و دردناک می‌کند.

 

شکل کلی این زخم‌ها گرد یا بیضی است که به رنگ زرد خاکستری با حاشیه قرمز و تا حدی برجسته دیده می‌شود محل شایع آن پشت لب‌ها – مخاط گونه، کف دهان؛ زیر و کناره‌های زبان  است.

 

دکتر بهزاد رهسپار جراح دهان و فک و صورت، در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان حوزه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نحوه درمان و جلوگیری از به وجود آمدن آفت دهان گفت: آفت دهان به خاطر ایمنی و محافظت بدن است که به وجود می‌آید و معمولاً موقعی که ایمنی بدن در اثر مشکلات و شوک‌های روحی روانی و یا مسائلی این چنینی در معرض تهدید قرار می‌گیرد آفت به سراغ فرد می‌آید و بیمار باید دوره نقاهت خود را بگذراند. اگر می‌خواهید درد آن کم شود باید همیشه آن را تمیز نگه دارید و مرتب با آب نمک رقیق یا سرم شست ‌و‌شو دهید و البته یک ‌سری از بیماران هستند که بدن‌شان خیلی مستعد به آفت‌ است، عوامل مستعد کننده آفت استرس و هیجانات روحی است که بیشتر در دانش‌آموزان و دانشجویان به هنگام امتحانات دیده می‌شود و علت دیگر اختلالات هورمونی است که در بروز آفت نقش دارد. در خانم‌ها 3 تا 5 روز مانده به قاعدگی ود ر افراد حساس و آلرژیک آفت دیده می‌شود.

 

مواظب آفت‌ها باشید که بزرگ نشود

دکتر رهسپار درباره بزرگ شدن آفت‌ها هشدار داد و اضافه کرد: در خیلی از مواقع اگر زخم‌های آفت‌ بزرگ باشد امکان خوب شدن در آن‌ها کم است و مجبوریم از کورتون به صورت موضعی و یا حتی بعضی از اوقات به صورت تدریجی استفاده کنیم که بیمار دچار مشکلات دیگر نشود.

 

انار در برابر آفت‌ها معجزه می‌کند

این جراح دهان، فک و صورت درباره راهکارهای سنتی در مورد از بین بردن آفت دهان تصریح کرد: اگر بخواهیم به صورت سنتی این آفت دهان را از بین ببریم با آب انار دهان را شست و شو دهیم و از رب انار هم استفاده کنیم که این کار به بهبود و التیام زخم‌های دهانی و آفت دهان کمک می‌کند.

 

چه کنیم آفت زده نشویم

بهزاد رهسپار با اشاره به عوامل پیشگیری از آفت‌های دهان گفت: هر چند معمولاً آفت‌های دهانی چند بار در سال رخ می‌دهد و راهی برای پیشگیری کامل این بیماری وجود ندارد، اما با رعایت مواردی همچون: اجتناب از مصرف غذاهایی که دهان را ملتهب می‌کنند مانند میوه‌های اسیددار و همچنین اجتناب از جویدن آدامس که  در هنگام آفت زدگی باعث التهاب آفت می‌شود می‌توان زودتر از شر آفت‌ها رهایی یافت البته استفاده از مسواک‌های نرم و نخ دندان تأثیرات بسزایی در بهبود سریع آفت دهان دارد.

 

وی بیان کرد: اغلب افراد در سن کمتر از 40 سال، حداقل یک یا چند بار آفت را تجربه می‌کند‌، ولی سن شیوع آن، دهه دوم زندگی است و زنان بیشتر از مردان به آن دچار می‌شوند، زخم‌های آفتی اغلب دردناک و با تماس غذا و نوشیدن مایعات محرک (ترشی و ادویه‌دار) دردناک‌تر می‌شود.

 

رهسپاردر ادامه بیان کرد: بیمارانی که مرتباً آفت می‌زنند احساسی شبیه به سوزن سوزن شدن و یا سوزش قبل از ایجاد زخم (معمولاً 24 ساعت قبل) دردهانشان دارند. زخم آفت سریعاً به وجود می آید اما خود به خود و بعد از 7 تا 10 روز التیام می‌یابد و از خود اثری بر جا نمی‌گذارد، بهبودی زخم‌ها ممکن است همزمان صورت نگیرد.

 

50 درصد از مردم دنیا مبتلا به آفت دهان می‌شوند

جراح دهان و فک و صورت خاطر نشان کرد: در حال حاضر 50 درصد مردم دنیا در طول حیات خود مبتلا به بیماری آفت دهان از نوع خفیف هستند.

 

همچنین‌، گاز گرفتن در داخل دهان از طریق دندان‌ها می‌تواند یکی از عوامل ایجاد آفت دهان باشد و بر اثر گاز گرفتن زخم‌هایی ایجاد می‌شود که باکتری‌های موجود در داخل دهان به این زخم‌ها حمله و ایجاد آفت می‌کند. استفاده از مواد غذایی همچون شکلات و آجیل، استرس‌های محیطی و مواد شیمیایی از دیگر عوامل مؤثر در بروز آفت دهان است.

 

گزارش از فاطمه فلاح خیر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا