پزشکی و سلامت

بایدها و نبایدهای استفاده از قرص‌های لاغری

 

قرص‌های لاغری اکثر اوقات برای افراد تنبل که می‌خواهند با یک را‌ه میانبر سریع اضافه وزن خود را از بین ببرند به کار می‌رود.

دکتر پیام فرهبخش متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: امروزه قرص‌های متعددی را به عنوان قرص‌های لاغری در بسیاری از مطب‌های تغذیه معرفی می کنند و یا داروخانه ها در دسترس افراد قرار می‌دهند که خیلی از این داروها استانداردهای لازم سازمان غذا و دارو را ندارند.

 

وی اظهار داشت: چند نوع قرص لاغری داریم قرص هایی که باعث ازبین رفتن مواد چرب می‌شوند یا مانع جذب مواد غذایی شده و یا سیستم مرکزی خوردن ما را سرکوب می کنند که هر کدام از این قرص ها بسته به کاری که انجام می‌دهید می‌توانند مورد استفاده یا سوءاستفاده قرار بگیرند‌.

 

پیام فرهبخش در ادامه با اشاره به قرص‌های سیبو‌ترامین تصریح کرد: این قرص باعث سرکوب مرکزی اشتها می‌شود و به علت عوارض گسترده از جمله تپش قلب، بی قراری، عصبی شدن، افزایش حالت گر گرفتگی و… از حدود سه سال قبل ممنوع شده است اما هنوز به صورت قاچاق ممکن است یافت شود که توصیه بر این است که استفاده نشوند.

 

وی بیان کرد: یک سری مواد گیاهی به اسم قرص‌های لاغری وجود دارند که معمولا دارای اثرات گذرا و کوتاه مدت هستند و افرادی که این ها را مصرف می کنند عملا بازخورد خوبی را دریافت نمی‌کنند.

 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی عنوان کرد: گاهی اوقات تحرک و ورزش به تنهایی برای لاغر شدن کافی نیست و افرادی که قصد کاهش وزن را دارند بهترین کار این است که از الگوی(بشقاب من) که شامل گروه اصلی غذاها(نان و غلات، شیر و لبنیات، پروتئین‌ها، سبزی‌ها و…) می‌باشند پیروی کنند. بنابراین اگر قصد استفاده از قرص‌های لاغری را دارید حتما تحت نظر پزشک متخصص تغذیه باشد تا دکتر بر حسب تجربه‌ی خود قرص مناسب شخص را تجویز کند.

 

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا