فرهنگ و هنر

باغ ملی کوروش اسدی

داستان کتاب باغ ملی چیست؟

کتاب، مجموعه‌ی داستان‌های کوتاهی است که نویسنده درنام چند داستان باغ ملی، باغ سوخته و باغ من واژه‌ی باغ را با تاکید تکرار می‌کند. مردی عاشق‌پیشه در داستان سان‌شاین شیفته‌ی خط خالی ابروی دختری می‌شود که آن را نقص عضو می‌داند و پایان این روایت عاشقانه، پایان خط خالی ابرو با جراحی زیبایی است. بتی که مرد ساخته کامل می‌شود اما فرو می‌ریزد و اکنون مردی دیوانه در فضایی مابین واقعیت و خیال با عکس دختری که دوستش می‌داشت و اکنون ندارد مشغول است. این داستان به عقیده‌ی بسیاری از منتقدین یکی از بهترین نمونه‌های شیوه‌ی سیال ذهن است و در بسیاری از کارگاه‌های آموزش داستان نویسی تدریس می‌شود. در داستان باغ مهتاب مردی اشتیاق برای دیدن دختر مورد علاقه‌اش را با ملاقات مردی ژنده‌پوش در پارک و شنیدن خاطرات سال‌های دور او از یاد می‌برد و هم‌صحبتی او جایگزین وعده‌ی دیدارشان می‌شود. در پایان داستان اما خواننده از خود می‌پرسد: دیدار، تخیل مرد جوان بود؟ خاطرات تخیل بودند؟ مرد مالیخولیایی با دمپایی لنگه‌به لنگه انسان بود؟ و با وجود دو عنصر گره خورده در کلمات کورش اسدی، وهم و خیال، هرگز مرز بین واقعیت و تخیل را درداستان‌های اسدی نمی‌یابد.

نویسنده بر خلق داستان اصراری ندارد، شخصیت پردازی اصولی به معنای معرفی گذشته، خانواده، شغل، روحیات و… افراد در داستان او هرگز اتفاق نمی‌افتد و مکالمات حتی گاهی به هذیان گویی و ذهن آشفته‌ی آن‌ها نزدیک است تا ابزار معرفی یک شخصیت. ویژگی اتفاقات بدون زمان و مکان و مکالمات مبهم نویسنده در داستان بسیار کوتاه باغ من، به‌شدت پررنگ می‌شود. صدای قارقار کلاغ‌های در باغ، از جلد کتاب آغاز و در تمام داستان‌ها صحنه‌ی نمایش انسان‌های تنها وآشفته و سکوت و خلاء بین آنهاست که این صداها را ریتم می‌دهد.

منحصر به فرد بودن بودن شیوه قصه گویی

کوروش اسدی در آبادان متولد شد، روزهای کودکی تمام نشده همراه خانواده به تهران آمد اما روح او در شهر کودکی ماند و داستان ایستگاه فانوس کاملا لحن جنوبی دارد. کورش اسدی اگرچه بسیار تحت تاثیرتوجه ساعدی، هدایت، گلشیری و صادقی به رعایت فرم در داستان قرار گرفت و باغ ملی بارها یادآورسنگینی قلم هدایت و گلشیری است اما شیوه‌ی قصه‌گویی او منحصربه‌فرد و متفاوت است وبرای خواننده‌ای که ادبیات را به‌اندازه‌ی نویسنده جدی نگرفته باشد، خواندن باغ ملی لطفی ندارد. کورش با اصرار بر نوشتن نامش با یک “واو” تابستان امسال، نه مثل همیشه برای مدتی، تا همیشه ناپدید شد تا کتاب‌هایش در صدر پرفروش‌ها و کمیاب‌های بازار کتاب قرار بگیرند! باغ‌ملی، برنده‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی گلشیری در بخش مجموعه داستان در سال 1382 نیز بوده‌است.

نویسنده : ریحانه نعمتی

نقد کتاب سرگذشت ندیمه مارگارت اتوود

نقد کتاب سقوط آلبر کامو

معرفی کتاب فوق العاده عقاید یک دلقک+دانلود کتاب

 

همچنین بخوانید

یک نظر

  1. ریحانه خانم قطعا شما دوست دارید بنویسید ولی لطف کنید و کمی برای این کار وقت بگذارید.
    کسی که این وب سایت را طراحی کرده اید، لطفا نوشته های ریحانه خانم را قبل از منتشر کردن یک بار مرور کنید. قطعا بعد از مرور از ایشان خواهید خواست وقت بگذارند، واقعاً خودشان داستان ها را بخوانند، در حاشیه نقدشان، نقد و مقالات دیگری را مطالعه کنند و بعد کلیه ی مطالبشان را بازنگری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا