فرهنگ و هنر

بازیگرانی که خواننده شدند

از رضا رویگری تا اشکان خطیبی

 

 

اشكان خطيبي

 

از زمانی که سینما پا به عرصه حیات گذاشت و تصاویر بر روی پرده نقره ای نقش بسته اند، موسیقی و صدا به عنوان بخش لاینفک و بسیار مهم در آن مطرح شد و علاقه مردم به آوازها و موسیقی سبب شد که این هنر هر روز پیش از گذشته بارور شود و به تبع آن هنرمندانی در طول تاریخ سینما پا به این عرصه بگذارند که تسلط و هنری ویژه دارند، یعنی به جای تخصص در یک حوزه سینما یا موسیقی در هردوی آنها تبحر داشته باشند و این میان هنر سومی خلق شود که هم درونمایه سینمایی داشته باشد و هم از بارقه های موسیقایی حظی برده باشد.

به گزارش ستاره‌ها، سینمای قبل از انقلاب ایران همواره مشحون از فیلم هایی بود که در آن نقش های اصلی باید به اقتضای فیلنامه های آن دوره آوازخوانی هم می کردند، و لذا بازیگران باید علاوه بر بازی خوب، صدای خوشی نیز می داشتند و یا صداپیشگانی که در فیلم های  آن زمان به جای بازیگر صحبت می کردند باید آوازخواندن بلاد بودند و در غیر این صورت برای صحنه های آوازخوانی بازیگران از خواننده های حرفه ای استفاده می شد و مردم نیز بسیار مشتاق و علاقه مند به دیدن این فیلم ها می رفتند.

با این حال پس از انقلاب اسلامی اینگونه فیلم ها کاملا از سینمای ایران حذف شدند، هرچند در عرصه جهانی نیز توسعه جوامع بشری و پیشرفت خرد جمعی کم کم میل را از این فیل های به اصطلاح عامه پسند کم کرده بود و بیشتر مردم به علاقمند به سینمای واقعی تر و رئالی بودند که واقعیات زندگی آنها را به نمایش بگذارد و نه یک عده مردم خوشحال که همیشه در حال ساززدن و آوازخواندن هستند. این بود که کم کم نسل خواننده-بازیگرها ورچیده شد و سال ها از این هنرمندان خبری نبود.

اما به هرحال از آنجایی هنرمندان معمولا نه تنها در یک زمینه بلکه در زمینه های مختلفی علاقمند به طبع آزمایی هستند، در میان بازیگران نیز بودند کسانی که علاقمند به هنرهای دیگری چون عکاسی و نقاشی و موسیقی هستند و همه ما نیز آنها را می شناسیم و احتمالا از نزدیک با هنرشان آشنایی داریم. از آخرین هنرمندان عرصه سینما که پا به عرصه خوانندگی گذاشته و آلبوم موسیقی بیرون داده ضابر ابر است. این آلبوم موسیقی با آهنگسازی مهیار علیزاده توسط موسسه فرهنگی هنری ققنوس تهیه شده و قرار است هفته آینده رونمایی شود.

اشکان خطیبی

اشکان خطیبی دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است که در کنار بازیگری خوانندگی هم  می کند. فرشاد حسامی (اهنگساز و تنظیم کننده موسیقی الکترونیک) و بهنود فدوی (اهنگساز و نوازندهٰ گیتار الکتریک) از اعضای گروه موسیقی ترافیک هستند که به همراه اشکان خطیبی خوانندگی آهنگ‌های آلبوم ترافیک را به عهده دارند. اولین آهنگ رسمی گروه با نام «دلتنگ»  ارائه شد.

همچنین چندی پیش آلبوم دیگری با تهیه کنندگی این بازیگر راهی بازار موسیقی شد. امیر عظیمی آهنگسازی جوانی است که آهنگسازی خوانندگانی چون همایون شجریان، سیامک عباسی، بهنام صفوی، سینا حجازی و … برعهده داشته است. در این آلبوم اشکان خطیبی، مهتاب نصیرپور و مهدی پاکدل به اجرای دکلمه پرداخته اند. این آلبوم که «در سوگ خاطرات از دست رفته» نام دارد، شامل سه قطعه‌ی پیانویی و پنج قطعه ارکسترال است که آهنگسازی و تنظیم تمام این قطعات را امیر عظیمی برعهده دارد.

مهدی پاکدل

دیگر هنرمندی که ماه گذشته خبر انتشار آلبوم موسیقی اش در محافل هنری پیچید مهدی پاکدل بود. خبر رونمايي آلبوم دکلمه هاي مهدي پاکدل، دوباره تب ورود بازيگران به عرصه موسيقي را زنده کرد. «انعکاس کوچه هاي خيس» شامل 13 قطعه است که پاکدل در آن اشعاري از حسن جنت مکان را روي موسيقي محمد جواد بيگلرزاده دکلمه کرده است.

مهدي پاکدل درباره اين آلبوم گفته است: «هيچ وقت در دنياي موسيقي فعاليت نکرده و خودم را متخصص موسيقي نمي دانم. از آنجايي که به طور حرفه اي موسيقي را دنبال مي کنم، تجربه خيلي خوب و لذتبخشي بود. البته بايد بگويم شخصا، نوازنده مبتدي پيانو و گيتار الکتريک هستم اما به اين خاطر که موسيقي شغلي کاملا حرفه اي و تمام وقت است، جرئت ورود به اين عرصه را ندارم اما اگر در حد دکلمه و همين فضاها باشد، به طور حتم پذيراي پيشنهادات خواهم بود ولي به هيچ وجه قصد خوانندگي يا خواننده شدن را ندارم چون تخصصي در اين زمينه ندارم و فکر نمي کنم در آينده هم بتوانم به اين تخصص دست پيدا کنم اما اگر در فيلم يا سريالي نقش خواننده به من پيشنهاد شود، حتما مي خوانم!»

مهران مدیری

فایل صوتی ای  که بر روی اینترنت منتشر شد و در آن مهران مدیری، برای کودکان ترانه‌های شاد می‌خواند را  باید نخستین فعالیت «مهران مدیری» در عرصه خوانندگی دانست. این فایل مربوط به یک آلبوم کودکانه در سال ۷۲ به کارگردانی بهروز غریب پور بود که مدیری، خواندن ترانه‌هایش را بر عهده گرفته بود. . وی سپس کاستی به نام «دلتنگی‌ها» را به بازار فرستاد که در آن، اشعار ‌هاتف علی مردانی را دکلمه کرده بود.

آلبوم «از روی سادگی» با موسیقی زنده یاد بابک بیات و فردین خلعتبری، دیگر کار مدیری در این حوزه است. این بازیگر و کارگردان سرشناس از سال ۸۲ به بعد خوانندگی تیتراژ چندین فیلم و سریال، همچون سریال‌های «مهر و ماه»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «قهوه تلخ» و فیلم «هم نفس» (مهدی فخیم زاده) را تجربه کرد.

مدیری سال ۱۳۸۷ به گروه موسیقی کوبه‌ای «دارکوب» پیوست و کنسرت بزرگی را به یاد زنده یاد خسرو شکیبایی در سالن وزارت کشور اجرا کرد. اجرای مهران مدیری با تك نوازی كمانچه آغاز شد. سپس یك آواز خراسانی در دستگاه دشتی را خواند. وی همچنین در مراسم ده سالگی جشن دنیای تصویر، كه با حضور چهره‌های سینمایی- تلویزیونی برگزار شد، جایزه بهترین ترانه را برای سریال «باغ مظفر» دریافت کرد.

خسرو شکیبایی

زنده یاد خسرو شکیبایی، نیز یکی دیگر از بازیگرهای توانای ایرانی بود ‌که تنها در فیلم «خواهران غریب» به صورت جدی خوانندگی کرد. اما صدای مخملی و فوق العاده این هنرمند سبب شد که به زودی شاعر معاصر کشورمان سیدعلی صالحی  صدای او را مناسب برای خوانش و دکلمه شعرهایش بداند. گرچه تا پیش از این دکلمه هایی از اشعار شاعرانی چون حافظ و سهراب سپهری راهی بازار شده بود. او در همین رابطه آلبوم‌های «نامه‌ها و نشانی‌ها»، «مهربانی»، «پریشانی» و «مسافر» را روانه بازار موسیقی کرده بود. اما آنچه مسلم است خوانش اشعار سیدعلی صالحی فصل جدیدی از دکلمه های خسرو سینمای ایران بود که با اقبال بسیار زیادی مواجه شد و تا مدت ها این اشعار با صدای مخملین خسرو شکیبایی ورد زبان مردم بود.

پرویز پرستویی

پرویز پرستویی نیز از بازیگرانی است در زمینه دکلمه اشعار و اراپه فایل های صوتی فعال بوده است  و  آثاری در این زمینه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دکلمه بر روی ترانه‌های ناصر عبداللهی اشاره کرد. همچنین پرویزپرستویی چندی پیش  آلبوم «من یک بازیگرم» که شامل خاطرات این بازیگر است را با صدای خود راهی بازار کرد.

محمدرضا فروتن

صدای محمدرضا فروتن در «شب یلدا» كیومرث پور احمد، ‌به یادماندنی شد و بعد از آن بود که ‌به فروتن پیشنهاد شد تا اجرای ترانه های دیگری را هم انجام دهد اما او نپذیرفت. محمدرضا فروتن قبل از اینكه بازیگر شود، در كلاس‌های آواز شركت كرده بود و پیش استادانی چون صدیق‌ تعریف و سپهری درس آواز گرفته بود. او به تازگی بر روی آلبوم جدیدی با آهنگسازی بهمن زرین و ترانه‌های افشین یداللهی کار می‌کند که به زودی به بازار می‌آید.

حامد بهداد

بهداد هم از آن دسته بازیگرهایی است که خوانندگی را تجربه کرده؛ او در گروه موسیقی دارکوب به همراه مهران مدیری به عنوان خواننده عضو است. در اثر جدید دارکوب، یک قطعه نوستالژی و فولکلور از دیار تربت‌جام وجود دارد که حامد بهداد آن را خوانده است.

شهاب حسینی

دیدم تو خواب وقت سحر، شهزاده ای زرین کمر… . این آهنگ مدت زیادی است که دست به دست در تلفن های همراه  می چرخد و بسیار مورد اقبال قرار گرفته اما شاید کمتر کسی بداند که خواننده این آهنگ شهاب حسینی سوپر استار سینمای ایران است. شهاب حسینی، یکی از اعضای گروه «هفت» است. گروهی که دو بازیگر دیگر، یعنی «امیرحسین مدرس» و «امین زندگانی» نیز در آن حضور دارند. برادرش آهنگ ساز بود و شهاب حسینی از طریق او به موسیقی علاقه مند شد. از شهاب حسینی، آلبوم «رایا» منتشر شده است. او درباره این آلبوم گفته است “می‌خواستم كاری جدا از بازیگری داشته باشم. دوست داشتم به عنوان یادگار، در این اثر امضایی از خودم به جا بگذارم”.

امین حیایی

امین حیایی، تا به حال در فیلم های «سرود تولد»، «بوی بهشت» و «سلام بر عشق» خوانندگی کرده است. او نوازنده هم هست و ساز تخصصی‌اش گیتار است و خودش می‌گوید که نوازندگی را بیشتر از خوانندگی دوست دارد. اما امين حيايي بازيگر سينما و تلويزيون که چند سال پيش با گروه«کوير» آلبوم «باران» را روانه بازار کرد، در فيلم‌هاي «بوي بهشت»، «سرود تولد» و  هم به واسطه ايفاي نقش يک خواننده، چندين ترانه را اجرا کرده است. اين بازيگر ريز نقش سينما در کنار بازيگري در موسيقي هم فعاليت مي کند.

رضا عطاران

رضا عطاران، بازیگر و کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی طنز است که گاهی هم صدایش را امتحان می‌کند، چون به او گفته‌اند حنجره‌اش صدای گرامافون می‌دهد. او در «كوچه اقاقیا» ترانه‌ای را خواند كه باید قدیمی، گرامافونی و فالش به نظر می‌رسید. در «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» رپ خوانی کرده است.

رضا رویگری

رضا رويگری راشاید بتوان از اولین بازیگرانی دانست که به خوانندگی پرداخته اند. او بازیگر تئاتری بوده که به اجرای نمایش می پرداخته است و در اثر یک اتفاق وارد عرصه موسیقی و خوانندگی نیز شد. ماجرایی که در آن فریدون خشنود  به دنبال  پیدا کردن صدای بمی با او برخورد می کند و برای اجرای سرود «ایران، ایران » از او استفاده می کند.

این  بازيگر  در  سال 1357 با سرود «ايران ايران» قدم در عرصه موسيقي گذاشت و بعد از آن هم به بازيگري معطوف شد تا اينکه باز هم فعاليت در موسيقي را از سر گرفت و سه آلبوم روانه بازار کرد. آلبوم‌هاي «غوغا» و «از عشق گفتن» و اين اواخر هم «کازابلانکا» آلبوم های این خواننده هستند که همگی نیز با استقبال مردم مواجه شده اند.

حمید گودرزی

او نیز از اولین بازیگرانی بود که در  مجموعه ای که در آن نقش بازی می کرد، تیتراژ را هم خواند. مجموع دانی و من که از برنامه های کودک و نجوان بود و صدای گودرزی در آن بسیار مورد اقبال قرار گرفت. او  در گروه «هفت» هم می‌‌خوانده است.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا