خانه داری

این 5 خوراکی را به هیچ وجه داخل یخچال نگذارید

یخچالاگر آنها را در سرمای یخچال نگهداری کنید آنها به طور ناامید کننده ای خراب می شوند.

به گزارش نامه نیوز به نقل از جام، بنابراین کاملا” دقت کنید و در این گونه موارد هر گز خطر نکنید و حتما” ان را حتی اگر محصول کارخانه معتبری است،پس از گذشت دو ماه نگهداری در یخچال، دور بریزید.

1- گوجه فرنگی

بله گوجه فرنگی از لحاظ تکنیکی یک میوه به حساب می آید اما از لحاظ مزه بیشتر نزدیک به سبزی است.اگر تا به حال گوجه فرنگی پرورش داده باشید، پس می دانید که آنها عاشق گرما و از سرما متنفر هستند. حتی زمانیکه از بوته شان کنده شوند باز هم این خصلت تنفر از سرما را در خودشان حفظ می کنند. یخچال مکان مناسبی برای نگهداری گوجه فرنگی نیست.

اگر آنها را در سرمای یخچال نگهداری کنید آنها به طور ناامید کننده ای خراب می شوند. شاید آنها باز هم برای غذا پختن خوب به نظر برسند اما برای اینکه تازه مصرف شوند زیاد مناسب نیستند. به جای نگهداری در یخچال آنها را در یک جای گرم (دور از تابش مستقیم آفتاب) قرار دهید و از مزه تازه آن هر زمان که دوست داشتید لذت ببرید.

2- ریحان

بله گوجه فرنگی از لحاظ تکنیکی یک میوه به حساب می آید اما از لحاظ مزه بیشتر نزدیک به سبزی است.اگر تا بحال گوجه فرنگی پرورش داده باشید، پس می دانید که آنها عاشق گرما و از سرما متنفر هستند. حتی زمانیکه از بوته شان کنده شوند باز هم این خصلت تنفر از سرما را در خودشان حفظ می کنند. یخچال مکان مناسبی برای نگهداری گوجه فرنگی نیست.

اگر آنها را در سرمای یخچال نگهداری کنید آنها به طور ناامید کننده ای خراب می شوند. شاید آنها باز هم برای غذا پختن خوب به نظر برسند اما برای اینکه تازه مصرف شوند زیاد مناسب نیستند. به جای نگهداری در یخچال آنها را در یک جای گرم (دور از تابش مستقیم آفتاب) قرار دهید و از مزه تازه آن هر زمان که دوست داشتید لذت ببرید.

3- سیب زمینی

سیب زمینی عاشق سرماست اما نه دمای سرد!آن ها در دمای 45 درجه فارنهایت در بهترین حالت خود قرار دارند یعنی ده درجه گرمتر از دمای متوسط یخچال؛اغلب ما دارای انبار ریشه ای نیستیم (مکانی سرد و تاریک که سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی را در آن انبار کنیم)پس آنها را در یک بسته کاغذی در یک مکان سرد می گذاریم مانند آبدارخانه که بهترین جا برای نگهداری سیب زمینی است.

چرا بسته کاغذی؟چرا که این بسته ها برای سیب زمینی ها نسبت به بسته های پلاستیکی قابلیت تنفس بیشتری دارند و آنها براحتی میتوانند تازه بمانند.و اما چرا آنها را در یخچال نگهداری نکنیم؟ذخیره سیب زمینی در دمای سرد باعث می شودکه نشاسته آن به سرعت تبدیل به قند شود که می تواند طعم ، ساختار و روش پخت آنها را تغییر دهد.

4- پیاز

پیازها با پوسته محافظ خود از زمین بیرون نمی آیند. برای پرورش دادن و نگهداری پوسته بیرونی خشک آن آنها نیاز به محافظت ویژه ای دارند و باید در محیط خشکی مانند آبدارخانه یا انبار قرار بگیرند چرا که به رطوبت یخچال نیست. همچنین ، کمبود جریان هوا می تواند باعث شود که پیازها پوسیده شود پس اگر آنها را نزدیک به سیب زمینی ها نگهداری کنید رطوبت و گاز خود را بیرون داده و باعث می شوند پیازها با سرعت بیشتری پوسیده شوند.

پیاز را در سرما نگه دارید جایی که هم سرد باشد و هم خشک و تاریک ، مکانی که تهویه در آن به خوبی انجام گیرد. (نور باعث می شود پیازها تلخ تر شوند). پیازچه دارای مقدار آب بیشتری است و دوران زندگی کمتری دارد پس بهتر است آن را برای حفظ رطوبت در یخچال نگهداری کنید.

5- آووکادو

آووکادو شروع به رسیدن نمی کند مگر تا زمانیکه از درخت چیده شود. اگر شما یک آووکادو سفت و سخت خریداری کرده اید آن را در یخچال تان نگهداری نکنید چرا که سرعت رسیدن آن کاهش می یابد. از طرف دیگر، اگر شما یک آووکادو کاملا رسیده دارید اما هنوز آماده استفاده از آن نیستید یعنی زمان استفاده از آن فرار نرسیده است ذخیره کردن آن در یخچال باعث می شود شانس شما برای استفاده از آن تا زمانیکه بیش ازحد رسیده شود بیشتر است. پس خط پایین نگهداری آووکادو سخت است ، آووکادو نرسیده را در کابینت نگهداری کنید و آووکادو رسیده را در یخچال اگر نم یخواهید که آن را فورا و بلافاصله مورد استفاده قرار دهید.

– حال نکاتی فوق العاده را برای نگهداری 3 ماده غذایی در یخچال می گوییم:

روش نگهداری سس گوجه فرنگی در یخچال

سس‌هایی که اساساً با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند به محض آنکه درب آنها باز می‌شود، تنها به مدت پنج(5) روز در یخچال می‌توانند نگهداری شوند و تازه بمانند. نگهداری این سس‌ها به دقت زیادی احتیاج دارد. این سس‌ها را نباید به مدت طولانی نگهدارید تا کپک بزند. گاهی اوقات ممکن است شما پس از پنج روز، کپکی که بر روی سس ایجاد می‌شوند را نبینید. اما آن سس آنقدر کهنه شده‌ است که دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

بعضی از کپک‌ها و یا قارچ ایجاد سمومی می‌کنند که می‌توانند بسیار مضر باشند. کپک‌ها در محیط‌های خیلی مرطوب رشد می‌کنند و عاملی که باعث گسترش آنها می‌گردد، حجم بیش از حد رطوبت است. طبخ و پخت آنها نیز نمی‌توانند سموم آن را نابود کند و از بین ببرد، بنابراین برای امنیت و سلامت بیشتر بهتر است که آن را دور بریزید.

روش نگهداری سس مایونز در یخچال

این نوع سس از زمانی که درباز می‌شود، می‌تواند به مدت دو ماه در یخچال نگهداری و استفاده شود. سس مایونز دلیل آنکه حجم چربی آن بالاست، مانع رشد باکتری و کپک می‌شود، اما روغن موجود در آن پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از تاریخ مصرف آن بالاست، مانع رشد باکتری و کپک می‌شود، اما روغن موجود در آن پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از تاریخ مصرف آن شروع به تجزیه شدن می‌کند و طعم و بوی آن را تغییر می‌دهد و دیگر مزه خوبی نمی‌دهد.
گاهی اوقات ممکن است که شما در تغییر بوی آن دچار اشتباه شوید و قادر نباشید تشخیص دهید که بوی آن تغییر کرده است.

برای سایر چاشنی ها،مثل ترکیبات رب گوجه فرنگی وقارچ،سس سالاد حتما” به تاریخ مصرف آن معمولا” دقیق و درست هستند مراجعه کنید. به خاطر سپردن اینکه چه مدت غذای شما در یخچال مانده و نگهداری شده است کار آسانی نیست. به همین دلیل پیشنهاد می شود که یک قلم و کاغذ برداری و تاریخی که شما درب هر نوع کنسرو ویا بطری را باز می‌کنید بنویسید و از تاریخ‌ها به عنوان علامت مرجح استفاده کنید. به محض اینکه تاریخ مصرف آن از زمانی که شما یادداشت کردید گذشت، باید آن ماده خوراکی را دور بریزید.

روش نگهداری باقی مانده غذاها در یخچال

شما می‌توانید مانده غذاها را به مدت سه تا چهار روز در یخچال نگهداری کنید. انواع گوناگون پیتزا، مرغ و سالاد ماهی تن را باید حداقل در عرض مدت کوتاه و حدودا” دو ساعت پس ازسرو کردن آن، برای کاهش دادن خطر بیماری‌هایی که از طریق غذای فاسد منتقل می‌شود در یخچال بگذارید. هرگز باقی مانده غذاها را در آشپزخانه نگهداری نکنید و به محض آنکه آن را پخت و تهیه کردید، فورا”در یخچال قراردهید. به این دلیل که هوای خنک وسرمای داخل یخچال میزان رشد باکتری را کاهش می‌دهد.

برای مواد خوراکی که حجم بیشتری دارند وفضای زیادی را اشغال می‌کنند، مثل سالاد ماکارونی و غذاهایی نظیر غذاهای چینی با حجم زیاد را به جای اینکه در داخل یک ظرف بزرگ بریزید، آن را در داخل چندین ظرف کوچک قرار دهید وسپس داخل یخچال بگذارید با این روش سرمای یخچال به سرعت وبه طور یکنواخت غذا را خنک می‌کند. برای چنین غذاهایی اگر از یک ظرف بزرگ استفاده کنید به دلیل آنکه سرمای یخچال کاملا” وبه طور یکنواخت غذا را خنک نمی‌کند، خطر اینکه باکتری یا هر چیز دیگر در وسط غذا تولید و رشد کند بسیار زیاد است.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا