روانشناسی

این گونه کودک پرخاشگر‌ خود را سر به راه کنید

لجبازی کودکبرخی از کودکان در سن حدود سه سالگی دچار خشم، لجبازی و پرخاشگری می‌شوند والدین بهتر است که این یک امر طبیعی بوده و با آموزش‌هایی که والدین می‌بینند این مشکلات رفع خواهد شد.

غلامرضا حاجتی متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: قشقرق‌ یا لجبازی یک رفتار غیر قابل کنترل در کودکان است برای مثال جیغ کشیدن ، پا‌کوبیدن، مشت و لگد زدن که از جمله نمایش‌های خشونت بار در کودکان است.

وی ادامه داد: اگر رفتار‌های خشونت بار در کودکان خیلی شدید باشد ممکن است همراه با استفراغ یا قطع کردن نفس باشد خونریزی‌هایی که در چشم کودکان ایجاد می‌شود به علت فشارهای زیاد و پرخاشگری مانند گاز گرفتن است، این رفتار‌ها در کودک در زمان خشم، ناکامی و عدم وفق با موقعیت موجود رخ می دهد و شایع‌ترین سن بروز این رفتار ها حدود 3 سالگی است بسیاری از مراجع این رفتار‌های یک رفتار کوتاه مدت طبیعی و یک مرحله طبیعی از رشد و نمو انسان تلقی می‌کنند.

حاجتی گفت: در مورد پرخاشگری‌های کودکان و همچنین ترس‌های والدین در مورد اینکه شاید والدین خوبی نتوانند باشد و به والدین آموزش داده می‌شود که ای ترس‌ها با آگاهی از بین می‌روند و همچنین فرآیند تربیت سازنده را به آموزش می‌دهند تا برخورد شان با کودک یک برخورد منطقی شود بسیاری مواقع فرآیند کنترل مغزی کودکان که در لوگ مغز که همان لوگ پیشانی است کامل شکل نگرفته و این اتفاق ها رخ می‌دهد که با این آموزش‌ها به صورت تدریجی کنترل انجام شده و تکامل کودک شکل می‌گیرد.

وی گفت: بعضی مواقع پرخاشگری‌های کودکان علل زمینه‌ای دارد برای مثال بعضی مواقع کودک خسته، گرسنه یا تنها است که باعث آزار شده‌اند و این موارد را کودک به صورت خشم بروز می‌دهد و در این شرایط باید والدین از تکنیک حواص‌‌پرتی استفاده کنند و یا بعضی مواقع کودک را از محیط‌های شلوغ دور کنند در بعضی موارد خاص ممکن است این کودکان زمینه بیماری‌های جسمی داشته باشد ، مثل تشنج‌ یا آسیب مغزی که باید بررسی‌های خاص انجام شود.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا