فرهنگ و هنر

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

این روزها شبکه خانگی محلی برای تولد عاشقانه های نه چندان دراماتیکی مانند «عاشقانه» منوچهر هادی است . این سریال جدای از بحث هویت فرهنگی نا متعادلی که به دوش می کشد توانایی بروز و به نمایش گذاشتن دو انگیزش عاشقانه را در ابعاد دراماتیک ندارد و به گونه ای فجیع با استفاده از جذابیت های بصری و شخصیت های شناخته شده در عالم سینما و تلوزیون ایران مخاطب را به خرید چنین کالایی وادار کرده است . نه این که تولید چنین اثاری نمی تواند صرفه فرهنگی در جامعه داشته باشد بلکه چه بسا می تواند به نوع نگاه جامعه در مواجهه با احساسات – تعارفات – خیانت و دیگر رفتارهای اجتماعی تاثیر گذار باشد اما از انجایی که این سریال بن مایه های دراماتیک درستی ندارد ، اساسا نمی توان تاثیر مثبتی در جهت اندیشه مخاطب بگذارد .

*عاشقانه ، مملو از شعار

منوچهر هادی در این سریال نشان می دهد که بلد از با لوکیشن و طراحی صحنه جذاب و متفاوت مخاطب را به قاب تلوزیون خیره کند اما از این نکته مهم غافل شده است که امروزه مخاطب با چنین عناصر پیش پا افتاده ای وقت خود را برای تماشای یک اثر تلف نمی کند ، و به راحتی می تواند یک رسانه دیگر را برای سرگرمی خود برگزیند . از همین رو همه ابعاد رسانه – فرهنگی این سریال در یک جمله خلاصه می شود : خیانت عشق را نافرجام می کند و عشق به خیانت منجر خواهد شد . با توجه به چنین اندیشه ای که از قالب این سریال بروز پیدا می کند بهتر است بنویسیم : چنین نظریه ای که به تدریج وارد اذهان عمومی جامعه خواهد شد و رشد نموداری خود را مدیون سطح سلیقه نسبتا پایین جامعه است . از سوی دیگر عاشقانه بیش از این که به روایت داستان بپردازد ، بیننده را مجبور به دقت در برابر نافرمانی های متداول در این سریال می کند . این نافرمانی ها که سرمنشا قانونی به خود می گیرند از طراحی صحنه و لباس و ارایش اقایان و خانم ها اغاز می شود و تا نوع کنش و واکنش شخصیت های داستان به هم ادامه می یباد . به همین جهت است که جامعه شناسی برای تولید یک اثر فرهنگی که در قالب هنر عرضه می گردد بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است .

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

*خودمان را بهتر بشناسیم

قبل از اینکه بخواهیم در مورد دیگران قضاوت کنیم ایتدا باید به خودشناسی همه جانبه برسیم از همین رو لازم است به این نکته اشاره کنیم که در یک جامعه هنگامی می توان شخصیت ها را مورد انالیز قرار داد که آن جامعه کشش فرهنگی لازم را داشته باشد . برای مثال استفاده از پوشش های رده بالا و نسبتا اعتراضی ، خانه ها و ماشین های گرانقیمت و دیگر عناصر اینچنینی ان هم در یک درامی که ادعای عاشقانه دارد نحوه تبادل تفکر میان مخاطب و مولف را زیر سوال می برد . اگر مخاطب از دل چنین جامعه ای بیرون امده باشد می تواند به خوبی با رویکرد شخصی و اجتماعی داستان کنار بیاید و اگر مولف نیز در چنین شرایطی زیست کند بهتر است اغراق را کنار بگذارد و در کلام خود صراحت بیشتری به کار گیرد . به همین جهت است که می توانیم مولفان این مجموعه را هنرمندانی جامعه ناشناخته عنوان کنیم چرا که در همه دنیا اگر شما صرفا برای دسته خاصی محصولی را تولید و عرضه بکنید ان محصول به خودی خود تاریخ انتقضا می خورد و پس از مدتی از یاد می رود . برای همین شناخت خود و جامعه خود در مواجهه با انباشت تاریخی فرهنگی برای تالیف یک اثر هنری بسیار مهم و تاثیر گذار است .

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

*دل می رود ز دستم

باید به حال چنین فیلم نامه هایی تاسف خورد که قبل از طرح یک موضوع ، ایجاد تعلیق می کنند و مخاطب را به نظر خود وارد چالشی پسا مدرن از روایت قرار می دهند . در ابتدایی ترین نوع ادبیات سیر خطی یک داستان مهمترین الگویی است که راوی باید ان را کنترل کند حتی اگر در شرایطی ، مانند نگارش فیلم نامه ، این خطوط عرضی از چارچوب و مقیاس رفتاری خود خارج شوند و دست به هنجار شکنی های متعدد بزنند . به همین جهت تا به این جا ماهیت داستانی سریال «عاشقانه» برایمان روشن نشده است و می توانیم اینگونه بنویسیم که عاشقانه تنها بار مسئولیت یک نام را به دوش می کشد و تا کنون هیچ تصویر درستی از آن به مخاطب ارائه نکرده . نه انتظار عاشقانه ای در حد «رومئو و ژولیت» را داریم و نه می خواهیم از روی قصد و نیت به چنین سریال هایی حمله کنیم بلکه فقط وظیفه خود می دانیم که انچه را برای تماشا مطلوب است به مخاطب این عرصه پیشنهاد دهیم تا شاید سطح سلیقه جامعه از انچه مولفین در این حوزه می پندارند افزایش یابد.

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

این عاشقانه عاشقانه نیست / بررسی سریال عاشقانه در قاب تلوزیون و درام

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا