پزشکی و سلامت

این سم به نابینایی منجر می‌شود

 

در صورتیکه فرد مسموم با سم بوتولیسم با تاخیر اندکی به بیمارستان رسانده شود نابینایی را برای وی به همراه خواهد داشت.

محمد حسین عزیزی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص سم بوتولیسم گفت: این سم در کنسروهای پروتینی و گوشتی به خصوص ماهی وجود دارد البته در صورتیکه کنسرو ماهی با شرایط خوبی استریل نشده باشد و در اثر حمل و نقل نامناسب آسیبی به کنسرو وارد شود، سم بوتولیسم در آن ایجاد می‌شود.

 

وی افزود: همچنین ایجاد منفذ کوچک در کنسرو ماهی نیز سم بوتولیسم را در آن ایجاد می‌کند البته به دلیل آنکه این کنسروها در کارخانه قرنطینه می‌شوند احتمال ایجاد سم در آن کم است رعایت نشدن شرایط استریل و قرنطینه در کارخانه‌ها سبب بیماری بوتولیسم در فرد می‌شود.

 

این متخصص تغذیه ادامه داد: بیماری بوتولیسم، مسمویت بسیار شدید و کشنده‌ای محسوب می‌شود در صورتیکه فرد مبتلا به این بیماری سریع به بیمارستان انتقال پیدا نکند احتمال فوت وی وجود دارد. در صورتیکه فرد مبتلا به بوتولیسم با تاخیر اندکی به بیمارستان برسد نابینایی را برای وی در پی خواهد داشت.

 

عزیزی با اشاره به موارد نادر ابتلای افراد به بوتولیسم اظهار داشت: افراد به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری بوتولیسم، کنسروهای پروتئینی را به مدت یک ربع در آب بجوشانند در اثر این عمل میکروب‌های موجود در کنسرو از بین رفته و فرمول سم متلاشی می‌شود سم بوتولیسم در اثر رشد میکروبها در کنسرو ماهی به وجود می‌آید.

 

وی تصریح کرد: همچنین افراد به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری بوتولیسم، به ظاهر کنسرو دقت کنند تا در آن زنگ زدگی و بادکردگی دیده نشود.

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا