آرایش و زیبایی

اقدامات ایمنی هنگام استفاده از لوازم آرایش

لوازش آرایشی جزو پرفروش‌ترین محصولات مصرفی در سرتاسر جهان بشمار می‌آید. مصرف کنندگان لوازم آرایش باید بدانند که چگونه از محصولات آرایشی استفاده کنند و چطور آن را از روی پوستشان پاک کنند. در صورت عدم آگاهی و اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده و پاک کردن لوازم آرایشی، فرد ممکن است دچار عوارضی از جمله آلرژی، تحریکات پوستی و عفونت شود. در این مقاله در مورد راهنمای ایمنی استفاده از لوازم آرایش صحبت خواهیم کرد. با زندگی سالم همراه باشید.

بسیاری از افراد امروزه عادت به آرایش روزانه دارند و عملا نمی‌توانند بدون آرایش از خانه خارج شوند. اما برخی نگران تاثیرات استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی هستند.

صرف نظر از محصول مورد استفاده، اعم از پودرهای خشک، قلم مو، کرم پودرهای مایع یا رژ لب، در صورت استفاده درست و مناسب و رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از محصولات آرایشی می‌توانید به طور مثبت ظاهر خود را زیباتر کرده و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

این مقاله شامل اطلاعاتی در مورد آنچه باید در مورد محصولات آرایشی، از جمله خطرات، نکات ایمنی عمومی، عفونت‌های چشم و مقابله با واکنش‌های آلرژیک می‌باشد.

عوارض استفاده از لوازم آرایش

خطرات و عوارض ناشی از آرایش

آرایش ممکن است منجر به عارضه‌های پوستی و آسیب شود. برخی افراد ممکن است در اثر استفاده از لوازم آرایش دچار هیچگونه خطر یا عارضه‌ای نشوند. اما این موضوع را نادیده نگیرید که استفاده نادرست از محصولات آرایشی و یا استفاده از محصولات نامناسب می‌تواند باعث ایجاد عارضه‌های پوستی و حساسیت شود. از جمله برخی از این عوارض که ناشی از استفاده از محصولات نامناسب یا استفاده نادرست هستند عبارتند از:

عفونت چشم

معمولا زنان در طول روز بین 8 تا 30 محصول آرایشی بهداشتی را بر روی پوست‌شان استفاده می‌کنند. یعنی روزانه این تعداد مواد شیمیایی با پوست آنها در تماس است! قطعا استفاده از محصولات متعدد و مختلف احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. از دیگر عوامل عفونت‌زا عبارتند از نشستن دست‌ها قبل از اقدام به استفاده از محصولات و یا حتی به اشتراک گذاشتن وسایل آرایشی با شخص دیگر.

اختلال غدد درون ریز

برخی از محصولات آرایشی حاوی موادی هستند که باعث ایجاد اختلال در غدد درون‌ریز و در نتیجه تداخل در هورمون‌ها و کاهش باروری، دیابت و چاقی می‌شوند.

حساسیت‌ها

مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی ممکن است باعث ایجاد برخی واکنشهای آلرژیک از جمله تحریک پوست، تورم، سوزش، قرمزی و جوش شوند. طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده تقریبا 56 درصد از زنانی که از لوازم آرایش استفاده می‌کنند دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

التهاب پوست

برخی از محصولات آرایشی به دلیل دارا بودن مواد نگهدارنده و عطرها، باعث ایجاد حساسیت می‌شوند. زنانی که دارای پوست‌های حساس یا اگزما هستند و یا مستعد درماتیت تماسی آلرژیک می‌باشند، احتمالا پس از استفاده از محصولات آرایشی دچار التهاب خواهند شد.

خطرات استفاده از لوازم آرایش

راهکارهایی برای استفاده ایمن و بی‌خطر از محصولات آرایشی

برخی راهکارها را می‌توان برای پیشگیری و کاهش خطراتی از جمله آلرژی، تحریکات پوستی و عفونت ناشی از استفاده از محصولات آرایشی انجام داد.

  • حتما برچسب روی محصول و نحوه استفاده از آن را مطالعه کنید.
  • حتما قبل از آرایش دست‌هایتان را بشویید.
  • مدام براش‌هایتان را بشویید تا از انتشار باکتری‌ها جلوگیری شود.
  • از یک اپلیکاتور 2 مرتبه استفاده نکنید.
  • لوازم آرایش‌تان را با شخص دیگری شریک نشوید.
  • به جای اعمال مستقیم لوازم آرایش بر روی پوست، ابتدا محصول را روی دستتان مالیده و سپس با یک اسفنج یا براش تمیز آن را روی سطح پوستتان پخش کنید.
  • اصلا ماده اضافه‌ای به محصول آرایشی‌تان اضافه نکنید. مثلا داخل ریمل‌تان آب نریزید، چرا که این کار باعث ایجاد باکتری‌هایی می‌شود که ممکن است باعث ورم ملتحمه شوند.
  • لوازم‌ آرایشی‌تان را در جای تمیز نگهداری کنید.
  • لوازم را در جایی که دارای دمای مناسب می‌باشد نگهداری کنید.
  • به هیچ‌وجه از محصولات تاریخ گذشته استفاده نکنید.
  • در صورتی که محصول آرایشی دچار تغییر رنگ یا بو شده است آن را دور بی‌اندازید و از آن استفاده نکنید.

همچنین بخوانید

‫2 نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا