فناوری

اگر یکی از اعضای کانال های غیر اخلاقی در تلگرام هستید بخوانید

فناوری اطلاعات؛

 

عضويت در کانال يعني تشکيل دادن کارواني از نوع خاص که گرچه اعضا از هويت يکديگر بي‌خبرند، چون تعداد اعضاي کانال براي همه هويداست، اين افراد بدون هر گونه تماس با يکديگر، به فعاليتي مشترک مشغولند و ناخودآگاه نه فقط براي مدير کانال بلکه براي يکديگر هم هورا مي‌کشند و صرفا ناظر نيستند.

به گزارش سرویس علمی جام نیـوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  عضويت در کانال يعني تشکيل دادن کارواني از نوع خاص که گرچه اعضا از هويت يکديگر بي‌خبرند، چون تعداد اعضاي کانال براي همه هويداست، اين افراد بدون هر گونه تماس با يکديگر، به فعاليتي مشترک مشغولند و ناخودآگاه نه فقط براي مدير کانال بلکه براي يکديگر هم هورا مي‌کشند و صرفا ناظر نيستند.
در شرايطي که قابليت ساخت کانال در تلگرام و استفاده نادرست برخي کاربران ايراني از اين قابليت، بحث فيلتر شدن اين نرم افزار محبوب ايرانيان را داغ تر از هميشه کرده و مسئولان وزارت ارتباطات تأکيد دارند که ادامه کار تلگرام در ايران منوط به رفع اين نقيصه است، حجت الاسلام محمد مطهري در يادداشتي از زاويه‌اي متفاوت به اين مسأله نگاه کرده که حقايق جديدي پيش رويمان قرار مي‌دهد.

در اين يادداشت (به صورت خلاصه) که نويسنده در انتها درخواستي از مخاطبان مطرح کرده، آمده است:

ـ وقتي مي‌خواهيم در يک کانال تلگرام از هر نوع عضو شويم، اين امر که تعداد اعضا صد نفر باشند يا ده هزار نفر، به طور طبيعي در تصميم ما در پيوستن به آن کانال مؤثر است. پس با عضويت در يک کانال، فقط خودمان را عضو نمي‌کنيم، بلکه همزمان، با افزايش دادن تعداد اعضاي آن کانال، افراد ديگري را هم به پيوستن به آن تشويق مي‌کنيم.

ـ عضويت در کانال يعني تشکيل دادن کارواني از نوع خاص که گر چه اعضا از هويت يکديگر بي‌خبرند، چون تعداد اعضاي کانال براي همه هويداست، اين افراد بدون هر گونه تماس با يکديگر، به فعاليتي مشترک مشغولند و ناخودآگاه نه فقط براي مدير کانال بلکه براي يکديگر هم هورا مي‌کشند و صرفا ناظر نيستند.

ـ اما به طور خاص، معنا و پيامدهاي عضويت در «کانال هاي مستهجن در تلگرام» بسيار قابل تأمل است. عضويت در چنين کانال هايي، تداعي کننده آيه‌اي تکان دهنده از سوره مبارکه نور است که ديدن‌‌ همان نوع تصاوير در اينترنت گرچه عملي بسيار ناپسند و حرام است ولي همه آن پيامد‌ها را براي کاربر ندارد.

– در قرآن معمولا وعده عذاب‌ها براي آخرت است، اما در موارد استثنايي از جمله در آيه ۱۹ از سوره نور، وعده عذاب آن هم به صورت «عذاب اليم هم در دنيا و هم در آخرت» داده شده است. اما براي چه کساني؟ ترجمه آيه اين است: کساني که «دوست داشته باشند» در ميان مسلمانان فحشا اشاعه داده شود، به «عذاب دردناک هم در دنيا و هم در آخرت» دچار خواهند شد.

– متأسفانه کسي که عضو کانال ضد عفت عمومي (از نوع تصويري و غير تصويري) در تلگرام مي‌شود، با بالا بردن تعداد اعضا و ايجاد رغبت بيشتر در ديگران و نيز کمک به شکستن قبح اينگونه گناهان نزد مسلمانان، کاري فرا‌تر از دوست داشتن انجام مي‌دهد و عملا، ولو ناخواسته، در گرايش ديگران به بي‌عفتي و فساد و فحشا نقشي به عهده مي‌گيرد.

– در شرايطي که کانال هاي تلگرام مي‌توانند نقش مهمي در ارتقاي علمي، فرهنگي، رفتاري، اجتماعي و معنوي جامعه ما ايفا کنند، اگر کساني به گونه‌اي گرفتار اختاپوس جذابيت هاي شيطاني و شهوت انگيز اعم از نوشته و عکس و فيلم بوده و عليرغم عذاب وجدان، به خيال خود در وضعيتي هستند که نمي‌توانند خود را از اين امور روح کُش خلاصي دهند، لااقل با خداوند اين معامله را انجام دهند: با خروج از کانال هاي غيراخلاقي تلگرام، گناه خود را از حالت اجتماعي به حالت فردي درآورند. آنگاه ببينند آيا دستي آنان را از‌‌ همان گناه فردي نجات خواهد داد يا خير. إنه قريب مجيب!

 

جام نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا