فرهنگ و هنر

اکران فیلم تابستان داغ

 فیلم های روی پرده سینما

این هفته با اکران فیلم سینمایی «تابستان داغ» طعم ملس شهریور را لمس می‌کنیم؛ البته که برای سینما رفتن نیاز به فصل و زمان نداریم و یک مخاطب جدی سینما همواره نقش خیال را روی پرده به هر تفریح دیگری ترجیح می‌دهد. تا به اینجا پیشنهادهایی که نسل فردا به عنوان گزینه‌های مناسب برای شما روی میز قرار داده است، بر اساس سلیقه و انباشت تجربی راوی از آنچه تا به حال مشاهده کرده، بوده؛ اما در این مطلب قصد داریم بر اساس مولفه های الگویی سینما و درک عمقی ادبیات نمایشی، فیلم‌ها را به شما معرفی کنیم.

*تابستان داغ

«تابستان داغ» به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد به تازگی وارد برنامه اکران سینماهای کشور شده است. این فیلم مانند دیگر فیلم‌هایی که در این چند ساله ژانر بدنه سینما هستند تلفیقی از الگوی اجتماعی و خانوادگی است. در این فیلم پریناز ایزدیار، علی مصفا، مینا ساداتی، یسنا میر طهماسب و صابر ابر، بازیگران خردسال: مانیا علیجانی، پرهام محمدی به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم با ساختاری چند جانبه در جبهه نبرد اخلاقیات و فلسفه گرایی شرکت می‌کند حضور بازیگرانی چون پریناز ایزدیار و صابر ابر نقطه قوت این فیلم از جهت دیداری و شهرت است.

*ساعت 5 عصر

اولین تجربه مهران مدیری در سینمای ایران به «ساعت 5 عصر» ختم شد. مهران مدیری که علاقه خاصی به سیامک انصاری دارد، از این بازیگر به عنوان نقش اول این فیلم استفاده کرده است. مهران مدیری که خود این فیلم را یک کمدی تلخ اجتماعی می‌داند، از مخاطبان خواسته است که با تجربه گذشته از آثار این مولف وارد سینما نشوند. درباره ساختار این فیلم می‌توان چندین هزار کلمه نوشت و ثابت کرد که این ساختار صرفا یک تقلب از نمونه دوم کمدی مدرن است. روایت بعد از چند موقعیت برای مخاطب عادی می‌شود و اینکه این حمله همه جانبه ضد شخصیتی تبدیل به نقطه ضعف این فیلم شده است. با توجه به استقبال بالای هواداران مدیری در شب افتتاحیه این فیلم انتظار می‌رفت که این پروپاگاندای ایجاد شده تا اتمام اکران این فیلم ادامه داشته باشد ولی این هیجان کاذب به زودی فروکش کرد و مخاطب چنین انتظاری را از یک سینمای کمدی ندارد؛ چرا که کمدی تلخ به قاعده استیصال موقعیت‌های کمدی است که ایجاد می‌شود و در این فیلم موقعیت‌های کمدی ایجاد شده به خودی خود قاعده ضد قهرمان دارند و شاید اصلا این فیلم در ژانر کمدی گنجانده نشود.

فیلم ساعت 5 عصر بدترین فیلم مهران مدیری

*فصل نرگس

«فصل نرگس» تازه‌ترین تجربه سینمایی نگار آذر بایجانی است. نگار آذربایجانی با توجه به شناختی که از جامعه داشته است و می‌تواند این شناخت را به عنوان مکمل داستانی در متن فیلمنامه استفاده کند. به همین جهت بیشترین سایق های اجتماعی تعلیق دار را می‌توان در این فیلم مشاهده کرد و از طرفی داستان به اندازه‌ای جذابیت متنی و فرامتنی دارد که مخاطب فرصت تامل درباره موضوع دیگری را ندارد. فصل نرگس گزینه برتر نسل فردا برای سینما دوستان ایرانی است که برای حمایت از این صنعت در کشور با دغدغه فرهنگی وارد سالن‌های سینما می‌شوند.

نگار آذربایجانی فصل نرگس را میسازد+تیزر فیلم

*رگ خواب

فیلم سینمایی «رگ خواب» به کارگردانی حمید نعمت ا… فیلمی خوش ساخت و قابل تامل است. تعلیق و کشمکش میان دو بازیگر مطرح موجود در این فیلم باعث می‌شود مخاطب به طرز هیجان زده‌ای این اثر نمایشی را دنبال کند. از یک طرف داستان به شدت چهره زنانه دارد؛ اما این زنانه انگاری در فیلمنامه به گونه‌ای در زیر متن اثر گنجانده شده که هرگز یک جنس مخالف احساس حقارت و توهین نمی‌کند. مسلما این فیلم یک درام عاشقانه در سطوح مختلف کارگردانی، هنر این جایگاه را به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر به اندازه‌ای فیلم به احساسات مخاطب نفوذ می‌کند که بعضا ساختار شکنی‌های راوی لمس نمی‌شود و در نقطه تقطیع سکانس‌ها این دیالوگ‌ها هستند که باعث ثبات ساختاری در فیلم می‌شوند.

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا