پزشکی و سلامت

اين شيرهاي پرچرب قابل اعتمادند؟

شیر

سلامت نیوز: تا به حال خبر چنداني درباره استفاده از پالم در شير يا حتي ماست‌هاي پرچرب، منتشر نشده. معمولا بيشتر تقلب‌هايي که در روند توليد برخي ماست‌هاي صنعتي اتفاق مي‌افتد، تقلب‌هاي مربوط به اضافه کردن مواد قوام‌دهنده به آنها است. با اين حال، امکان انجام چنين تقلبي براي توليد ماست و شير پرچرب هم منتفي نيست.

در خبري به نقل از دکتر مجيد حاجي‌فرجي، رييس انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي کشور منتشر شد مبني بر اينکه اين روزها، به لبنيات پرچرب، روغن پالم اضافه مي‌کنند و به‌همين دليل هم ايشان از مردم خواسته بودند که بيشتر، لبنيات کم چرب مصرف كنند…

براي اينکه موضوع اضافه کردن روغن پالم به لبنيات پرچرب را بيشتر بررسي کنيم و بدانيم که اصلا دليل اين کار چيست، گفت‌وگويي با دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذايي انجام داده‌ايم.

بهتر است با اين سوال شروع کنيم که آيا خبر افزودن پالم به لبنيات پرچرب، درست است؟

متاسفانه، بله. با اين حال ما نمي‌توانيم بگوييم تمام کارخانه‌ها و برندهاي مختلف لبنيات، اين کار را انجام مي‌دهند ولي اضافه کردن چربي‌هايي مانند روغن گياهي پالم که جزو روغن‌هاي ارزان‌قيمت هم محسوب مي‌شود به محصولات لبني پرچربي مانند خامه، به هر حال، نوعي تقلب در توليد محسوب مي‌شود.

منظورتان اين است که اگر تقلبي هم از سوي کارخانه‌اي صورت بگيرد، فقط در مورد خامه است يا امکان افزودن پالم به ماست و شيرهاي پرچرب هم وجود دارد؟

معمولا اين تقلب براي خامه که يکي از محصولات لبني با درصد چربي بسيار بالايي نسبت به شير و ساير فرآورده‌هاي آن است، صورت مي‌گيرد. تا به حال خبر چنداني درباره استفاده از پالم در شير يا حتي ماست‌هاي پرچرب، منتشر نشده. معمولا بيشتر تقلب‌هايي که در روند توليد برخي ماست‌هاي صنعتي اتفاق مي‌افتد، تقلب‌هاي مربوط به اضافه کردن مواد قوام‌دهنده به آنها است. با اين حال، امکان انجام چنين تقلبي براي توليد ماست و شير پرچرب هم منتفي نيست.

آيا مصرف‌کننده معمولي مي‌تواند از روي طعم، بو، رنگ يا حتي شکل ظاهري، متوجه بشود کدام محصول لبني با پالم مخلوط شده است و کدام نه؟

تشخيص اين مساله از توان مصرف‌کننده معمولي خارج است. به‌عبارت ساده‌تر اگر مصرف‌کننده بتواند چنين مساله‌اي را تشخيص بدهد که ديگر نمي‌توان نام تقلب را روي آن گذاشت.

پس تشخيص اين تقلب به چه صورتي امکان‌پذير است؟

آزمايشگاه‌هاي کنترل مواد غذايي مي‌توانند با اندازه‌گيري پروفايل اسيدهاي چرب موجود در انواع لبنيات، متوجه‌شوند آيا آن محصول لبني با چربي‌هاي ديگري جز چربي شير مخلوط شده است يا نه.

مگر روغن پالم نوعي روغن گياهي نيست؟ پس چرا مصرف آن مضر است؟

درست است که روغن پالم جزو روغن‌هاي گياهي طبقه‌بندي مي‌شود اما بين انواع روغن‌هاي گياهي، روغن پالم و روغن نارگيل در رده روغن‌هاي با اسيدهاي چربي اشباع فراوان جاي مي‌گيرند. يعني اين دو روغن برخلاف ساير روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون يا کنجد، جزو روغن‌هاي مضر هستند و مصرف آنها توصيه نمي‌شود.

آيا مصرف روغن پالم براي گروه‌هاي سني يا جنسي خاصي مضرتر از ساير افراد جامعه است يا نه؟

به‌طور حتم، بله. ما هميشه بحث عدم مصرف روغن‌هاي اشباع را براي گروه‌هاي سني بالا داريم. يعني افراد مختلف بايد از ميانسالي به بعد (40 سال به بالا)، مراقب نوع خورد و خوراک خود باشند و نسبت به روغن و چربي‌هايي که قرار است مصرف بکنند هم حساسيت و وسواس بيشتري نشان بدهند. به‌علاوه، هرچند مصرف روغن‌هايي با درصد اشباع بالا براي هيچ کدام از افراد جامعه مناسب نيست اما خطر استفاده از چنين چربي‌هايي براي بيماران قلبي، افراد مبتلا به چربي خون بالا و آنهايي که مستعد ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند، بيشتر است.

حرف آخر؟

شير و لبنيات و ساير محصولات غذايي را از برندهاي معتبر و شناخته‌شده تهيه کنيد. معمولا تقلب‌هاي مختلفي از جمله افزودن پالم به محصولات لبني در کارخانه‌هاي کمتر شناخته‌شده اتفاق مي‌افتد. وظيفه شناسايي کارخانه‌هاي متقلب بر عهده سازمان‌هاي نظارتي مانند وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي است. آنها بايد با بررسي و آزمايش‌هاي کامل‌تري که روي اين محصولات انجام مي‌دهند، انواع تقلبي را شناسايي و با اقدام‌هايي مانند جريمه کارخانه يا اقدامات ديگر کمکي به حفظ سلامت مشتري بکنند.

روغن پالم چيست؟

استفاده از مواد غذايي حاوي پالم چه مضراتي براي مصرف‌کننده دارد؟

روغن‌ پالم، جزو چربي‌هاي با اسيد چرب اشباع فراوان است، در حالي که چربي‌هاي موجود در شير، جزو چربي‌هايي با زنجيره متوسط محسوب مي‌شوند. با اين حساب، مصرف مداوم و طولاني‌مدت روغن پالم و محصولات غذايي حاوي آن، مي‌تواند مشكل‌هايي مانند ابتلا به گرفتگي عروق يا ناراحتي‌هاي قلبي را براي مصرف‌کننده در پي داشته باشد.

يعني چربي شير اين مشکلات را ندارد؟

ما نمي‌گوييم که مصرف چربي شير و لبنيات پرچرب، کاملا بي‌ضرر است اما ضرر مصرف چربي شير به‌مراتب کمتر از مضرات مصرف محصولات لبني مختلفي است که با ساير چربي‌ها مانند روغن پالم مخلوط شده‌اند. نکته ديگر اينجاست که وقتي شما يک محصول لبني پرچرب يا نسبتا چرب را خريداري مي‌کنيد، توقع داريد مقداري ويتامين A و مقدار کمي هم ويتامين D از چربي شير موجود در اين محصولات دريافت بکنيد. اين در حالي است که اگر لبنيات ما با روغن پالم مخلوط بشوند ديگر اين ويتامين‌هاي موجود در چربي شير که عملا وجود نخواهند داشت، به بدنمان نمي‌رسند. ضمن اينکه وقتي متخصصان، مصرف خامه يا کره را به افراد لاغر يا بچه‌هايي که نياز به انرژي بيشتري در طول روز دارند، توصيه مي‌کنند، مي‌خواهند مقداري از ويتامين A مورد نياز بدن آنها را هم تامين کنند. با اين حساب، افزودن پالم به محصولات لبني پرچرب، مي‌تواند باعث افت ارزش تغذيه‌اي چنين محصولاتي هم بشود.

منبع:‌هفته نامه سلامت

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا